Vi har bytt alla våra 19 fönster och ska göra smygarna invändigt. Det blir 8-9 cm breda skivor jag får såga till runt fönstren och sedan måla vita. Jag var först inne på MDF efter att ha läst lite här på forumet, men såg att vissa även rekommenderade gips. Gips har ju fördelen att det är lättarbetat och billigt. Vad rekommenderar ni? Vad ska man ha för gips i så fall? Finns inte risken att gips spricker om man t.ex. skulle vara för hårdhänt med en blomkruka etc.?

I underkant så bör du ha nån typ av MDF annars håller det inte. Gips på sidorna funkar bra, lite mer jobb att få det bra än att sätta färdigmålad MDF dock. Viktigt att sätta hörnförstärningar om du kör med gips.

När jag gör smygar gör jag det i MDF, det går väldigt fort om du köper färdigmålade MDF men det är dyrt!

Däremot en MDFskiva som du sedan klyver till egna bitar, det blir inte så himla dyrt ändå!

Sedan kan man med MDF göra ett väldigt enkelt montage, klyv till alla 4 bitar, den fjärde längst ned kan du låta gå ut extra in i rummet som blombänk, sedan efter allt är inpassat så målar du skivorna, sedan skruvar du ihop allt när de ligger på golvet, kan du skruva osynligt utifrån. Ställ dit allt mot fönstret och sedan skjuter du fast listerna både i smyg och vägg!

• Gilla
hansan
  • Laddar…
MDF + målning på plats är melodin här.

Ingen gips i mina smyga heller, MDF och plastmålning är det som gäller.

Tack för era svar. Det får bli en tur till Byggmax senare och inhandla några skivor omålad MDF. Är det bäst att såga till remsorna (8-9 cm breda) med en cirkelsåg i 500-kronorsklassen eller en stor sticksåg i 1500-kronorsklassen?

Alla gånger cirkelsåg, se bara till att klingan är i bra skick. Även en billig cirkelsåg kan såga riktigt bra om klingan är bra.

Lycka till med smygarna!

Jag skulle kapa med cirkelsågen, det är otroligt enkelt kapa spikrakt med den! Köp även två tvingar!

Ta något som är rakt, en planka, såga en offerbit MDF och använd maskinkapade sidan eller så..

Sedan tar du en skräpbit, spänner fast en bit och kapar i biten. Bara någon centimeter in.

Då kan du mäta från biten du spände fast till sågspåret hur långt ifrån fastspända brädan du kapar! På min cirkelsåg är det måttet 36mm!

Ska jag sen kapa en 100mm bit så spänner jag fast den raka plankan/offerbit MDF med tvingarna på 136mm, och sågar bara medans jag håller cirkelsågen tätt emot!

Visst, det tar lite tid med tvingar och så, men det blir absolut spikrakt! En fattigmansvariant av en sänksåg med skena! ;)

• Gilla
Elffors
  • Laddar…
Jag använder alltid trähyllplan när ja gör en invändig smyg!

• Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Köp skivan på en byggfirma som kapar åt dig, lätt värt att få tokraka snitt

Mikael_L
sir_daniel skrev:
Köp skivan på en byggfirma som kapar åt dig, lätt värt att få tokraka snitt
Passar bra om man har tokrakt hus/smygar.
Annars får man snällt mäta och såga själv.

• Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
Ett tips vid monteringen är att sätta några skruv i sidan som du sedan lodar in/väger av. Skivan trycks mot och skruvas fast,sedan dit med täckfoder. Spackla och rolla med liten skumroller så blir det jämnt o fint.

Beträffande botten satte jag en bit stavlimmad ek som sedan lackades. Fungerar bra som blombänk och bryter av mot det vita.

Mikael_L
Gips är ju svagt och får lätt tryckmärken. Så av den anledningen är det ju bättre med MDF.
Men sätter man inte gips på "fönsterbänken" och sen är normalförsiktig borde det ju gå.

Jag använde MDF, men jag har smygar som sticker ut lite och utgör ersättning för fönsterfoder, så då skulle gips aldrig funkat.
Om ni tycker det skit ut på bilderna så kan jag säga att jag tycker det skit ut i verkligheten.
Alla smygar här hemma ska spacklas i T-dyckert-spikhålen, slipas av och målas en gång till. Jag hoppas det blir fint efter det.

• smyg-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • smyg-2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Morgano
  • Laddar…
ImageUploadedByByggahus.se1356098389.540264.jpg
Skapa konto

Kör alltså med foder, men "obehandlade" spikhål än så länge :)

Mikael_L
Kjell, väldigt fin fönsterbräda. Nu blev jag lite avis. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.