573 447 läst · 3 373 svar
573k läst
3,4k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Min R160Li (1600+) börjar bli lite trött och förvirrad så här efter 7-8 år vad det nu är... Jag stängde av "Sensor cut" i mitten av sommaren och då började den klippa bättre igen så något strul med det men den är också seg vad det gäller att hitta guide kabeln.
Var tredje gång typ hittar den guidekabeln och kör hem, men annars står den med tomt batteri och så står det "Guide 1 hittas ej" i displayen.
Jag har mätt guiden och den har ungefär samma motstånd som hela slingan runt så något "förhöjt" men inget som borde ställa till med så mycket problem.
Jag har bytt batteri i våras.
Problem har blivit värre under sommaren och nu på hösten.
Jag har rengjort och förvarat den "varmt" alla vintrar men den har aldrig varit på service. När jag frågade lokala servicestället fick jag bekräftat att de bara mäter upp batteri, tvättar och "smörjer" vad som behövs samt funktionstestar men de undersöker inte funktioner noggrannt.
Han tyckte jag skulle köpa nytt styrkort, men tänker att det lika gärna kan vara sensorn som ska hitta guiden som är knas... Någon som vet var den sitter?
Sensor cut är ju också lite "weird" så kan ju förstås vara något styrkort som börjar bli trött...
Var tredje gång typ hittar den guidekabeln och kör hem, men annars står den med tomt batteri och så står det "Guide 1 hittas ej" i displayen.
Jag har mätt guiden och den har ungefär samma motstånd som hela slingan runt så något "förhöjt" men inget som borde ställa till med så mycket problem.
Jag har rengjort och förvarat den "varmt" alla vintrar men den har aldrig varit på service. När jag frågade lokala servicestället fick jag bekräftat att de bara mäter upp batteri, tvättar och "smörjer" vad som behövs samt funktionstestar men de undersöker inte funktioner noggrannt.
Han tyckte jag skulle köpa nytt styrkort, men tänker att det lika gärna kan vara sensorn som ska hitta guiden som är knas... Någon som vet var den sitter?
Sensor cut är ju också lite "weird" så kan ju förstås vara något styrkort som börjar bli trött...
anders07 skrev:Min R160Li (1600+) börjar bli lite trött och förvirrad så här efter 7-8 år vad det nu är... Jag stängde av "Sensor cut" i mitten av sommaren och då började den klippa bättre igen så något strul med det men den är också seg vad det gäller att hitta guide kabeln.
"Sensor cut" mäter bara klippmotorns strömåtgång och använder det på ngt sätt för att avgöra behovet av klippning, ingen extra sensor mig veterligen.
Är det ett originalbatteri som du satte i?
anders07 skrev:
Har du noterat hur klipparen beter sig när den är i hemgångsfasen, dvs avstängd klippmotor?
Passerar den då bara över guiden utan att stanna och ställa in körriktning mot laddare?
Även här finns det ingen sensor specifikt för guiden utan sensorkortet används både för beg.slingan och guiden.
Du kan ju roa dig med att kolla signalen från sensorerna genom långt tryck på 0.
Då får du en ny meny där det går att avläsa signalvärde. Testa lite med att placera klipparen vid sida av om guide och variera avstånd etc och se hur värdet ändras.
Den bara irrar omkring och söker guide när den inte hittar. När den lyckas hitta guiden skulle jag inte säga att den gör det direkt utan den kan köra över guiden några gånger innan den stannar och riktar in sig...E etompau skrev:Har du noterat hur klipparen beter sig när den är i hemgångsfasen, dvs avstängd klippmotor?
Passerar den då bara över guiden utan att stanna och ställa in körriktning mot laddare?
Även här finns det ingen sensor specifikt för guiden utan sensorkortet används både för beg.slingan och guiden.
Du kan ju roa dig med att kolla signalen från sensorerna genom långt tryck på 0.
Då får du en ny meny där det går att avläsa signalvärde. Testa lite med att placera klipparen vid sida av om guide och variera avstånd etc och se hur värdet ändras.
Bra tips med att kolla signalen!
Annars brukar det vanligaste felet vara dålig kontakt i skarvdon för guide/beg.kabel. Även själva snabbkontakterna vid laddstationen är kända för att orsaka problem.anders07 skrev:
Tror inte laddstationen och lysdioden för R160 indikerar avbrott på guiden.
Nej, stämmer, den lyser grönt även om jag drar ut guidekabeln på stationen.E etompau skrev:
Resistansen i guidekabeln är ok när jag mäter, både höger/vänster...
Har idag plockat in båda Gardenorna för sin välbehövliga vintervila.
Bor i Stockholmsområdet och med kallare dagar framöver så lär det
inte växa så mycket mer, det blir till att ta fram motorklipparen som jag har kvar
för att klippa lite löv om någon helg eller två.
Självklart så gjorde jag en grundlig rengöring och knivbyte!
Hur ligger ni andra till?
/John
Bor i Stockholmsområdet och med kallare dagar framöver så lär det
inte växa så mycket mer, det blir till att ta fram motorklipparen som jag har kvar
för att klippa lite löv om någon helg eller två.
Självklart så gjorde jag en grundlig rengöring och knivbyte!
Hur ligger ni andra till?
/John
Jag har plockat in min för en drygt månad sen pga mycket löv.
Sen dess har vi använt multiklipparen varje vecka men nu igår var det två veckor sen sist. Troligen var det sista klippningen för iår då det blir kallare i veckan på småländska höglandet.
Sen dess har vi använt multiklipparen varje vecka men nu igår var det två veckor sen sist. Troligen var det sista klippningen för iår då det blir kallare i veckan på småländska höglandet.
Hej, jag funderar på att att uppgradera min robot till Lona, som tex @hake57 gjorde förra säsongen. Hur har det gått för er som uppgraderat? Har det fungerat bra?
Man kan fråga sig varför jag vill uppgradera, när det har fungerat bra som det är. Svaret är nog mest för att det låter som en kul funktion.
Man kan fråga sig varför jag vill uppgradera, när det har fungerat bra som det är. Svaret är nog mest för att det låter som en kul funktion.
Jag har en Sileno Life Smart, tillverkningsår 2020. Dvs en som redan är "smart", men utan Lona (GPS-positionering osv). Enligt verkstaden kan den uppgraderas genom att byta till ett nytt kort (artikelnummer 5360455-01). Flera här i tråden har redan gjort uppgraderingen, därav min tidigare fråga om erfarenheter. Om uppgraderingen görs på auktoriserad verkstad påverkas inte garantin.G golfgreen skrev: