elmont skrev:
I smygar sätter man limfog om man är riktig snickare.
Eller om man är gammal och inte hänger med i utvecklingen :)
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
elmont skrev:
I smygar sätter man limfog om man är riktig snickare.
Och vi andra sätter MDF....:)
 
  • Gilla
DenInflyttade och 1 till
  • Laddar…
På ett bygge jag var på (för många år sedan) var det trixiga smygar. Då gjorde stuckatören smyg och foder i en bit, sen limmades den bara på plats med gips.

Hela paketet gjordes i formgjuten gips alltså...
 
Barnrikehuset skrev:
Aha bröstlist! det ska jag kolla noggrannare på. Försöker få tag på fönsterbänkslister från t.ex. Södra men det har gått trögt, ingen gör vågen att bara beställa hem 15m. Har provat med en golvlist på ett fönster och det såg ok ut men inte riktigt så "svulstigt" som jag ville.

Men bröstlister brukar finnas hemma i butikerna har jag sett.
Jag köpte min hos Idalalisten dom har några stycken utan fals.

Snygg tapet Norrbottenstorpet, den känns igen på något sätt :)
 
  • Gilla
norrbottenstorpet
  • Laddar…
Mikael_L
Snygg tapet KnockOnWood, det var inte länge sedan jag själv "tapetserade över den".
Hade det så länge i några rum att det började kännas lite normalt och hemtrevligt.
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Tack Mikael_L!


Jo, jag är ju glad att det är Gullfiber och inte Rockwool i väggarna.

Den gula färgen piggar upp :D

God Jul alla!
 
Kan ni som fått så fin finish på era MDF skivor dela med sig om teknik och verktyg? Oljebaserad eller vattenbaserad färg?
 
elmont skrev:
Ett annat tips är att sätta U-list runt fönsterkarmen som man sedan stoppar in skivan i. Mycket enklare än att fräsa och minst lika "snyggt".
Intressant idé. Bilder?

Sent from my HTC Sensation Z710e using Byggahus
 
Mikael_L
Jag kan inget så jag lät färghandlarn råda.
Beckers elegant vattenbaserad lackfärg. (Är väl någon slags vattenbaserad oljefärg, hur det nu går till???) och en bra pensel.

Det blir endast mycket svaga pensellinjer om man är duktig på att måla.

Nuförtiden tycker jag det är trevligt om det ser ut lite som hantverk, så jag föredrar det före en sprutlackad yta på smygarna.
 
  • Gilla
Swappe
  • Laddar…
Även jag frågade färgbutiken. MDF ska först målas med häftgrund och sedan toppfärg. Jag målade med fin roller, blir jämt och fint men inte som sprutlackerat.
 
Jag målar med något liknande:

http://www.alcro.se/Inomhus/Arbetsomraden/Mobler-och-snickerier/Lackfarg/Servalac-Aqua-blank/

grundfärg + täckfärg och jag målar med någon speciell pensel avsedd för lackfärger. Den är lite spetsigare i borsten än vanliga penslar och jag tror att det är andra hårstrån på den också. Som komplement till detta använder jag en liten rund konformad pensel för sparmålning mot fönster och i hörnor.

Med detta på plats är det bara att komma ihåg att ge fan i att dutta på samma ställe flera gånger för man tror att man ska fixa något som inte blev bra.....det blir alltid sämre av det.
 
  • Gilla
Mce1978
  • Laddar…
Mikael_L
MathiasS skrev:
är det bara att komma ihåg att ge fan i att dutta på samma ställe flera gånger för man tror att man ska fixa något som inte blev bra.....det blir alltid sämre av det.
+1 på det.

Och jag kan tillägga att jag också använde grundfärg tillhörande samma "system" som täckfärgen. Glömde bara att nämna det.
 
Jag har kört med skum roller och sedan strukit en gång med sådan lackpensel med lila färg på toppen av håren.

Kanske jag som tar för lite färg, för jag tycker det e svårt i just hörnen och vinklarna, där man stryker åt olika håll.

Men övning ger väl färdighet som det heter.

Har för mig att jag läste i någon tråd att någon kört med båt lack eller liknande på fönsterbrädan? någon som känner igen sig?
 
väcker denna tråd igen ,ser att det finns några gudfadrar med så nån kanske kan svara...
och jag har inte lyckats hitta något om det i tråden som förövrigt är super!

men vilken tjocklek på mdf:en är mest optimal?

12, 16, 19, 22, 25 ?
 
16 kör jag alltid med till smygar, 19 till brädan om den ska sticka ut
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.