576 345 läst · 3 373 svar
576k läst
3,4k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Hej!
tidigare har jag ändrat flera saker i min trädgård tillsammans med begränsningskabel. Med det skapas en liten biyta eftersom genomfart är för liten. När placerar jag Stefan (Gardena R100Li) där han säger att han är utanför arbetsområde. Är det något jag kan göra så det ska fungera?
tidigare har jag ändrat flera saker i min trädgård tillsammans med begränsningskabel. Med det skapas en liten biyta eftersom genomfart är för liten. När placerar jag Stefan (Gardena R100Li) där han säger att han är utanför arbetsområde. Är det något jag kan göra så det ska fungera?
Vilken utrustning rekommenderas för att söka efter kabelbrott?
Hej! Jag har en Gardena r100li som har fungerat fint i fem år. Förra året byttes batteri och den gick även fint efter bytet. När jag nu startar upp den i år så vill den inte gå hem och ladda själv utan jag får efter ca 50 min hitta den på mattan ståendes helt död. När jag lyfter den till stationen så vaknar den omgående och verkar också vara fräsch i batteriet. Alla slingor lyser grönt och om jag ber den att parkera så hittar den hem utan problem. Vad kan det bero på att den självmant inte går och laddar?
Sker detta varje klippomgång?S Sterner skrev:Hej! Jag har en Gardena r100li som har fungerat fint i fem år. Förra året byttes batteri och den gick även fint efter bytet. När jag nu startar upp den i år så vill den inte gå hem och ladda själv utan jag får efter ca 50 min hitta den på mattan ståendes helt död. När jag lyfter den till stationen så vaknar den omgående och verkar också vara fräsch i batteriet. Alla slingor lyser grönt och om jag ber den att parkera så hittar den hem utan problem. Vad kan det bero på att den självmant inte går och laddar?
Är det ett originalbatteri som sitter i klipparen?
Har du ohmmätt och kontrollerat så att guidekabeln är hel? Avbrott på guiden indikeras på denna modell ej med lysdiod. Den kan lysa grönt även vid avbrott på guidekabel.
Hej Etompau och tack för frågorna, jag har nu kontrollerat.E etompau skrev:
Den gör det varje gång nu efter säsongsvila.
Det är inte ett originalbatteri som sitter där, jag har köpt ett med 18v och 2,5Ah. Det fungerade bra hela förra året som det användes
Jag har både ohmmätt och kontrollerat att kabel är hel. Dels med multimeter men även byte av kontakter i station G1 - AL tex och lampan lyser grön. Klipparen hittar dessutom hem när jag ber den parkera.
OK, inte otänkbart att det är batteriet som orsakar detta. Det är i vart fall en osäkerhetsfaktor med ett piratbatteri.S Sterner skrev:Hej Etompau och tack för frågorna, jag har nu kontrollerat.
Den gör det varje gång nu efter säsongsvila.
Det är inte ett originalbatteri som sitter där, jag har köpt ett med 18v och 2,5Ah. Det fungerade bra hela förra året som det användes
Jag har både ohmmätt och kontrollerat att kabel är hel. Dels med multimeter men även byte av kontakter i station G1 - AL tex och lampan lyser grön. Klipparen hittar dessutom hem när jag ber den parkera.
Har du noterat om klipptiden har sjunkit?
Är det en komplicerad tomt där den kan få köra en stund innan den passerar över guiden?
Ok, så kan det kanske vara. Innan jag ställde in den för säsongen så fungerade den fint. Vad har ett originalbatteri som ett batteri utan samma märkning saknar?E etompau skrev:
Klipptiden ligger på 50min innan den stannar. Innan batteribyte så låg den på mellan 20-30 min.
Jag bifogar tomten i en bild här, jag anser att det är en lätt tomt, men jag kan ha fel uppfattning. Grön är avgränsning. Blå box är station och turkos är guidekabel.
Tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det kan nog inte bli enklare.S Sterner skrev:Ok, så kan det kanske vara. Innan jag ställde in den för säsongen så fungerade den fint. Vad har ett originalbatteri som ett batteri utan samma märkning saknar?
Jag bifogar tomten i en bild här, jag anser att det är en lätt tomt, men jag kan ha fel uppfattning. Grön är avgränsning. Blå box är station och turkos är guidekabel.
Tack på förhand[bild]
Du vet aldrig vilka celler det sitter i ett piratbatteri och hur de åldras etc. Det finns otaliga rapporter om strul med piratbatterier till klipparna.
Kanske har du kvar det gamla batteriet och kan göra en test med det och se om klipparen har kraft kvar för korrekt hemgång.
Till slut rann sinnet över efter att behövt byta slingan fjärde gången. Nu grävde jag ner flexslang i hela trädgården med 1,5 mm kopparledningar och dragtråd. Kanske skjuta myggor med kanon, men nu jävlar ska det inte gå av igen!