Det funkar på samma sätt som icke "LONA-klippare", dvs smart-kortet via radioförbindelse med gateway, huvudkortet i klipparen (motorstyrning etc) via USB-kabel.
 
  • Gilla
frav
  • Laddar…
Har bestämt mig för en Gardena Smart Sileno Life, så nu till frågan om storlek och yttäckning. Gräsmatta enligt skiss nedan. Eniro kartor säger 640 m2. Mätning med telefon och GPS säger 700 m2. Helt platt gräsmatta.

Alla Sileno har väl samma batteri, klippbredd och hastighet, enda som skiljer är en mjukvaruspärr på vilotiden om jag förstår det rätt. Jag tolkar det som att jag inte sparar mer på batteriet eller kan låta den klippa färre timmar om jag går upp i storlek?

Så vad bör man satsa på, Sileno 700, 800, 900 1000? Finns det några som helst nackdelar med att ha en "mindre" modell (bortsett från risken att klipparen inte hinner hålla gräset kort inom tiden vilket riskerar lite ojämn klippning och längre gräs)?
 
  • Skiss över en trädgårdsyta på cirka 700 m2. Innehåller markeringar för mått i grönt, guidekabel i rött och laddstation markerad i blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är som du säger, en modell som har lägre kapacitet (mindre klipptid/dygn) kan ge upphov till en lite oklippt gräsmatta, inte mycket mer än så.

Tänk på att gräsmattans kvalité, gödning och vattning påverkar hur mycket klipparen behöver jobba. På våren är tillväxten högre, sedan avtar den, och blir det riktigt torrt, så kan det hända att klipparen inte behöver köras under kanske en vecka.

Spontant skulle jag tro att en 700-maskin kommer att funka. Dock blir det bara ett antagande.

Här borde Gardena införa möjlighet till att köpa en uppgradering av klipparen om större kapacitet skulle behövas.
 
  • Gilla
TobbeTabb
  • Laddar…
F
Jag har flyttat in min robot från eget hus till under trädäcket.

Robotgräsklippare fast under ett trädäck nära en vit staket i en trädgård, synligt gräs och växter i en pott i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Robothus under vitt trädäck med jordig och grästäckt mark framför. Robotgräsklippare syntes bakom öppningen på höger sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag körde den dock fast i vänstra plankorna vid ingången på nåt sätt. Stod att den hade lyfts upp...

Bör jag dra begränsningskabel (röd, blått är guide) annorlunda? Typ att de möter och går under vid guide kabeln? Jag har testat slå på funktionen för att undvika huset.
Robotgräsklippare har kört fast vid träplankor. Guidekabel markerad i blått och begränsningskabel markerad i rött. Ordet "Krasch" visar var roboten lyftes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske såhär är bättre dragning(grönt)?
Robothus under ett trädäck. Begränsningskablar markerade i rött, guidekablar i blått och en föreslagen ny dragning markerad i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Fideliox skrev:
Jag har flyttat in min robot från eget hus till under trädäcket.

[bild][bild]

Idag körde den dock fast i vänstra plankorna vid ingången på nåt sätt. Stod att den hade lyfts upp...

Bör jag dra begränsningskabel (röd, blått är guide) annorlunda? Typ att de möter och går under vid guide kabeln? Jag har testat slå på funktionen för att undvika huset.
[bild]

Kanske såhär är bättre dragning(grönt)?
[bild]
Det här är en bättre dragning. Klipparen går lite till vänster om guidekabeln (vit) på väg in så lägg guiden nån cm åt höger. Och du behöver minst 30-35 cm mellan begränsningskablarna (lila) och guidekabeln. Gärna lite mer avstånd på vänstersidan. Och så kan du knappa in "undvik krock med hus" i menyn. Och ha första startpunkt åtminstone 1-1,5 meter ut, så den har plats att vända runt när den ska in för laddning.
 
  • Bild av markyta framför ett trästaket, med färgade linjer dragna ovanpå. En vit linje indikerar guidekabel, lila linjer begränsningskablar och röd linje en snäv sväng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Keiller Keiller skrev:
Det här är en bättre dragning. Klipparen går lite till vänster om guidekabeln (vit) på väg in så lägg guiden nån cm åt höger. Och du behöver minst 30-35 cm mellan begränsningskablarna (lila) och guidekabeln. Gärna lite mer avstånd på vänstersidan. Och så kan du knappa in "undvik krock med hus" i menyn. Och ha första startpunkt åtminstone 1-1,5 meter ut, så den har plats att vända runt när den ska in för laddning.
Ja precis, nog inte fel att flytta guiden något till höger! Ska testa flytta begräningskabeln också så får jag se om det blir bättre. Man kan tycka att de borde flyttat guide infästningen i bottenplattan till höger från första början?
 
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Idag körde den dock fast i vänstra plankorna vid ingången på nåt sätt. Stod att den hade lyfts upp...
En gång är ingen gång…

När hände det, var det under klippning eller när den åkte för att ladda? Det senare låter ju mindre sannolikt.

Jag skulle nog ta det lugnt, låta gräset växa där det nu är jord/sand i dagen och möjligen fundera på om det behövs någon guidande planka på insidan av hålet eller se om marken runt öppningen behöver jämnas ut mer.

Men som sagt, i första hand ha lite is i magen och betrakta det som en engångshändelse tills motsatsen är bevisad.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En gång är ingen gång…

När hände det, var det under klippning eller när den åkte för att ladda? Det senare låter ju mindre sannolikt.

