Lite knepig temperatur här nu med ca 10 på dagen men några minus på natten. Tror ni det påverkar batteriet mycket att låta den stå ute, eller ska man försöka ta in den på natten?
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Nice!

Typ såhär hade jag behövt lägga det, osäker på om det funkar. Är ganska brant också där stenläggningen tar slut, oklart om klippare klarar det. Kan nog jämna till det lite.
[bild]
[bild]

Var ute nu och försökte fatta hur nuvarande ligger. Ej skalenlig :D :
[bild]

Min nya dragning skulle bli typ såhär istället. Plocka bort gamla dragningen över tralldäcket och ny dragning vid uppfarten:
[bild]
Jag har lagt min slinga under plattor. Funkar hur bra som helst.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
I en sånhär hörna, bör man lägga kabeln på nåt särskilt vis?
 
  • Trädgårdshörna med gräs och döda löv, marken uppgrävd för att lägga kabel, med pil som pekar på kabeldragningens riktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det ska inte behövas. Använd de rekommenderade avstånden till kanter etc så ska det funka OK.
Kanske blir det svårt att få det någorlunda klippt längst in i hörnet.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Är 3m skarvkopplingar från gtinsholm som alla menar när dom skriver 3m skarvkopplingar? Ser bara negatibt om grinsholm?
 
F
J Julistormen skrev:
Är 3m skarvkopplingar från gtinsholm som alla menar när dom skriver 3m skarvkopplingar? Ser bara negatibt om grinsholm?
Det står 3M på dem iaf. Otroligt onödigt stor förpackning för 4 kopplingar.
 
  • Hand håller en 3M elektrisk koppling framför ett fönster med blommor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna skarvkoppling från Grimsholm är ökänd, riktigt dålig.
Skulle säga att det finns ingen anledning att inte använda skarvkopplingar från 3M.


En grön skarvkoppling från Grimsholm mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
J1jet och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Denna skarvkoppling från Grimsholm är ökänd, riktigt dålig.
Skulle säga att det finns ingen anledning att inte använda skarvkopplingar från 3M.


[bild]
Håller med. Jag la ut en helt ny begränsningsslinga iår ( men inte ny guide). När jag kopplar in allting får jag gult blinkande sken (avbrott på guide). Började då riva upp guideslingan ett par meter innan jag kom på att jag satt just en sådan koppling från Grimsholm vid anslutningen av guide på begränsningskabeln. Bytte den mot en 3M koppling och fick då grönt lampa direkt.
 
O
Jag har tidigare satt upp min Gardena Smart Gateway så den kör wifi. Men nu vill jag plocka bort wifi och använda ethernet istället. Trots att jag kopplar in ethernet kabel så kör den ändå på wifi.

Måste man verkligen göra en fabriksåterställning för att slå av/glömma wifi nätverket?!
 
F
Fått upp den idag, körde på 700 kvadrataren. Verkar fungera som den ska. Dock lite konfunderad över batteriet, när den går ner till 40% så kör den tillbaka och laddar till 100% för att sen köra igen. Känns som den kunde kört längre. Hade ju varit önskvärt att kunna sätta min och max, typ 20-80% för att bevara livslängden på batteriet.

En annan fundering, hur skiljer sig egentligen de olika storlekarna åt! Jämför 700 med 1000 kvadrat. De har exakt samma specifikationer, laddningstid etc. Enda skillnaden är att det står att 700 använder 4kwh per månad och 1000 6 kwh per månad. Har den större batteri bara? Klipptiden verkar ju samma dock, 65 minuter.
 
  • Gilla
Alex3000
  • Laddar…
Det är nog samma batteri på alla. Och samma maskin. Att det är högre månadsförbrukning på den ena beror på att den behöver och tillåts arbeta fler timmar per dygn för att hinna klippa den större gräsmattan.
 
F
C cergod skrev:
Det är nog samma batteri på alla. Och samma maskin. Att det är högre månadsförbrukning på den ena beror på att den behöver och tillåts arbeta fler timmar per dygn för att hinna klippa den större gräsmattan.
Jaha. Låter som en bra affär att betydligt högre pris för mjukvaruspärr!
 
  • Gilla
whatever
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Fått upp den idag, körde på 700 kvadrataren. Verkar fungera som den ska. Dock lite konfunderad över batteriet, när den går ner till 40% så kör den tillbaka och laddar till 100% för att sen köra igen. Känns som den kunde kört längre. Hade ju varit önskvärt att kunna sätta min och max, typ 20-80% för att bevara livslängden på batteriet.

En annan fundering, hur skiljer sig egentligen de olika storlekarna åt! Jämför 700 med 1000 kvadrat. De har exakt samma specifikationer, laddningstid etc. Enda skillnaden är att det står att 700 använder 4kwh per månad och 1000 6 kwh per månad. Har den större batteri bara? Klipptiden verkar ju samma dock, 65 minuter.
Gränsen för återgång är satt med marginal, det är viktigt att klipparen alltid kan hitta hem till laddaren oavsett var den snurrar runt på gräsmattan.

Hade slutkunden kunnat justera denna parameter är det troligt att mer problem hade skapats än det hade löst ... Det primära är att klipparen jobbar och klippern den specade tiden.

gardena styr kapaciteten genom mjukvaran i klipparen. Det sätts en maxgräns för hur mycket den får klippa/dygn. Om du sätter timern till klippning 24h/dygn så kommer den att ställa sig i laddaren när max klipptid är uppnådd. Jag tror du hittar dessa maxtider för klipp/vilotid i manualen.

Lycka till med klipparen.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Nu har den lyckats mappa upp Lona Kartan. Tyvärr har den misslyckats med guidekabeln? Den går enligt röd sträckning och det var dit den körde när jag körde guidekalibrering. Märkligt, kanske rättar till sig?
 
  • Karta som visar zonindelning med en guidekabel markerad med röd sträckning som verkar felplacerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Suck, satte igång den igår. Blinkade blått i någon minut sen blev det grönt. Så den körde några vändor igår och hittade sen hem. Nu imorse vaknade jag med ett meddelande om ingen signal. Så blir spendera första maj med att jaga kabelbrott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.