78 859 läst · 65 svar
79k läst
65 svar
Glad eller sur gubbe vid trall?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Glad gubbe så blir du glad att se på det också. Kärnsidan är nästan alltid finare, har mindre kvistar och är mera tätväxt. När virket torkar så krymper det mera där årsringarna är större. Alltså med glad gubbe kommer vattnet att rinna av, precis tvärtemot vad de flesta verkar tro.
Ibland känns det som vissa blandar ihop konkav och konvex så din bild är ju klockrent för de som tycker det är svårt.Lexington skrev:
Och jag håller med dig och de andra som säger att-" titta på brädan vilken sida som är finast och lägg den uppåt, är de likvärdiga så lägg glad gubbe!".
Helt klart glad gubbe. Det funkar i teori och även i praktik.
På trallen jag byggde för en månad sen la jag alla bräder med glad, trodde jag. När jag efter den enda skur som kommit sedan dess kollade på trallen var det ett par, tre bräder som hade vatten kvar. Vid inspektionen av ändarna visade det sig att det var exakt de som vänts fel. Dessa ryker nu, har äntligen lyckats köpa sista virket så jag kan klä in sidan och bygga den där trappen.
På trallen jag byggde för en månad sen la jag alla bräder med glad, trodde jag. När jag efter den enda skur som kommit sedan dess kollade på trallen var det ett par, tre bräder som hade vatten kvar. Vid inspektionen av ändarna visade det sig att det var exakt de som vänts fel. Dessa ryker nu, har äntligen lyckats köpa sista virket så jag kan klä in sidan och bygga den där trappen.
Glad gubbe alla dagar i veckan, gjorde en tabbe och la sur gubbe och det ångrar jag bittert nu när jag ser resultatet med att vatten blir kvar. byggde några trappsteg med samma virke då la jag rätt med glad gubbe och det skiljer till det bättre.
väldigt märklig diskussion detta enligt mig.
De viktiga är ju självklart inte hur ni lägger trallen, konvex eller konkav. Utan vilka förutsättningar som skapas för trallen.
man måste veta drivkrafterna och lite fuktkunskaper för att veta hur man ska göra.
Och i mesta fallen spelar de ingen som helst roll om man lägger glad gubbe eller sur gubbe trallen kommer ändå bli konkav av ganska naturliga orsaker.
finns några specialfall som man kan tänka lite extra på de. Dock tror jag detta ej berör 99% av trallen som läggs.
typ balkonger, altaner under tak och liknande.
De viktiga är ju självklart inte hur ni lägger trallen, konvex eller konkav. Utan vilka förutsättningar som skapas för trallen.
man måste veta drivkrafterna och lite fuktkunskaper för att veta hur man ska göra.
Och i mesta fallen spelar de ingen som helst roll om man lägger glad gubbe eller sur gubbe trallen kommer ändå bli konkav av ganska naturliga orsaker.
finns några specialfall som man kan tänka lite extra på de. Dock tror jag detta ej berör 99% av trallen som läggs.
typ balkonger, altaner under tak och liknande.