Om frågeställningen säger jag samma sak som när vi gör beräkningar på jobbet, skit in blir skit ut. Svaret på beräkningen kan aldrig bli bättre än kvaliteten på indatan.

Utan mått på flakytan (eller högen) och höjden på högen är det svårt att göra en uppskattning om hur stor volym det är. Det blir inte bättre av att bilden är beskuren så att hela däcken inte syns. Vilket också visas av svaren här i tråden ;)

Jag skulle tro att den typen av bil lastar runt 1-1.5 ton lagligt om det är en för b-körkort. Givetvis mer om den har en totalvikt på 7.5 ton men då krävs också c-kort.

När jag köper grus/makadam räknar jag med 1.5 ton/kubik. 2.5 ton/kubik som nämns tidigare i tråden är densiteten för fast berg. En normalstor storsäck rymmer ungefär 1 kubikmeter.

Det har en tendens till att alltid gå åt mer än beräknat så därför beställer jag alltid minst 15% mer än beräknat.

Gällande priset är det väl inte helt orimligt då det inte handlar om vanlig bergkross. Det går inte heller att jämföra med vad man får betala för ett helt lastbilslass då det är lite skillnad i tidsåtgång på att lasta 16 ton med fulla skopor gentemot att lasta 16 ton med runt 1 ton i varje vända.

Raka ihop högen så att den är någotsånär rund. Lägg ett par läkt på sidorna så de går ihop och mät avståndet från skärningspunkten till högens topp. Mät sedan höjden på högen. Nu kan du räkna ut ett rimligt värde på volymen av den stympade kon högen liknar. (konvolym minus volymen av den saknade toppen). Väg en hink med känd volym med sten och räkna ut densiteten. Högens volym multiplicerat med densiteten ger högens vikt. Taadaaa!!! :)

• Gilla
Smeafan
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Grus kostar ju bara ett par hundralappar per ton på sin höjd, så även om det skulle diffa på några ton blir det ju inte direkt några fantasisummor. Men det kanske var många sådana där lass?
Nja, de varierar ju mycket beroende på var man bor, men i Linköping får man ge ca 800 kr ton för natursingel exkl frakt..

Ja nu är inte jag en släpvagnsexpert, men tom jag inser att det inte är en chans i denna värld att det släpet klarar lasta 2ton grus...

H
K Kjohan skrev:
Ja nu är inte jag en släpvagnsexpert, men tom jag inser att det inte är en chans i denna värld att det släpet klarar lasta 2ton grus...
tror du ska läsa hela tråden.
Är inget släp.

• Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Neettan Neettan skrev:
Se om ni ser bättre på denna.
Vi har beställt 2 ton å betalat för 2 ton men de räckte till ca 30 kvm å de känns inte rätt
Då har du blivit (BLÅST) det går inte att lasta 2000kg på en enkel axlig släpvagn dom brukar vara maxad till 750 kg bara,tips leta reda på var släpvagnen står när dom inte använder den och kolla av vad det står på typ skylten på vagnen vad den får max lasta.

• Gilla
Larmal
  • Laddar…
Nu behöver jag inte känna mig korkad, jag var bara den första av cirka 15 personer som trodde bilderna föreställde ett släp :cool:!

• Haha
  • Gilla
Casafixarn och 6 till
  • Laddar…
Ja nu vart det ganska enkelt kör regnumret mot Transportstyrelsens register så får du veta vad lastbilen väger samt lastkapacitet = problem löst dvs slut på gissningar.

Neettan Neettan skrev:
Har ju redan lastat av de. När vi fick 2 ton i säck räckte de till typ 54kvm å dessa 2 ton till ca 30.. de stämmer inte riktigt känns de som
Jag tror ni har fått 2 lass x 1 ton och när du jämför med säckarna jämför du nog mot 2m3
(c:a 3 ton) och där har du skillnaden

Neettan Neettan skrev:
Se om ni ser bättre på denna.
Vi har beställt 2 ton å betalat för 2 ton men de räckte till ca 30 kvm å de känns inte rätt
Hej!
Jag har senaste veckan kört hem några ton stenmjöl 0/8, lastat 1 ton var gång, och det ser nog ut att vara kring 2 ton. Fick däremot mindre volym igår då det regnade ganska rejält.

Du nämnde att flaket är 2,5 x 1,25 och jag uppskattar lämmhöjden till max 0,25 m så då blir volymen 0,780 m3 om det är lastat ända upp till kanten runt om. Materialet väger runt 1,4 ton/m3 som nämnts i tråden. Det ser dock ut som att materialet inte räcker till att fylla utrymmet så jag uppskattar vikten till max 1 ton, men troligare runt 800 kg.

A
Taggeman Taggeman skrev:
Ja nu vart det ganska enkelt kör regnumret mot Transportstyrelsens register så får du veta vad lastbilen väger samt lastkapacitet = problem löst dvs slut på gissningar.
Står det i transportstyrelsens register hur mycket grus som var lastat på bilen vid fototillfället? :)

• Haha
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Mil Palmeras Mil Palmeras skrev:
Du nämnde att flaket är 2,5 x 1,25 och jag uppskattar lämmhöjden till max 0,25 m så då blir volymen 0,780 m3 om det är lastat ända upp till kanten runt om. Materialet väger runt 1,4 ton/m3 som nämnts i tråden. Det ser dock ut som att materialet inte räcker till att fylla utrymmet så jag uppskattar vikten till max 1 ton, men troligare runt 800 kg.
Var hittar du informationen om att TS har uppgett storleken på flaket?

• Gilla
1
  • Laddar…
Mil Palmeras Mil Palmeras skrev:
Nä TS har aldrig lämnat några måttuppgifter.
Endast en yta på 30kvadratmeter.
Hur tjockt de lagt ingår i gissningsleken.

Neettan Neettan skrev:
Tänkte kolla om någon kan gissa antalet ton på denna sten!! Vill bara veta vad andra gissar för de känns som vi blivit lurade på en del!! Df vill jag höra vad andra tycker!!
1 ton

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.