kan ju fungera enligt larsas metod om man har plats för dubbla 16mm mdf skivor.. annars får man köpa en tunnare kanske.

jag har inte hittat några längre mdfskivor hyllplan eller liknande än 2400 här i närheten..
 
Mikael_L
Larsa skrev:
Jag har skarvat genom att göra bänken av dubbla MDF som lim-skruvas ihop omlott. Funkar klockrent, 10år och inte en spricka...
Jag känner mig instinktivt svagt tveksam. Att det bör finnas en viss risk att färgen sen spricker där de två skivorna möts. Det borde verkligen kunna bli rörelse där.

Kanske genom att limma tre skikt, med skarvarna på olika ställen.

Men det beror givetvis också på hur flexibel färg man målat med, hur mycket rörelse den kan ta utan att spricka.
 
Mikael_L skrev:
4,2 meter på byggmax
[länk]
20 cm djup räcker inte... har inte exakta måttet men gissar att det ligger närmare 30 cm..
 
Mikael_L skrev:
Jag känner mig instinktivt svagt tveksam. Att det bör finnas en viss risk att färgen sen spricker där de två skivorna möts. Det borde verkligen kunna bli rörelse där.

Kanske genom att limma tre skikt, med skarvarna på olika ställen.

Men det beror givetvis också på hur flexibel färg man målat med, hur mycket rörelse den kan ta utan att spricka.
Man kan ju kexa i kortändorna också så blir det starkare, men jag tror inte jag gjorde det (minns inte till 100%). Min är gjord av dubbel 16mm MDF och har inte spruckit på 10 år som sagt. Men det gäller ju att den sitter stadigt, den för ju inte böja sig för då kan det nog bli sprickor.
 
JA JA JA JA JA JA TACK måste jag börja med att säga fönsterbänkslist:) det har jag letat efter kan ja säga.


jag har ett problem..... jag har satt alla min smygar, tog 16mm MDF allt är grundat innan det moteras (löste det på jobbet)


har gjort fönsterbrädor, i 35mm MDF, men nu kommer mitt problem..... jag vill ju självklart att dom ska ligga plant, men hur i hela fridens namn ska jag lyckas med de? skicka med en bild så ni ser hur de ser ut.


IMG_1915.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




sen är det här fel tråd kanske, men ni har säkert använd en fräs till att göra fina profiler på fönsterbrädorna.

var och köpet ett nytt, har köra 5st fönsterbrädor, å nu har stödlagret redan fastant så det blir bränn märke av de. vrf? och hur löser man de?
 
Ställ upp en laser skruva ner massor med typ gipsskruv i dom stående reglarna så skallarna ligger precis i lasern => plan yta. Lägg brädan på detta och skruva fast. Om det känns som det blir stabilt, kör på det annars bygg upp med typ träbitar så det blir plant.

Du kanske behöver någon regel i mellan dom stående reglarna, ser ganska glest ut.
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
Barnrikehuset skrev:
Ställ upp en laser skruva ner massor med typ gipsskruv i dom stående reglarna så skallarna ligger precis i lasern => plan yta. Lägg brädan på detta och skruva fast. Om det känns som det blir stabilt, kör på det annars bygg upp med typ träbitar så det blir plant.

Du kanske behöver någon regel i mellan dom stående reglarna, ser ganska glest ut.


Hehehe satt å tänkte på de med:) har dock inte någon laser:( men det känns som de kan vara dags att inskaffa en, är ju ruskigt bra verktyg att ha
 
går väl lika bra med ett vattenpass :)
 
nu sitter allt upp:)

men det verkar vara jätte svårt att få tag på en fönsterbänkslist har kollat alla dom närmaste bejjer men inte någon har den hemma. utan då är det beställings vara:(

någon som vet andra ställen där det säljs?
 
Om du bor i närheten av Göteborg: Abi trä Där finns allt...

Jag själv köpte på Idalalisten I Idala
 
Till fönsterbänkslist har jag använt samma foderlist från byggmax som till själva fodret, som jag klyvt bort typ 30mm av ytterkanten på. Helnöjd.
 
  • 20150619_185644.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
P
Gjorde mina i mdf, ska bara målas......

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.