O OskarJ skrev:
Samma sak har hänt på våran laddstation. Inget grönt sken och klipparen beter sig normalt vid en provkörning.

Tror inte jag petar på något nu med risk att laga sönder något inför gräsklipparsäsongen.
Då är jag inte ensam.. lite tråkigt bara 😃
 
Min diod är stendöd efter att ha står ute förra vintern men allt funkar ändå, blir ju såklart jobbigt om/när någon slinga ev. går av!
 
Gardena Sileno 2021. Fick blinkande rött sken på min laddstation igår när den skulle kopplas in. "Fel på laddstationens antenn" . Blir till att kontakta närmaste HQ Åf. Någon som vet ifall även laddstationen täcks av 5 års garanti som klipparen ?
 
Hej,
Jag har en gardena sileno smart 1250 som hängde med husköpet.
Ingen aning om vart slingan går men förutsätter såklart hela tomten.
Har ungefär 450kvm gräsyta att klippa i en L-form med ett pooldäck.

När jag kör igång roboten så åker den ju helt random då den inte har någon GPS, hur kan jag då vara säker på att den verkligen klipper allting?

Grannen har en liten 25kvm plätt framför huset där roboten säkert snurrade runt 2-3 timmar innan den var klar, kändes ju lite hjärndött.

Har egentligen inga problem att själv gå ut med klipparen en gång i veckan än att roboten skall gå typ 8-9 timmar om dagen hela veckorna för att få hela ytan klippt.

På gamla modeller utan GPS, är själva vinsten bara att slippa gå ut själv att klippa, eller blir klippet bättre med robot än om jag själv ägnar 1-2 timmar i veckan?
 
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Hej,
Jag har en gardena sileno smart 1250 som hängde med husköpet.
Ingen aning om vart slingan går men förutsätter såklart hela tomten.
Har ungefär 450kvm gräsyta att klippa i en L-form med ett pooldäck.

När jag kör igång roboten så åker den ju helt random då den inte har någon GPS, hur kan jag då vara säker på att den verkligen klipper allting?

Grannen har en liten 25kvm plätt framför huset där roboten säkert snurrade runt 2-3 timmar innan den var klar, kändes ju lite hjärndött.

Har egentligen inga problem att själv gå ut med klipparen en gång i veckan än att roboten skall gå typ 8-9 timmar om dagen hela veckorna för att få hela ytan klippt.

På gamla modeller utan GPS, är själva vinsten bara att slippa gå ut själv att klippa, eller blir klippet bättre med robot än om jag själv ägnar 1-2 timmar i veckan?
Den SKA gå helt random, det är det som är hela grejjen.
Jag tycker det blir bättre klippt med robotklipparen än om jag gör det själv med Klippo'n, och att den går under hela dagarna gör mig inget, det är resultatet som räknas, perfekt klippt gräsmatta utan att jag behöver bry mig.

På min Gardena så kan man även ställa in (eller om det var default så?) att den följer guideslingan ut från basen olika långt lite olika, så ibland börjar den närmast basen och ibland längst bort.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
W whatever skrev:
Den SKA gå helt random, det är det som är hela grejjen.
Jag tycker det blir bättre klippt med robotklipparen än om jag gör det själv med Klippo'n, och att den går under hela dagarna gör mig inget, det är resultatet som räknas, perfekt klippt gräsmatta utan att jag behöver bry mig.

På min Gardena så kan man även ställa in (eller om det var default så?) att den följer guideslingan ut från basen olika långt lite olika, så ibland börjar den närmast basen och ibland längst bort.
Fattar,
Gillar ju att vara ute i trädgården och pyssla, och då är ju ofta hunden med och han avskyr robotar haha!

Men får väl ge det en sommar och utvärdera antar jag, men är skeptisk! 😆
 
  • Gilla
whatever
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Fattar,
Gillar ju att vara ute i trädgården och pyssla, och då är ju ofta hunden med och han avskyr robotar haha!

Men får väl ge det en sommar och utvärdera antar jag, men är skeptisk! 😆
Som sagt, slumpklippningsprincipen tenderar att ge ett bättre klippresultat och gräsmatta. Dock tar det ju längre tid att få hela gräsytan klippt.
Du lär ju se om roboten klipper hela gräsmattan.

Ska du ha en strukturerad klippning från en robot behöver du köpa de senaste modellerna som ofta använder referensstation för att får den nödvändiga precisionen. Enbart GPS räcker inte till.

