M Markarbetaren skrev:
Ja det blir smått komiskt när man läser generaliserade kommentarer:D.
Jag satt vid ett tillfälle och lastade grustrailers med en Volvo L120, 7 ton i varje skopa. Ett annat jobb satt jag i en 1,5-tons minigrävare och lastade en minidumper med dryga 100 kg makadam i varje skopa.
En ”skopa” kan skilja lite i storlek, fast för svenne med släpkärran så ser alla likadana ut:D.
Ja, när jag köper ett släp och beställer fram 2,5t så brukar de komma med lite på botten i skopan.

richardtenggren
R Robert-san01 skrev:
Ja, när jag köper ett släp och beställer fram 2,5t så brukar de komma med lite på botten i skopan.
Om jag minns rätt tog denna 60 ton per skopa, och dumpern 240 ton :)
Grävmaskin och dumper i grustag, grävmaskinen märkt 601, dumpern betydligt större än en pickup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
Robert-san01
  • Laddar…
Makadam 8-16 800kg i säck för 1699:- på byggmax! Nån som sett detta? Vem fasen köper detta...

Köpte nyss 11ton men utkörning för 1898:-

Skulle gissa att det du fått är 1,5 - 2ton

Neettan Neettan skrev:
Ja hade de varit så billigt hade vi inte brytt oss men detta kostar 800 kr ton när man kör å hämtar det
Jag köpte ca 15 ton 8-16 makadam och 6 mils körning kostade 4000 så det där att hämta själv nä det är ingen höjdare

Kan inte @Neettan komma med lite mer info så vi kan komma lite närmare sanningen om vad som är rimligt. Tillåten lastvikt och måtten på flaket hade varit intressant. Nu är det mer gissningar av modellen hur långt är ett snöre...

• Gilla
-PC-
  • Laddar…
Framför allt så saknar jag information om när tävlingen är avgjord och vad priset blir för den som kommer närmast!

• Gilla
Kjol och 3 till
  • Laddar…
K
K kortis skrev:
Jag köpte ca 15 ton 8-16 makadam och 6 mils körning kostade 4000 så det där att hämta själv nä det är ingen höjdare
Det är ungefär vad jag betalade senast också. Men det är inte så billigt eller kul att köpa mindre mängder. Blev chockad den enda gång jag tog med mitt släp och bara skulle ha en liten skopa sand. Tror jag betalade 800 kr för ett knappt ton.

När man har en liten tomt är det inte alltid så lätt att göra nytta av ett tipplass.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Drygt 2t

En släpvagn full av grus med en del uttömt på en grusdriveway vid ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2t

R Robert-san01 skrev:
Drygt 2t

[bild]
Vad står på typ skylten på den är det en boggi vagn ?

Taggeman Taggeman skrev:
Vad står på typ skylten på den är det en boggi vagn ?
Ja, det får lasta 2700.

Var du i en riktig kross med våg hade du ju kunna vägt det ju ...

Taggeman Taggeman skrev:
Var du i en riktig kross med våg hade du ju kunna vägt det ju ...
Jag köpte det på NCC kross. De har våg i traktorn.

Ja men det är ju ditt lass inte trådskaparens lass.
.

Det var för att visa hur mycket 2t är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.