B
Lärdom. Dra skruvskallen bara precis i nivå. Sen när det börjar torka så efterdra i två steg.

På vårt trädäck i stekande sol nästan hela dagen så lade vi sur gubbe och de flesta är nog konvexa även om det finns undantag. På brorsans så lade vi likadant fast deras ligger nästan alltid i skugga. Där blev alla konkava. Vi lade båda trädäcken med brädorna kloss mot varandra och båda hade brädor som snittade 123mm i bredd. Jag har idag tydliga springor medans brorsans aldrig riktigt har torkat isär. Båda ligger ganska nära marken. Dock ligger brorsans på en gammal stenlagd uteplats medans min endast har stenar under stödpunkterna. Förra året lade jag ny trall på balkongen. Lade sur gubbe även där och idag har de flesta en något konkav yta även om den upplevs som ganska plan när man går på den. Jag vet därför inte om det finns något som man verkligen kan säga är rätt eller fel. Trall verkar böja sig lite som den vill så jag tror att jag kommer att vända finaste sidan upp i fortsättningen och hoppas på det bästa.

Redigerat:
T
iSnobben iSnobben skrev:
På vårt trädäck i stekande sol nästan hela dagen så lade vi sur gubbe och de flesta är nog konvexa även om det finns undantag. På brorsans så lade vi likadant fast deras ligger nästan alltid i skugga. Där blev alla konkava. Vi lade båda trädäcken med brädorna kloss mot varandra och båda hade brädor som snittade 123mm i bredd. Jag har idag tydliga springor medans brorsans aldrig riktigt har torkat isär. Båda ligger ganska nära marken. dock ligger brorsans på en gammal stenlagd uteplats medans min endast har stenar under stödpunkterna
såfall motverkar ni fysikens lagar.

trädäck nära mark i sol kommer att bli konkav.
allt annat är omöjligt

T totalpeter skrev:
såfall motverkar ni fysikens lagar.

trädäck nära mark i sol kommer att bli konkav.
allt annat är omöjligt
Fysikens lagar verkar ju vara högst relativ när det gäller trall.

Tyvärr var inte mitt förra inlägg som du citerar helt färdigskrivet då textfönstret hängde sig. Det innehåller numera betydligt mer text än när du citerade det.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
S Solkväll skrev:
Jag vet att detta har diskuterats förut men jag har inte riktigt hört argumenten till varför den ena skulle vara bättre än den andra?

För mig låter det vettigt att ha sur gubbe för då reser den sig och får en konkav yta som dels är skönare att gå på men även får vattnet att rinna av.

Hör gärna era tankar på detta :)
Brädorna närmast, fram till stolparna ligger som sur gubbe. Även de längst med huset. De andra ligger som glad gubbe. Däcket är snart 14 år.
// Lennart

• Våt träaltan med brädor i olika riktningar, några diagonalt ('sur gubbe') och några horisontellt ('glad gubbe'), vid ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
C Capricorn One skrev:
Brädorna närmast, fram till stolparna ligger som sur gubbe. Även de längst med huset. De andra ligger som glad gubbe. Däcket är snart 14 år.
// Lennart
Vi är mitt i samma eviga diskussion, hur hade du lagt trallen idag på ett 50kvm trädäck som ligger 10cm ovan mark i söderläge?

F fredrik_sve skrev:
Vi är mitt i samma eviga diskussion, hur hade du lagt trallen idag på ett 50kvm trädäck som ligger 10cm ovan mark i söderläge?
Ja du, vet faktiskt inte. Vi la 35kvm hos yngsta sonen sent i höstas med glad gubbe men det får inte så mycket sol. Jag hade nog lagt sur. Har inte fått sprickor så det stör. Men som sagt det känns inte som en exakt vetenskap.

La sur 1993, var lika fint/konvext när vi flyttade 2009. Men å andra sidan var det en helt annan kvalité på virket då, mot mycket som finns idag.
Har ett rillat däck idag. (ej lagt av mig) Rillningen gör att alla är konkava oavsett om de ligger glad eller sur. Men det saknar betydelse, rillningen gör ju samma sak som en konkav bräda, håller kvar vattnet.
Har fundering på om jag ska skruva upp och vända hela däcket.

Tomture61
Vill du få en konvex bräda, lägg sur gubbe :(

Lägg den finaste sidan upp. Vatten torkar upp när solen lyser på altanen. Och det är då du vill vara där. När det regnar ute har du stövlar på dig. Då kvittar det om varannan bräda är blöt (y):crysmile:

Åsa Lund
Vi lade ett däck på sommarstugan med sur gubbe för femton år sedan.
Det har stått vatten på trallen i alla år.
I sommar ska skiten bytas.
Blir glad gubbe istället!

• Gilla
Boan
  • Laddar…
Grejen är väl att det ofta inte spelar någon roll, trallen blir konkav (och samlar alltså vatten) oavsett glad/sur gubbe. Varför då? Jo, ovansidan får sol och torkar och krymper, medan undersidan är i skugga och behåller fukt längre, och sväller alltså mer/ längre än ovansidan. Resultat, en konkav bräda.

Åsa Lund
Vi lade däck här hemma i villan för tolv år sedan. Glad gubbe. På den trallen står ytterst sällan vatten.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
Efter ett antal altanbyggen har jag landat ut i att man alltid ska lägga finaste sidan uppåt, strunta i hur gubben drar på smilbanden.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Det är ju som flera ha sagt, det beror mest på att hur skillnaden mellan markfukt och sol som avgör hur det blir...

Jag lägger med glad gubbe...

Nån som kan verifiera att andra sätter glad gubbe tex vid panel... jag tittade på panel med en yttersida och den yttersidan var glad gubbig...

Så hyvlas det glad gubbe?

/ATW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.