44 898 läst · 52 svar
45k läst
52 svar
Gera lutande överliggare, hur?
Jag tror det är:
vinkel = tan-1(cos(lutning))
Då skulle LilleNo fått rätt med 43,2° och 35,3° ...?
Men 35,3° verkar inte rätt...
Jag återkommer ... :x
edit:
Formeln gäller nog bara för "45°-delen", jag måste klura lite på hur jag gör den helt universal för alla kombinationer av vinklar.
vinkel = tan-1(cos(lutning))
Då skulle LilleNo fått rätt med 43,2° och 35,3° ...?
Men 35,3° verkar inte rätt...
Jag återkommer ... :x
edit:
Formeln gäller nog bara för "45°-delen", jag måste klura lite på hur jag gör den helt universal för alla kombinationer av vinklar.
Redigerat:
Kulörta lyktor är nog det vackraste jag vet
Grubblandet går vidare!
(eftersom jag redan gerat & monterat plankorna enl. den traditionella metoden så sitter jag på "facit", dessvärre har jag inget att mäta vinklar med..)
Följande förslag fick jag från ett annat forum:
plankans bredd är d.
vinkeln (i ditt fall 20grader) är a.
ena plankans bredd på marken är dcosa
höjden är h = dsina
längden på marken av hörnskäret
s = sqrt(2*(dcosa)^2)
längden av det diagonala hörnskäret = sqrt(s^2+h^2)
När du vet hur långt skär du ska göra i plankan, så kan du få vinkeln.
Om det kan ge någon ledtråd. Personligen så är mitt matematiksinne alltför ringrostigt för att ens kunna slå in det på miniräknaren korrekt
Grubblandet går vidare!
(eftersom jag redan gerat & monterat plankorna enl. den traditionella metoden så sitter jag på "facit", dessvärre har jag inget att mäta vinklar med..)
Följande förslag fick jag från ett annat forum:
plankans bredd är d.
vinkeln (i ditt fall 20grader) är a.
ena plankans bredd på marken är dcosa
höjden är h = dsina
längden på marken av hörnskäret
s = sqrt(2*(dcosa)^2)
längden av det diagonala hörnskäret = sqrt(s^2+h^2)
När du vet hur långt skär du ska göra i plankan, så kan du få vinkeln.
Om det kan ge någon ledtråd. Personligen så är mitt matematiksinne alltför ringrostigt för att ens kunna slå in det på miniräknaren korrekt
Redigerat:
Tänk ett klot där plankorna ligger i 90 grader i horisontalplan med 45 graders geringsvinkel, dessa lutas uppåt tills står de lodrät och lutningen är 90 grader då är geringsvinkeln 0 grader och lutningen på sågen 45 grader. Då man lutar dem uppåt följer de klotets omkrets.
Var 15 år sedan jag pluggade matematik, får ont i huvudet bara jag tänker på VSB.
Var 15 år sedan jag pluggade matematik, får ont i huvudet bara jag tänker på VSB.
Vinkeln på bordet är inte så svår att få till.
Jag får det till att denna formel funkar:
vinkel-bord = tan-1(cos(lutn)).
Eller ett generell formel som gäller alla vinklar på hörnet:
vinkel-bord = tan-1(tan(vinkel-bräd / 2) * cos (lutn))
Där:
tan-1 = arctan
lutn = vinkel som överliggar-brädan har (20° i TS fall)
vinkel-bord = den vinkel man ställer in på sågbordet
vinkel-bräd = vinkel mellan de två brädor som ska geras ihop (i TS fall 90°)
(för ett 90° hörn så blir vinkel/2 = 45 ° och tan 45° = 1, så då gäller första formeln endast för bräder som ligger 90° från varandra)
Jag får det till att denna formel funkar:
vinkel-bord = tan-1(cos(lutn)).