Du justerar klippschemat på roboten för att få önskat resultat med minsta klipptid.
Tror inte du behöver låta roboten gå varje dag för 450 m2 klippyta.
Kanske räcker 3-4 dagars klippning/vecka.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J J1jet skrev:
Har en Gardena Sileno Life 750, inköpt 2020. Kom hem från sommarstugan idag och såg att gräset såg oklippt ut. Skickade ut gräsklipparen manuellt, då åkte den ut och klippte för att sedan åka in och ladda igen vid 95% batteri. Provade igen efter att den laddar upp till 100%. Likadant igen, åkte in vid ca 94%. Tog in klipparen och laddade in den senaste uppdateringen. Provade igen efter det och då ville den in vid ca 80%. Någon som varit med om något liknande och vet vad som kan vara fel ? Den gör likadant även ifall jag sätter ett schema som sträcker sig flera timmar fram.
@J1jet
Jag fick exakt samma problem nu när jag startade klippningen i år (smart SILENO+ R130LiC)
Går in när den visar 80% batteri efter ca 20 min klippning.

Löste du det med nytt batteri?
 
Dede77 Dede77 skrev:
@J1jet
Jag fick exakt samma problem nu när jag startade klippningen i år (smart SILENO+ R130LiC)
Går in när den visar 80% batteri efter ca 20 min klippning.

Löste du det med nytt batteri?
Det räckte för mig att rengöra laddblecken på både gräsklipparen och laddstationen som någon här tippsade mig om. Väldigt märkligt att den visar 100% även ifall den inte laddas som den ska enligt mig, men efter det fungerade det som det skulle igen.
 
J J1jet skrev:
Det räckte för mig att rengöra laddblecken på både gräsklipparen och laddstationen som någon här tippsade mig om. Väldigt märkligt att den visar 100% även ifall den inte laddas som den ska enligt mig, men efter det fungerade det som det skulle igen.
OK tack 👍
Snabbt och lätt att göra så får testa och hoppas det hjälper.
 
  • Gilla
J1jet
  • Laddar…
J J1jet skrev:
Gardena Sileno 2021. Fick blinkande rött sken på min laddstation igår när den skulle kopplas in. "Fel på laddstationens antenn" . Blir till att kontakta närmaste HQ Åf. Någon som vet ifall även laddstationen täcks av 5 års garanti som klipparen ?
Svarar mig själv här, kanske kan hjälpa någon i framtiden med samma fråga. Jag fick en ny laddstation på garantin. Kan starkt rekommendera Entreprenadbutiken i Göteborg ifall någon behöver hjälp med sin HQ eller Gardena. Väldigt proffsiga och man får snabb hjälp !
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Dede77 Dede77 skrev:
@J1jet
Jag fick exakt samma problem nu när jag startade klippningen i år (smart SILENO+ R130LiC)
Går in när den visar 80% batteri efter ca 20 min klippning.

Löste du det med nytt batteri?
Efter 4-5 klippsäsonger så börjar batteriet tappa i kapacitet=kortare och kortare klipptid.
Även batteriindikatorn blir i detta läget opålitlig.
 
Någon här som råkat ut för att på/av knappen samt "playknappen" slutat funka?
Skulle starta igång min klippare för säsongen men fick inte igång den. Kopplade ur batteriet en stund och satte tillbaka det och så startade den men upptäcker att dessa två knappar inte funkar. Kan alltså inte stänga av den eller starta klippning med den. Kan klicka runt i menyer osv men dessa två verkar döda.
Har skickat till gardena som vill att jag skickar in den men usch det är ju så omständligt så hade önskat slippa detta.
 
E etompau skrev:
Efter 4-5 klippsäsonger så börjar batteriet tappa i kapacitet=kortare och kortare klipptid.
Även batteriindikatorn blir i detta läget opålitlig.
Lutar åt att det är batteriet som håller på att ge upp.
Testade att rengöra kontaktpunkterna men gjorde ingen skillnad.
Får väl testa med nytt batteri och se om det hjälper
 
F
Fråga om slingan.

Jag har 2 delad gräsmatta. Mellan dessa ligger stenlagd garageuppfart. Tidigare ägare har bara lyft över roboten annars är ju risken att den kör ut på gatan. Jag funderar på om det är möjligt att lägga begränsningskabel under plattorna så den liksom får en "stig" att köra över uppfarten, skulle det funka tro? Plattorna är 8cm tjocka. Alternativt kanske man kunde lagt i stenskarvarna men risken är väl att den kläms och går av lätt.

En annan fråga också om modellerna. Jag köpte denna 750 kvadrat förra veckan: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B09J94PNBF

Men såg sen att man inte fick gratis tak om det var utanför tyskland. Så jag avbryte ordern och beställde här nu då tak ingick:
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...t-sileno-life-700-lona-hus-pa-kopet/p-1561571

Men den är bara för 700 kvadrat. Är det felskrivning nånstans eller har Gardena uppdaterat specsen bara? Klipptiden på båda är samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.