I mitt första hus så mättes alla fönster upp och sedan sågade ett lokalt snickeri upp alla smygar i MDF...alla märkta och snyggt postade... :D kommer inte ihop vad det kostade men tyckte det var billigt...
 
Fan, det påminner mig om att jag har två fönster som behöver göras om..... Det har jag lyckats förtränga i 8 år.
 
  • Gilla
KarlstadPeter
  • Laddar…
Mikael_L
God Jul ! ;)
 
Vilket engagemang det blev av min tråd. Tack för alla svar och synpunkter! (y)
Efter jul så ska jag köpa några MDF-skivor och såga till remsor och sen måla dem med lackfärg. Sen så ska jag ju ha någon sorts lister som döljer kanten på MDF:en och en bit in på väggen. Frågan är om man ska köpa omålade lister och måla själv i samma färg som till MDF:en eller köpa färdigmålade? Det kanske syns att jag har målat MDF:en själv och att listerna är sprutmålade?
 
Jag skulle ha köpt omålade lister och målat i samma färg som mdfen. Det brukar bli snyggare.
/Tobias
 
Listerna som är sprutmålade/färdigmålade har enligt min åsikt en alldeles för perfekt yta, åtminstone i ett gammalt hus. Vi har i vissa fall köpt sådana och sedan målat någon gång ytterligare för att få samma utseende överallt. Dessutom är ju färgen 0502Y på dessa ofta som kanske inte är den mest använda idag...
 
I smygar sätter man limfog om man är riktig snickare.
 
0502Y, är det den som brukar kallas "Vit" eller "Antikvit"?
Sen har jag en annan fundering: Jag har tidigare målat alla golvlister och dörrkarmar i huset med "Antikvit" som är lite mer mörkare vit. Fönstren vi satte dit nu är verkligen snövita. Bör jag måla smygarna och listerna runt fönstren i samma snövita som fönstren eller hålla mig till samma "Antikvit" som golvlister och dörrkarmarna?
 
Smygning pågår! Även i mitt fall är det mdf som gäller frästa både i framkant och falsfrästa i bakkant. Fönstren beställdes med ett färdigt spår gör smygen att "docka i". Slutmålning och foder kvarstår.

Ang. ursprungsfrågan tycker jag att gipssmygar jan vara snyggt, men när det passar stilen i övrigt. Även putsade fönsternischer är i rätt miljö i övrigt stiligt. Så min point är, anpassa till stilen i övrigt. I mitt fall är det en ny till/utbyggnad av gammal bondemiljö som kräver lite "krusiduller" dvs trä och/eller mdf. Mdf är något billigare och är lättare att fräsa i. ImageUploadedByByggahus.se1356255244.586454.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1356255273.748473.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Många fina smygare här inne ;)
Tipset med att fräsa spår i fönstret verkar riktigt bra.
 
Ett annat tips är att sätta U-list runt fönsterkarmen som man sedan stoppar in skivan i. Mycket enklare än att fräsa och minst lika "snyggt".
 
0502Y brukar nog benämnas närmast "tonad vit", kombinerar man detta med de lite vitare kulörerna som är vanliga idag så ser de detaljer som är målade i 0502Y närmast gulaktiga ut vilket inte är så snyggt. Om du har en kulör på fönstren så skulle jag nog råda dig att fortsätta med en så det ser mer genomarbetat/platsbyggt ut.
 
Vi körde mdf runt och fräst spår i fönster karmen.
 
  • 1356262216945.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.