Jag vet inte om det finns något rätt eller fel.

När jag byggt trädäck så har jag lagt den snygga sidan uppåt, nu såhär 1-2 år senare kommer jag istället att slipa hela trallen för att få det jämnt!

Förhoppningsvis blir det top notch :D

• Gilla
Katarsis och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Närbild på en stående träbox med sprickor i virket, omgivet av diverse objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte en altan men träbox som bor ute , virket är stående , men man ser hur det beter sig .
Sprickor finns på båda sidor också. Visa bilaga 398874

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ja man blir ju inte klokare i frågan finns tydligt läger för bägge delar, likaså kring vart man ska köpa trallen, vad säger ni som har erfarenhet av de olika kvalisorterna av tryckt virke, har det någon påverkan på utfallet av byggmax vs dyrare sorteringar eller är det samma skit i slutändan?

Jag ska lägga nästan 100 kvm trall och blir inte klok på hur jag ska lägga trallen. I princip alla trall som jag fick är konkav från början, se bild. Ska jag då lägga glad gubbe och hoppas att det blir konvex efter ett tag?

Konkav trätrall inspekterad med ett rätblock som visar böjningen, symbol för "glad gubbe" markerad.
Skapa konto

Tomture61
Det sägs att det ska vara Glad gubbe uppåt , detta för att få den konvexa sidan uppåt , men skulle själv påstå den fina sidan uppåt .
Tittar man på ditt virke så faller Glad gubbe uppåt :rofl:

Enligt ”svenskt trä” som har kommit ut med monteringsanvisning så är det i första hand finaste sidan upp, vilket jag själv också alltid kör med.
https://www.byggbeskrivningar.se/trall

• Gilla
Rockan4
  • Laddar…
Kul med svar i denna gamla tråd. Vi bygger precis nya 70kvm uteplats i nytt husprojekt, med FINA sidan uppåt. Glad eller sur gubbe struntade vi helt i.

Men lägger jag fina sidan uppåt blir hela altan "vågig" och inte så skön att gå på. Kommer trallen att räta ut sig med tiden?

Eller är min trall dålig eftersom alla har slagit sig innan läggning? Ser trall alltid ut som på min bild?

Vågigt blir det i regel ändå tycker jag. Själv slipade jag altanen plan 2 år senare.. :oops::surprised:

Min erfarenhet är att trall nästan alltid BLIR skålformad och vågig med tiden, även om den inte var så när man lade den. Varför? Jo, undersidan får aldrig sol, och torkar därför ut långsamt och är i princip alltid fuktig, medan ovansidan torkar snabbt i solen och drar ihop sig.

• Gilla
Jarlsgård och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Som någon ovan skrev är det helst glad gubbe men finaste sidan trumfar om glad gubbe är den fula sidan. Svenskt Trä är bibeln för mig vad gäller allt inom trä och ALLT står där om hur långt mellanrum, CC-mått , vilken spik eller skruv,längd på dessa osv. Gäller allt inom trä dessutom plus att de har riktigt bra filmer också. Nytt för mig är att de tycker att man ska ha remsor av papp på golvreglarna också.

FACIT: https://www.byggbeskrivningar.se/sommartips/montering-av-trall/

Illustration av rätt och fel sida att montera trallbrädor med glad och ledsen emoji, samt notering av kärnsidan och grundisoleringspapp.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Trevligt med så många snabba svar :)

Se bilderna. Är det normalt att trallbrädorna ser ut så här vid leverans?? Så jag ska alltså lägga trallen som på bilderna och inte försöka vända dem om?

Nya trallbrädor staplade på varandra med synliga röda stämplar och tecken på hantering. Trallbrädor staplade på varandra vid leverans, vissa med synliga märken och kanter.
Skapa konto

• Gilla
SvedisM och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Jag litar fullt och fast på Svenskt Trä, trallen kommer att försöka kupa sig uppåt om du lägger glad gubbe. Men man vill ju inte får fula kvistar eller annar och lägger då tvärtom. Enligt min erfarenhet är det bra att lägga när virket är hyfsat färskt från brädgården så det inte hinner torka och slå sig.

nikasp nikasp skrev:
Jag litar fullt och fast på Svenskt Trä,
Jo, men min trall är ju en konstig kombination av de två alternativen!? Ser ut som sur gubbe men med årsringarna som glad gubbe :thinking:
Illustration av träplankor med olika årsringsmönster och emotikon-symboler för 'glad' och 'ledsen'.
Skapa konto

nikasp
R rsa skrev:
Jo, men min trall är ju en konstig kombination av de två alternativen!? Ser ut som sur gubbe men med årsringarna som glad gubbe :thinking:
[bild]
Jag ser bara glada gubbar eller har jag fel på ögonen

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.