F Fideliox skrev:
Fråga om slingan.

Jag har 2 delad gräsmatta. Mellan dessa ligger stenlagd garageuppfart. Tidigare ägare har bara lyft över roboten annars är ju risken att den kör ut på gatan. Jag funderar på om det är möjligt att lägga begränsningskabel under plattorna så den liksom får en "stig" att köra över uppfarten, skulle det funka tro? Plattorna är 8cm tjocka. Alternativt kanske man kunde lagt i stenskarvarna men risken är väl att den kläms och går av lätt.

En annan fråga också om modellerna. Jag köpte denna 750 kvadrat förra veckan: [länk]

Men såg sen att man inte fick gratis tak om det var utanför tyskland. Så jag avbryte ordern och beställde här nu då tak ingick:
[länk]

Men den är bara för 700 kvadrat. Är det felskrivning nånstans eller har Gardena uppdaterat specsen bara? Klipptiden på båda är samma.
Det går bra att lägga slingan under stenplattorna, klipparen känner dem på ca 30cm djup. Jag har själv grävt ner mina ca 15cm (singel), där klipparen ska ta sig till gräsmatta 2.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
S svetsnisse skrev:
Det går bra att lägga slingan under stenplattorna, klipparen känner dem på ca 30cm djup. Jag har själv grävt ner mina ca 15cm (singel), där klipparen ska ta sig till gräsmatta 2.
Nice!

Typ såhär hade jag behövt lägga det, osäker på om det funkar. Är ganska brant också där stenläggningen tar slut, oklart om klippare klarar det. Kan nog jämna till det lite.
Röd linje på marksten och grusillustrerar en ny dragning för ett projekt, bredvid ett staket och en vit garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gräns mellan gräsmatta och grusuppfart med stenkantning, i bakgrunden en byggnads röda vägg med stuprör.
Skapa konto

Var ute nu och försökte fatta hur nuvarande ligger. Ej skalenlig :D :
Handritad skiss över en tänkt dragning av kablar eller ledningar utomhus med markerade områden för trädäck och uppfart.

Min nya dragning skulle bli typ såhär istället. Plocka bort gamla dragningen över tralldäcket och ny dragning vid uppfarten:
Handritad skiss av tänkt ny kabeldragning för robotgräsklippare, med alternativ rutt markerad i grönt.

Redigerat:
F Fideliox skrev:
Nice!

Typ såhär hade jag behövt lägga det, osäker på om det funkar. Är ganska brant också där stenläggningen tar slut, oklart om klippare klarar det. Kan nog jämna till det lite.
[bild]
[bild]

Var ute nu och försökte fatta hur nuvarande ligger. Ej skalenlig :D :
[bild]

Min nya dragning skulle bli typ såhär istället. Plocka bort gamla dragningen över tralldäcket och ny dragning vid uppfarten:
[bild]
Ok, jag blev tvungen att dra lite bredare mellan kablarna för att få dit följekabeln i mitten, tror klipparen får svårt annars att hitta dit och tillbaka till laddstationen!

F
S svetsnisse skrev:
Ok, jag blev tvungen att dra lite bredare mellan kablarna för att få dit följekabeln i mitten, tror klipparen får svårt annars att hitta dit och tillbaka till laddstationen!
Hmm men kabeln i mitten är väl bara framför laddstationen? Eller man kan ha det på flera ställen?! 😶

Redigerat:
F Fideliox skrev:
Hmm men kabeln i mitten är väl bara framför laddstationen? Eller man kan ha det på flera ställen?! 😶
Typ såhär!

• Schematisk bild av ny planerad trädgårdsdragning med röda och gröna linjer samt markeringar.
    Skapa konto
F
JohnBergq JohnBergq skrev:
Typ såhär!
Aha.

Vet tyvärr inte riktigt var guidekabeln är, bara precis vid stationen. Trodde inte den gick ut så långt. 😃 Men det är väl den den hittar och följer när den ska hem. Borde ju inte finnas nån guidekabeln på andra sidan idag gissar jag. 😬

Men tack, då har jag en plan iaf. Får bli ett sommarprojekt. Tänkte få hem den nu först och få igång det. Gräset på andra plätten växer dåligt.