Eller ett generell formel som gäller alla vinklar på hörnet:
vinkel-bord = tan-1(tan(vinkel-bräd / 2) * cos (lutn))
Där:
tan-1 = arctan
lutn = vinkel som överliggar-brädan har (20° i TS fall)
vinkel-bord = den vinkel man ställer in på sågbordet
vinkel-bräd = vinkel mellan de två brädor som ska geras ihop (i TS fall 90°)
(för ett 90° hörn så blir vinkel/2 = 45 ° och tan 45° = 1, så då gäller första formeln endast för bräder som ligger 90° från varandra)
Redigerat:
Vinkeln för såghuvudet är mycket mer krånglig, den är resultatet av 3 olika vinklar, om man vill göra en generell formel.
Jag har hittills endast försökt mig på 90°-fallet, dvs när man gerar (ungefär) 45°.
Jag får det till:
vinkel-såghuvud = tan-1(tan(vinkel-bord)*tan(lutn))
Jag har hittills endast försökt mig på 90°-fallet, dvs när man gerar (ungefär) 45°.
Jag får det till:
vinkel-såghuvud = tan-1(tan(vinkel-bord)*tan(lutn))
Jag har också matat in i excel, och gjort en liten tabell över vinklar med olika lutningar på överliggarbrädan.
Allt gäller endast vid överliggare som geras ihop med 90°. Jag ska se om jag kan och orkar försöka mig på en helt universal formel, för alla vinklar på överliggare samt lutningar.
Så nu får ni hoppa lördagsbiran ikväll och testa ifall jag verkar vara på rätt spår.
Själv har jag kap/geren flera mil bort och ska dessutom på kräftskiva ikväll, så jag förväntar mig att få se era resultat av lite empirisk fälttest imorgon (eller när jag kommer till en dator nästa gång!?)
Allt gäller endast vid överliggare som geras ihop med 90°. Jag ska se om jag kan och orkar försöka mig på en helt universal formel, för alla vinklar på överliggare samt lutningar.
Så nu får ni hoppa lördagsbiran ikväll och testa ifall jag verkar vara på rätt spår.
Själv har jag kap/geren flera mil bort och ska dessutom på kräftskiva ikväll, så jag förväntar mig att få se era resultat av lite empirisk fälttest imorgon (eller när jag kommer till en dator nästa gång!?)
Redigerat:
Jag kan tillägga att de när jag mätte på min färdiggerade överliggare så verkade vinklarna ligga i närheten av ditt resultat (20° lutning). Sedan testade jag lite olika måttvarianter i gersågen, vilka gav resultat som tycktes ligga i närheten av dina resultat, men precisionen var som sagt alltför dålig.
Jag har nu provat att såga lite efter min egen tabell.
Det ser ut som att tabellen kanske stämmer, men plankan jag sågade i var aningens slagen och kupad, så det gick inte alldeles 100% att bestämma.
Jag borde sågat i MDF-remsor, men nu hade jag inget sånt att ta till ...
För att kolla resultatet så kapade jag ut 4 st kilar i samma vinkel (typ 15° eller 30°) från en 145mm regel. Sen satt jag dessa kilar på en plan yta och de dubbelgerade bräderna på kilarna. Sen kunde jag mäta med vinkelhaken ifall dom hamnat i 90° från varandra och kolla ifall det var några springor. Och ja, det var ju lite småsmå springor (som kan berott på att virket inte var helt rakt).
Kan inte någon som har en schysst kap/ger och lite MDF-spill testa?
Det ser ut som att tabellen kanske stämmer, men plankan jag sågade i var aningens slagen och kupad, så det gick inte alldeles 100% att bestämma.
Jag borde sågat i MDF-remsor, men nu hade jag inget sånt att ta till ...
För att kolla resultatet så kapade jag ut 4 st kilar i samma vinkel (typ 15° eller 30°) från en 145mm regel. Sen satt jag dessa kilar på en plan yta och de dubbelgerade bräderna på kilarna. Sen kunde jag mäta med vinkelhaken ifall dom hamnat i 90° från varandra och kolla ifall det var några springor. Och ja, det var ju lite småsmå springor (som kan berott på att virket inte var helt rakt).
Kan inte någon som har en schysst kap/ger och lite MDF-spill testa?