64 812 läst · 167 svar
65k läst
167 svar
Gissa hur många ton
Det är jättesvårt att gissa sig till vikt. Grus är tungt, singelsorterna lättare men var det blött när ni hämtade så kan det vara en orsak, vatten väger också men gissningsvis, jag har lastat en del lastbilar och kärror då jag själv sitter och krossar/sorterar fram alla olik fraktioner som finns. Och det där kan mkt väl vara 2 ton. Man tror oftast att det ska vara mer. Hade det varit stenmjöl hade högen varit typ hälften så stor. Har du en yta du ska lägga är det alltid bättre att be om kubik. Det ska maskinisten kunna räkna ut åt dig.Neettan skrev:
2 ton är ca 1, 3 m3 och det räcker till ett väldigt tunt lager på 30 kvm..
Ett lastbils last tar ca 16 ton vilket är ca 10,5 3m. Om du mäter från toppen av högen Så du får höjden och mäter från toppen på högen till den tar slut och mät längden till mitten av det som sluttar åt båda håll så kan du räkna ut ca hur många kubik högen är. Ta det gånger 1,5 ton så vet du hyffsat bra.Neettan skrev:
Det är lättare om du enbart räknar kubik. Hur mycket det väger säger ingenting om fyllnadsgrad.B Byggsnyggen skrev:
Jo, om begränsningen är hur mycket i kg ens släpkärra får lasta så säger detta mycket... Det är tyvärr inte flakets yta och lämmarnas höjd som är som är begränsande för mig. Det är totalvikten.O Ohver skrev:
Okej men om du undrar hur mycket det väger så får du en bra fingervisning om du gör så här. Mät höjden på högen , mät från där det börjar slutta ner till basen på högen dela den sträckan på två, är det en "topp" på högen mät halva högen då får du bredden * länden från basen till toppen börjar gå ner på andra sidan* 1'5 ton.B Byggsnyggen skrev:
Det är inte så man beräknar konvolym...O Ohver skrev:Okej men om du undrar hur mycket det väger så får du en bra fingervisning om du gör så här. Mät höjden på högen , mät från där det börjar slutta ner till basen på högen dela den sträckan på två, är det en "topp" på högen mät halva högen då får du bredden * länden från basen till toppen börjar gå ner på andra sidan* 1'5 ton.
(π * r * r * h)/3
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Kul med alla gissningar i tråden. Efter 35 år i hjullastare och grävmaskiner i olika storlekar från 800kg till 46 ton så är det ganska enkelt att uppskatta vikt på olika fraktioner av grus. Ännu roligare blir det när man läser kommentarer som ”ser ut som en normal skopa”.T thced skrev:
Så vad är din gissning?M Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ja det blir smått komiskt när man läser generaliserade kommentarer.P -PC- skrev:
Jag satt vid ett tillfälle och lastade grustrailers med en Volvo L120, 7 ton i varje skopa. Ett annat jobb satt jag i en 1,5-tons minigrävare och lastade en minidumper med dryga 100 kg makadam i varje skopa.
En ”skopa” kan skilja lite i storlek, fast för svenne med släpkärran så ser alla likadana ut.