F Fideliox skrev:
Aha.

Vet tyvärr inte riktigt var guidekabeln är, bara precis vid stationen. Trodde inte den gick ut så långt. 😃 Men det är väl den den hittar och följer när den ska hem. Borde ju inte finnas nån guidekabeln på andra sidan idag gissar jag. 😬

Men tack, då har jag en plan iaf. Får bli ett sommarprojekt. Tänkte få hem den nu först och få igång det. Gräset på andra plätten växer dåligt.
Guidkabeln skall anslutas till begränsningskabeln i sluten på slingan, bara så att du vet!😃

F
JohnBergq JohnBergq skrev:
Guidkabeln skall anslutas till begränsningskabeln i sluten på slingan, bara så att du vet!😃
Jaha. Som sagt vet inte riktigt var den går. Ska göra nytt försök med kabelsökaren imorgon.

Har du en klippare med guidekabel är det lättast att du ställer in startpunkten på klipparen X meter ut längs guiden. Då behöver du inte mäta kabeln, utan kan bara titta på klipparen var den går på vägen ut.

• Gilla
JohnBergq
  • Laddar…
Sen när du drar guidekabeln, kom ihåg att gräva ner den en bit. Annars kan den lätt gå av när man går på den!

Redigerat:
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
S svetsnisse skrev:
Sen när du drar guidekabeln, kom ihåg att gräva ner den en bit. Annars kan den lätt gå av när man går på den!
Den är redan dragen och under jord så jag vet inte var. 😬

F Fideliox skrev:
Den är redan dragen och under jord så jag vet inte var. 😬
Har det varit en lång korridor innan, så är det rimligt att den går i den, för att hjälpa klipparen komma ut och in. Behöver i gräva upp den, om du ev vill återställa, kan köpa ny kabel och lägga istället.

N nmeden skrev:
Har det varit en lång korridor innan, så är det rimligt att den går i den, för att hjälpa klipparen komma ut och in. Behöver i gräva upp den, om du ev vill återställa, kan köpa ny kabel och lägga istället.
Om du har både begränsningskabel och följekabel så kan du ställa in så att klipparen startar maxavstånd från laddstationen, sen är det bara att se vart klipparen tar vägen och gräva upp kabeln och har du tur så kan du bara förlänga/dra om kablarna så du får med det andra området.
Har du kabelbrott i de fördragna så skulle jag dra om allt med ny kabel.

F
S svetsnisse skrev:
Om du har både begränsningskabel och följekabel så kan du ställa in så att klipparen startar maxavstånd från laddstationen, sen är det bara att se vart klipparen tar vägen och gräva upp kabeln och har du tur så kan du bara förlänga/dra om kablarna så du får med det andra området.
Har du kabelbrott i de fördragna så skulle jag dra om allt med ny kabel.
Bra tips, det får jag prova.
Tror inte det är några brott på guidekabeln. Däremot begränsningskabeln är det brott på ett ställe då polackerna som grävde fibern struntade i vilket. Men jag vet ungefär var det är så det tänkte jag lappa.

Är lite osäker hur begränsningskabeln går på framsidan då vi har stenläggning/gångar med mera.

M Mffnicke skrev:
Hej!

Satte igång min sileno efter vintern och har upptäckt att för laddatstationen så lyser det inte längre grönt/blinkar grönt. All annan funktionalitet fungerar. Är det någon lysdiod som är trasig och går att byta? Eller krävs det nytt kretskort för stationen? Har dessvärre varit ute hela vintern så kan vara därför.
Hade exakt så på min. Den enda lampan som inte fungerade vad den gröna. Blått/rött blink fungerade och roboten laddade som den skulle.

Men eftersom jag har garanti så mailade jag gardena och dagen efter skickade de ett nytt torn, så nu lyser den grönt igen :)

• Gilla
Mffnicke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.