Det är KAF (Kakelföreningen) och PER (Plattsättningsentreprenörers Riksförening) som står bakom BKR, och deras regler är branschpraxis när det gäller keramik i våtrum.
Varken BVV eller GVK är något som måste följas, det är bara rekommendationer.

Frågan är bara vem man vill vara till lags? Är svaret sitt försäkringsbolag, så bör man rätta sig efter BBV.
Men frågan är ju vem ska man lyssna på BKR är ju dom som vill sälja produkterna till konsumenten tillsammans med montören som inte vill tappa ett moment i arbetet. Klart som snus att inte en plattsättare vill bli beroende av en golvläggare för att kunna utföra sitt arbete.
GVK där emot är en stiftelse som består av: HSB, Riksbyggen, VVS installatörerna, Sveriges allmännyttiga bostäder, Sveriges Bostadsrätts centrum, Fastighetsägarna, Villaägarnas riksförbund, Golvbranschens riksorgan.
Känns som att om man är konsument ska man nog kanske lyssna mer på GVK, dom är ju faktiskt slutkonsument av produkten. Men valet är helt fritt, men kom inte och säg att det blir FÖRBJUDET med vanlig gips i badrum efter 2088-07-01. Det är att fara med osanning och kanske lite naivt pga att "säljaren" har sagt det. För helt ärligt, hur stor vikt lägger man i orden från en säljare när man köper andra produkter. Som sagt, valet är fritt.
 
Det är som sagt helt ointressant vem som står bakom vilka regler. Det enda som är intressant för mig som husägare är vad försäkringsbolaget säger den dagen jag står där med en fuktskada. Vad de anser vara ett fackmannamässigt utförande. Att gå efter GVKs regler för att man tycker de är rimligare hjälper mig ju inte om mitt försäkringsbolag tycker det är BKRs regler man skall följa.
 
Båda systemen är godkända system av försäkringsbolagen. GVKs system innebär att du slipper byta till en skiva som kostar 4gånger så mycket som gips.
 
Jag tycker att hela diskussionen börjar närma sig "perstr" numera klassiska citat:

"För summan av deras regler är:
1. Om det är rätt gjort så ska det inte läcka.
2. Eftersom det läcker så är det inte rätt gjort.
3. Eftersom det inte är rätt gjort så gäller inte försäkringen.

Så för vems skull gör vi jobbet?"

http://www.byggahus.se/forum/495475-post49.html
 
ssjostrom skrev:
Sant som du skriver, men även BKR kan bara rekomendera, inte lagstifta något.
Det är väl precis det som jag har skrivit? Det sägs däremot att BKR har slagit BBR på fingrarna i rättsärenden.
Bygger man på ett avvikande sätt och inte kan påvisa att det sättet är lika bra, eller bättre, än den metod som majoriteten av branschen använder så är man ju rökt om det ställs på sin spets.
Därför tycker iaf jag att det är korkat att inte följa branschpraxis. Men det är som sagt upp till var och en.

Vad gäller plast mattor så har man ett ånggenomgångsmotsåtnd på ca 2.00.0000, villket altså innebär det dubbla motför kraven och 500.000 över rekomendationerna för att vara helt säker.
Så summan av kontentan blir i mina ögon. Varför byta skivor när det finns produkter som klarar kraven med råge.
Så vitt jag vet har väggmattor ett ånggenomgångsmotstånd på ca 1.700.000 s/m, vilket inte är så långt efter Maxit's Z-Line Foil som har ett ånggenomgångsmotstånd på ca 2.000.000 s/m. Golvmattorna är däremot tätare med sina 4.000.000 s/m, men på de här nivåerna spelar dom skillnaderna ingen större roll.

Gipsen får inte användas enligt BBV, men det beror inte på att tätskikten inte är tillräckligt täta, utan att det lätt uppstår små håligheter vid t.ex. slarvig uppsättning av saker i badrummet, eller när plattisen råkar stöta in fixkammen i tätskiktet.
Nu verkar du inte vara någon dyrkare av BKR/BBV, men hur monterar du saker i ett badrum, och vad har GVK för rekommendationer i den frågan?

Sedan finns en arbetsmiljö aspekt i det hela. Dom flesta av dom nya skivorna dammar något kopiöst vid kapning, har någon tänkt på hälso konsekvensen av det hela. Känns som det nya systemet kostar mer än det smakar. Jag kommer att köra gips och plastmatta i mitt hus i allafall tills det kommer ett krav från BBR på annat.
Visst är det tveksamt om dom nya skivorna är speciellt hälsosamma, och det ryktas ju om motsatsen, samt att det sista inte är sagt gällande gipsens vara eller icke vara i våtrum.

Jag kommer att köra gips och plastmatta i mitt hus i allafall tills det kommer ett krav från BBR på annat.
Du kan lugnt fortsätta att använda gips då, eftersom BBR inte hänvisar till några specifika material över huvud taget.

Men valet är helt fritt, men kom inte och säg att det blir FÖRBJUDET med vanlig gips i badrum efter 2088-07-01. Det är att fara med osanning och kanske lite naivt pga att "säljaren" har sagt det.
Vem har sagt att det är förbjudet??
 
Detta är verkligen högintressant läsning för en självbyggare som jag som precis håller på att bestämma mig för vad jag ska använda i mitt fritidshus badrum som nu är under byggnation. Tyvärr hittade jag inte detta kontaktställe föränn helt nyligen...Jag läser och blir väldigt imponerad av era kunskaper om och om igen... Det är inte lätt att veta vad man ska ta sig för. Jag har köpt masterbordskivor för 600 kronor styck... Tydligen det första misstaget...eller? Det andra var att jag satte dem,12 mm skivor, på 60c/c.... Nu Får jag försöka kompletera reglarna från andra hållet för det ska vara 45c/c, har jag upptäckt .
Med detta vill jag ha sagt att ni som skriver och delger era kunskaper är guld värda! Tack! Jag ska läsa på mer nu och försöka fatta ett vettigt beslut om hur jag ska gå vidare med mitt badrum....
 
En fundering efter att ha läst alla dialoger om nya "regler" som ska följas och vad man får ersättning för från försäkringsbolag. Om vi tänker oss att jag fortsätter att använda samma metod som jag gjort i 3 olika duschrum, dvs gips och rullat tätskikt, ett av dem 20år gammalt (och tunnare tätskikt än dagens rullade) och besiktat och fuktmätt av försäkringsbolag vid byte utan problem. ACME skriver tidigare i tråden att problemet inte materialet utan "Problemet är dåliga hantverkare och hemmapulare som inte kan göra rätt.", vilka risker tar jag då om jag är noggran och följer leverantörens anvisningar och byggteknik.? Risken är minimal och om vi fortsätter ändå att lägga ut massa extrapengar på hängslen och livrem, med hänvisning till försäkringsärenden. Jag ska inom närmaste året renovera ett duschrum i sommarstuga och kommer där att köra med cc45, dubbelgips och rullat tätskikt. Sunt förnuft får inte ersättas av diverse regelverk för att klara "extremfallen". Och dessutom har alla dessa regelverk i en förlängning ändå visat sig ha brister. Så är du inte försäkringsfixerad så tänk till två gånger. Dessa rader kan nog leda till vissa kommentarer ;-)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.