Svar till @rsa : Alltså, när jag läst den här tråden så tycker jag svaret har blivit detta! Har du det luftigt under din altan så att träet torkar ordentligen så kommer årsringarna att vilja göra sig raka/horisontella! Detta betyder att du ska lägga kärnsidan uppåt (glad gubbe) enligt din bild #49. Däremot om du bygger altanen nära backen (ingen aning om hur nära men låt oss killgissa typ 30 cm eller närmare) så ska du lägga sur gubbe i ditt fall i inlägg #49. Då kommer trallen behålla sin skålning som den är nu.
Min trall på min altan är över 70 cm från marken och väldigt luftig under så den ligger som glad gubbe.
MEN detta är ingen vetenskap, trä är ett levande material och kan röra sig på många olika sätt. Framförallt kan det bli propellrar av dina brädor om du låter dem få torka för länge innan läggning... :cool::cool:
Men det som finns beskrivet i vetenskaplig litteratur tycker jag mkt liknar det som visas i inlägg #47s bild. Alltså att om det är luftigt och trallen torkar så kommer "kärnan" att tryckas mot ytan, alltså, årsringarna vill göra sig raka och därmed trycks kärnan mot ytan.
Lycka till!! :geek:

• Gilla
rsa
  • Laddar…
R rsa skrev:
Trevligt med så många snabba svar :)

Se bilderna. Är det normalt att trallbrädorna ser ut så här vid leverans?? Så jag ska alltså lägga trallen som på bilderna och inte försöka vända dem om?
[bild] [bild]
Dom har av solens strålar torkat ute i ändarna.
Dom ser inte alls lika kupiga ut längre in.
När det regnar på dom kommer dom räta ut sig

Tack för alla svar. Ingen som tycker jag ska reklamera trallen och försöka få ny om det går?

Nej, den blir ju sådan så fort den ligger på brädgården en stund. Ändarna torkar och blir kupiga, och även smalare än resten av brädat.

• Gilla
rsa
  • Laddar…
R rsa skrev:
Jag ska lägga nästan 100 kvm trall och blir inte klok på hur jag ska lägga trallen. I princip alla trall som jag fick är konkav från början, se bild. Ska jag då lägga glad gubbe och hoppas att det blir konvex efter ett tag?

[bild]
Har exakt samma dilemma som du hade. Trall som ser ut som du visar på bilden. Har svårt att lägga trallen "glad gubbe" när den böjer sig åt andra hållet i brädhögen. Hur gjorde du?

De allra värsta brädorna, de som var mycket kupade byte jag ut. Sen lag jag hela altan "glad gubbe". I dag, efter tre år, är trallen i stort sätt ganska plan. Man kan nog säga att den har rätat ut sig, men inte så mycket så att den är konvex. När det regnat kan man se att det ligger kvar lite tunt med vatten på vissa brädor.

Jag vill nog påstå att det var ett bra beslut att lägga "glad gubbe"! 🙂

I mitt fall ligger reglarna till altan på plattor på en bädd av singel. Konstruktionen ligger under marknivå för att trallen ska komma ca 100mm ovanför marknivån. Jag valde även en grövre trall, 34x145, vilket kan spela in på hur mycket den rör sig (kupar sig).

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.