9 581 läst · 68 svar
10k läst
68 svar
Gasolen till grillen tar slut orimligt snabbt, eller?
Medlem
· Västra Götaland
· 631 inlägg
För tre två somrar sen blev vi med gasolgrill, en Weber Genesis. Alla hade pratat om hur långt gasolen räckte och att en 10-liters tub "räckte flera somrar"... Jag är inte lika nöjd.
Sedan inköp har vi gjort åt en 5-liters och två stycken 10-liters-tuber.
Förra vintern försvann dessutom gasol medan tuben stod utomhus, läcker de så jävligt?
Vi grillar 20-30 gånger per säsong. Det blev plötsligt väldigt dyrt att grilla. Jag är besviken.
Är det här normalt?
Förra vintern försvann dessutom gasol medan tuben stod utomhus, läcker de så jävligt?
Vi grillar 20-30 gånger per säsong. Det blev plötsligt väldigt dyrt att grilla. Jag är besviken.
Är det här normalt?
25 kg på 2 eller 3 somrar (lite otydligt skrivet om tiden, kanske 6 somrar om det är 3 x 2 som avses.....😉) låter väl ganska rimligt på 20-30 grillningar per säsong.andreascarlsson skrev:
Om du gör av med 10 kg på 30 grillningar (låter lite lågt kanske men jag har inte koll på exakt hur många ggr det räcker till min grill med 5 brännare) är det 400 kr/säsong. Är det dyrt?
Medlem
· Västra Götaland
· 631 inlägg
Stämmer, det blir 400,- ca per säsong. Jag kanske minns helt fel men var det inte mycket, mycket billigare med kol och briketter...?🤔K Kane skrev:25 kg på 2 eller 3 somrar (lite otydligt skrivet om tiden, kanske 6 somrar om det är 3 x 2 som avses.....😉) låter väl ganska rimligt på 20-30 grillningar per säsong.
Om du gör av med 10 kg på 30 grillningar (låter lite lågt kanske men jag har inte koll på exakt hur många ggr det räcker till min grill med 5 brännare) är det 400 kr/säsong. Är det dyrt?
Men nä, det är väl egentligen inte speciellt dyrt. Det var nog förväntningen av att "du köper en gasoltub som räcker hur länge som helst" som spelar in. Men de bekanta som sa det kanske bara grillar två gånger per säsong. 😆
Men tack för svaren, då vet jag att det inte är något fel i alla fall! 👍
Jag skulle inte påstå att det blir mycket billigare med kol/briketter. Bara att kostnaden för en påse kol är lägre men man får köpa desto oftare, så utgiften blir utspridd över hela sommaren istället för att lägga hela pengen i början av säsongen på en tub gasol.
Vi köpte briketter härom dagen och en påse på City Gross kostade ca 100kr så mycket mycket billigare är det inte.
Sedan spelar det stor roll var man köper gasolen, väl värt att kolla runt och fundera på om man ska ha en AGAflaska och byta i automat tex
Vi grillar massor året runt, och visst går det åt flera tuber gasol. Vi har fö även pizzaugn som går på gasol. Men det är klart att om man grillar 2x år lär flaskan hålla flera år.
Sedan spelar det stor roll var man köper gasolen, väl värt att kolla runt och fundera på om man ska ha en AGAflaska och byta i automat tex
Vi grillar massor året runt, och visst går det åt flera tuber gasol. Vi har fö även pizzaugn som går på gasol. Men det är klart att om man grillar 2x år lär flaskan hålla flera år.
Har en Napoleon med 3 brännare.
På en sommar kör jag kring 25-35 kg.
Har en 10kg och 1 5kg flaska.
390kr för 10kg gasol är väl ändå billigare än kol?
40kr för 2,5kg kol på biltema
På en sommar kör jag kring 25-35 kg.
Har en 10kg och 1 5kg flaska.
390kr för 10kg gasol är väl ändå billigare än kol?
40kr för 2,5kg kol på biltema
Medlem
· Västra Götaland
· 631 inlägg
Tack för input, det är nog jag som har fel helt enkelt. 🫨
@KristinaRT : Senast köpte jag från Gasolautomat.se, vi har en sådan automat utanför en ICA-butik i Borås. Smidigt och det mest prisvärda som jag har hittat i trakten (409,- / 10kg). Menar du att det är märkbar skillnad på var man köper?
@KristinaRT : Senast köpte jag från Gasolautomat.se, vi har en sådan automat utanför en ICA-butik i Borås. Smidigt och det mest prisvärda som jag har hittat i trakten (409,- / 10kg). Menar du att det är märkbar skillnad på var man köper?
Det låter ändå som ett bra pris!andreascarlsson skrev:
Vi har jämfört med jämna mellanrum och det blir stor skillnad, speciellt om man grillar mycket. Automater är nog billigast, men det kan vara nästan hur dyrt som helst.
Vi har köpt några PC10 och byter bara dem i automat, men det finns ju andra alternativ. Och i olika delar av landet är gasolinfrastrukturen olika bra utbyggd
Det är OK pris. Jag brukar byta på Byggmax för 399 kr/10 kg.andreascarlsson skrev:
Jag brukar stänga ventilet på tuben (handratten) när grillen inte används.andreascarlsson skrev:
För tre två somrar sen blev vi med gasolgrill, en Weber Genesis. Alla hade pratat om hur långt gasolen räckte och att en 10-liters tub "räckte flera somrar"... Jag är inte lika nöjd.
Är det här normalt?
Här kan du se förbrukning av det flesta Weber modellerna. (tyvärr på tyska)
https://www.derhobbykoch.de/blog/gasverbrauch-bei-gasgrills/
Medlem
· Västernorrland
· 11 203 inlägg
Ventilen/kranen på tuben ska ALLTID stängas när någonting inte används............
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Gasolen till grillen tar slut orimligt snabbt, eller?
Altan & Uteplats -
Hur spräcka ”stenen” enklast
Altan & Uteplats -
Vilken gasolgrill ska vi välja?
Altan & Uteplats -
Altan:Hur löser jag det med höjd vs stabilitet och vilka dimensioner?
Altan & Uteplats -
Vilken grundisoleringspapp till under trallen?
Altan & Uteplats