Cedrix: Sidan 11 i BBV, under "ånggenomgångsmotstånd". Fast du får kika i BBR om du vill se siffran de syftar på, de hänvisar bara till BBR.
 
ThomasLindgren skrev:
[länk]
Som jag tolkar det hela så är det bara om man vill ha gips som man måste ha över 1.000.000 s/m i ångggenommotstånd!?
 
Enligt GVKs regler möjligtvis. BBV är annars de som generellt avses när man pratar om branschregler för keramik. Enlig dem (och BBR) så kan man ha lägre ångmotstånd på tätskiktet enbart om en fuktdimensionering gjorts som visar att väggen klarar det.
 
Mira har någon produkt med duk nu som har över 3 miljoner (uppgift från Mira). Den uppnår 4.8 S/m enligt europeisk standard, Svenska boverket har tydligen hårdare mät metoder.

4400 multicoat , har fått info från dem på papper.
 
Hej!

Jag har försökt förstå LIPs instruktioner för VS30 System 17 men fattar inte följande skrivning i punkt 3.

"I golv/vägg-vinkeln vid träbjälklagkonstruktion samt vägg/väggvinkeln där någon av väggarna består av skivor på reglar, skall försegling göras med material som är vattentäta i sig själva."

Vad innebär detta? kan man inte använda Remsa+VS30 på dessa ställen? Vad skall man då använda ?

Jag har tänkt montera MineritVT som skivmaterial, har någon sett om det finns nya instruktioner för tätning av dessa skivor, känns inte rimligt att applicera primer och tätskikt enligt de generella instruktionerna på dessa skivor.

/Håkan
 
Det finns särskilda tätremsor, som är täta i sig själva. I regel helt vansinnigt dyra.
 
Tack, Jon_h en klippa som vanligt :)

Har du några produktnamn på de täta remsorna? eller kanske ännu bättre några länkar till lämpliga produkter? (Finns de i LIPs sortiment? Skrivningen får en att misstänka att de inte har dom själva annars brukar dom vara bra på att identifiera produktnamn)


/Håkan
 
LIP har garanterat egna tätremsor. De brukar också heta just så. Hör med butiken.
 
Jag är en norrman som bygger hus i Nykvarn. När jag började bygga hus bestämde jag att jag inte skulle anvämda mig utav flytande tätskikt av det skälet att det aldrig kommer att hålla tät. Jag planla att sätta badrumsmatta på väggarna och limma kakel på det men ble avrådd från att göra så.

Efter att ha letat runt i en jungel av våtrumsexperter som pratade om s/m i ånggenommotstånd hittade jag till slut Illigo.

Men när jag söker runt på Illigo hittar jag nästan ingen som nämner det?

Är det nåt skumt med det eller har folk inte fattat att det är helt genialt.
Jag har pratat med entrepenörer som säger att det är det enda som kan hålla tät.
 
Finns många system som Illigo nu, t.ex. så har Maxit sitt Z-line Foil med mattor likt tapeter.
 
Hooas: Detta har diskuterats en hel del på forumet. Illigo och Mataki Rubbox är två dukbaserade tätskikt, och de håller inte heller helt tätt. Samma sak med en våtrumsmatta. De har dock varit mycket tätare än de vätskebaserade tätskikten, men nu har de tillverkarna skärpt till sig, och vissa vätskebaserade tätskikt ligger nära duk-tätskikten. Många andra har en duk som limmas upp och som sedan tätas med tätremsor och vätsketätskikt.
 
Jon: Du säger att: vissa vätskebaserade tätskikt ligger nära duk-tätskikten.

Mener du att man skall bygga ett badrum som nästan är bra nog?
 
Alla de tätskikten är långt mer än bra nog, vem har hävdat att enbart de tätaste tätskikten är bra nog? Skillnaden mellan 2 och 3 miljoner s/m i ånggenomgångsmotstånd är försumbar.
 
jon_h skrev:
Jag har pratat med lite tekniker nu, och de säger att de flesta tätskiktstillverkare hade klarat sig med enbart vätskebaserat tätskikt om de hade gjort som LIP, alltså att man ska rolla ut en tunnflytande tätprimer i väldigt tjockt lager innan själva gummimassan. Problemet är att det tar en väldigt tid, det blir kanske fyra rollningar med 2-4 timmars torktid emellan, och sedan ska gummit med förseglingar appliceras efter det. Därför har de valt den i deras tycke enklare lösningen med duk som monteras i fix och sedan gummimassa utanpå det. En av dem sade också att LIP haft problem med gummimassans vidhäftning mot det tjocka lagret primer, primern får tydligen en glasaktig yta när man lägger den så tjockt.
Är det 4 rollningar primer alltså, primer 54?

Hoppas gummimassan fäster nu då, hur har de löst deta? Att tätskiktet fastnar känns ju väldigt viktigt.....?
 
Ja, typ fyra rollningar med primern vad jag förstår, eller snarare, det ska på en viss mängd och vad jag hört är det svårt att lyckas få på det med färre antal rollningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.