Jag skulle nog ta det lugnt, låta gräset växa där det nu är jord/sand i dagen och möjligen fundera på om det behövs någon guidande planka på insidan av hålet eller se om marken runt öppningen behöver jämnas ut mer.

Men som sagt, i första hand ha lite is i magen och betrakta det som en engångshändelse tills motsatsen är bevisad.
Gör inget just nu, ska ändå bli skitväder nu. Jag var inte hemma men jag tror det var under klippning. Körde ut och in flera gånger igår när jag testade och det var inga problem.
 
Lärde mig en sak idag, vad gäller att göra öar. Gjorde en ny ö runt en rabatt runt en gårdspump igår kväll och idag körde klipparen ohejdat runt i rabatten, klättrade omkring och fastnade tre gånger under dagen med ojämna mellanrum.

Bar bort klipparen för laddning varje gång och det dröjde framåt kvällen innan jag fattade vad som var problemet. Hade dragit begränsningskabeln moturs istället för medurs...
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Planerar lite hur jag ska dra min guidkabel. Som jag förstår det så kommer klipparen variera mellan att köra mellan mitten på guidkabel till X cm till vänster om den (om man tittar mot laddstationen). Man vill gå ha X så stort som möjligt för att minimera risken för spårbildning. Hur och när bestäms X? Om jag på ett ställe på guidkabeln har endast 30cm till begränsningskabeln på bägge sidor, kommer då X krympa längs hela guidkabeln, eller kommer klipparen enbart köra närmre mitten på guidkabeln just i den passagen och sedan hålla högre avstånd igen (om den nu vill hålla stort avstånd den gången), eller kommer klipparen att kalibrera och se att smalaste passagen endast är 30cm och därför hålla ett väldigt lågt X längs hela guidkabeln vilket förmodligen leder till spårbildning?
 
T TobbeTabb skrev:
Planerar lite hur jag ska dra min guidkabel. Som jag förstår det så kommer klipparen variera mellan att köra mellan mitten på guidkabel till X cm till vänster om den (om man tittar mot laddstationen). Man vill gå ha X så stort som möjligt för att minimera risken för spårbildning. Hur och när bestäms X? Om jag på ett ställe på guidkabeln har endast 30cm till begränsningskabeln på bägge sidor, kommer då X krympa längs hela guidkabeln, eller kommer klipparen enbart köra närmre mitten på guidkabeln just i den passagen och sedan hålla högre avstånd igen (om den nu vill hålla stort avstånd den gången), eller kommer klipparen att kalibrera och se att smalaste passagen endast är 30cm och därför hålla ett väldigt lågt X längs hela guidkabeln vilket förmodligen leder till spårbildning?
När klipparen startas för första gången så gör den en sk guidekalibrering, det betyder att den mäter upp det största avstånd den kan ha till guidekabeln. Detta värde ligger sedan till grund för att variera avståndet till guide vid ut och ingång. Avståndet ändras bara vid start vid utgång och hemgång och används då under hela den körningen.
Nästa start kan sedan ha ett lite större eller mindre avstånd till guiden. Inget man normalt noterar eller ser.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
När klipparen startas för första gången så gör den en sk guidekalibrering, det betyder att den mäter upp det största avstånd den kan ha till guidekabeln. Detta värde ligger sedan till grund för att variera avståndet till guide vid ut och ingång. Avståndet ändras bara vid start vid utgång och hemgång och används då under hela den körningen.
Nästa start kan sedan ha ett lite större eller mindre avstånd till guiden. Inget man normalt noterar eller ser.
Jag kommer ha runt 100m guidekabel, och 5m innan slutet kommer den gå igenom en smal passage. Jag tolkar det som att denna smala passagen då kommer att "sabba" för hela sträckan och riskera spårbildning? Hade man kunna under kalibreringen tillfälligt flytta ut BK vid denna smala passagen, och sedan de få gånger (kommer nog sätta till runt 3-5%) klipparen ska ta sig hela vägen längs guidkabeln låta den stöta på BK och röra sig innåt mitten lite? Eller kan det blir något annat strul då? Eller kommer den uppdatera sitt kalibreringsmått?
 
T TobbeTabb skrev:
Jag kommer ha runt 100m guidekabel, och 5m innan slutet kommer den gå igenom en smal passage. Jag tolkar det som att denna smala passagen då kommer att "sabba" för hela sträckan och riskera spårbildning? Hade man kunna under kalibreringen tillfälligt flytta ut BK vid denna smala passagen, och sedan de få gånger (kommer nog sätta till runt 3-5%) klipparen ska ta sig hela vägen längs guidkabeln låta den stöta på BK och röra sig innåt mitten lite? Eller kan det blir något annat strul då? Eller kommer den uppdatera sitt kalibreringsmått?
Uppdatering av guidekalibreringsvärdet sker enbart om det manuellt aktiveras från menyer i klippare, annars ligger det fast.

Det är möjligt att trixa som du beskriver det. Det får bli lite trial&error, mer går nog inte att säga.
 
  • Gilla
TobbeTabb
  • Laddar…
E etompau skrev:
Uppdatering av guidekalibreringsvärdet sker enbart om det manuellt aktiveras från menyer i klippare, annars ligger det fast.

Det är möjligt att trixa som du beskriver det. Det får bli lite trial&error, mer går nog inte att säga.
Tack för svar, får göra lite experiment. Funderar också på att avluta GK precis innan denna sista lilla gräsplätt för att undvika en smal passage för GK, och sedan hoppas på att klipparen hittar in där ändå. Handlar ändå bara om runt 10m2 (av 700m2).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.