C costia skrev:
Är det någon här på forumet som vet hur man gör en factory reset på en sileno life? Jag vill nollställa den från grunden, inte bara nolla den med användariställningar.
Mvh Christian
Enl. uppgift från Gardena support ska man ta ut batteriet och låta maskinen vara strömlös minst en timma.

helgestahill helgestahill skrev:
Det ska var OK att ta ut batteriet. Du får ju byta batteriet själv. När jag hade strul med min maskin fick jag tipps av supporten på Gardena att ta ut batteriet och låta den vara strömlös minst en timme ( typ reset)
Tyvärr så löser batteriet inte problemet. Klipper men stannar i laddaren och går inte manövrera. Dioden blinkar och display svart. Enda sättet att få igång den är att plocka ur batteriet..

L Lagerström skrev:
Tyvärr så löser batteriet inte problemet. Klipper men stannar i laddaren och går inte manövrera. Dioden blinkar och display svart. Enda sättet att få igång den är att plocka ur batteriet..
Är klipptiden efter omstart normal?
Har du gjort den vanliga åtgärden att rengöra laddblecken på klipparen och laddstation?

Låter som den ev. behöver in på garantiservice.

Tjena.
Efter 4 säsonger med min Sileno Life 1000 där allt fungerat bra så har jag 3ggr fått meddelande om tomt batteri appen och sedan hittat klipparen ca 1m från laddaren. Det var inte varje gång utan gjorde några ladd emellan.
Den har nu 2389h drift.
Hur står det sig mot era klippare?
1. Är det dags för nytt batteri?
2. Kan man plocka i ett batteri från 1300 eller 1600 modellen? Alltså fler Ah.
3. Kan nån rekommendera om eftermarknad eller original del?
Tack på förhand till alla som kan ge lite ljus på denna situationen.

Jag har en gardena sileno city 500 som rullat på fint under 6-7 år utan problem. Den senaste veckan har jag dock fått notiser om ingen slingsignal trots grön lampa i laddaren, då står klipparen still en stund för att senare vakna till liv igen. Någon dag senare fick jag meddelande om ”slingsensorproblem bak”.

Då öppnade jag upp klipparen genom att ta bort skalet och borstade bort allt gammalt gräs och annat som fastnat och då gick den fint utan några problem under en vecka…. Fram tills idag då nytt meddelande om ”ingen slingsignal” som sedan gick över till ”slingsensorproblem bak”.

Utifrån detta tror jag inte problem på själva slingan. Någon som haft liknande problem? Kan man byta slingsensor? Själv eller behöva lämna in?

K Karlssonistaun skrev:
Jag har en gardena sileno city 500 som rullat på fint under 6-7 år utan problem. Den senaste veckan har jag dock fått notiser om ingen slingsignal trots grön lampa i laddaren, då står klipparen still en stund för att senare vakna till liv igen. Någon dag senare fick jag meddelande om ”slingsensorproblem bak”.

Då öppnade jag upp klipparen genom att ta bort skalet och borstade bort allt gammalt gräs och annat som fastnat och då gick den fint utan några problem under en vecka…. Fram tills idag då nytt meddelande om ”ingen slingsignal” som sedan gick över till ”slingsensorproblem bak”.

Utifrån detta tror jag inte problem på själva slingan. Någon som haft liknande problem? Kan man byta slingsensor? Själv eller behöva lämna in?
Slingsensorkortet finns som reservdel. Pris ca 600 kr.
Ett exempel:
https://www.gplshop.se/sv/kretskort-loop-sensor

D Dreamer666 skrev:
Tjena.
Efter 4 säsonger med min Sileno Life 1000 där allt fungerat bra så har jag 3ggr fått meddelande om tomt batteri appen och sedan hittat klipparen ca 1m från laddaren. Det var inte varje gång utan gjorde några ladd emellan.
Den har nu 2389h drift.
Hur står det sig mot era klippare?
1. Är det dags för nytt batteri?
2. Kan man plocka i ett batteri från 1300 eller 1600 modellen? Alltså fler Ah.
3. Kan nån rekommendera om eftermarknad eller original del?
Tack på förhand till alla som kan ge lite ljus på denna situationen.
Efter 4-5 år kan batteriet börja tappa i kraft.
Det syns först som kortare klipptid. Har du noterat detta?
Utgår från att lysdioden i laddaren lyser med fast grönt sken?!

Ska du byta batteri så håll dig till originaldetaljer, det är enda sättet att säkerställa att man får märkesceller.

Sannolikt är där samma kapacitet i batterierna, kolla artikelnummer för exakt besked.
Klippkapacitet styrs av mjukvara i klipparen och maximal klipptid/dygn.

E etompau skrev:
Efter 4-5 år kan batteriet börja tappa i kraft.
Det syns först som kortare klipptid. Har du noterat detta?
Utgår från att lysdioden i laddaren lyser med fast grönt sken?!
Ska du byta batteri så håll dig till originaldetaljer, det är enda sättet att säkerställa att man får märkesceller.

Sannolikt är där samma kapacitet i batterierna, kolla artikelnummer för exakt besked.
Klippkapacitet styrs av mjukvara i klipparen och maximal klipptid/dygn.
Skall hålla koll på klipptid. ja den lyser grönt.
verkar gå att köpa eftermarknad batteri för en tredjedel av priset.. någon som provat icke original???

Min gardena har slutat fungera när det blivit mer mot nollan. Nu blinkar dioden igen och enda sättet att få igång den är att ta ut batteriet men problemet återkommer. Hade den inne på service för någon vecka sen och den har gått fint tills idag/natt. Vet ni om det är någon köldspärr på maskinen?

L Lagerström skrev:
Min gardena har slutat fungera när det blivit mer mot nollan. Nu blinkar dioden igen och enda sättet att få igång den är att ta ut batteriet men problemet återkommer. Hade den inne på service för någon vecka sen och den har gått fint tills idag/natt. Vet ni om det är någon köldspärr på maskinen?
Ja det finns en temp.sensor i klippare som ska skydda batteriet och som används för att stoppa klippningen vid låga temperaturer.
Du borde ha sett ngt meddelande om detta i display/app.

Normalt är det inte önskvärt att klippa gräset under ca 5 gr. Grästillväxten är även minimal vid dessa temperaturer.

Nu har jag bekymmer med min Smart Sileno life robot. Den kör ca 10cm, stannar, byter håll. Kör några cm till. Stannar och byter håll. Till slut står det att den är instängd.
Om jag vider på hjulen så känner jag att ena går trögt medans det andra går mycke lättare. Vad tror ni, är det hjulmotorn som har gett sig? Eller kanske att det bara kommit in skräp (där det inte går att komma åt att rengöra).
Nån som haft detta bekymmer? Hur fixade ni det i så fall?

RoyMunson RoyMunson skrev:
Nu har jag bekymmer med min Smart Sileno life robot. Den kör ca 10cm, stannar, byter håll. Kör några cm till. Stannar och byter håll. Till slut står det att den är instängd.
Om jag vider på hjulen så känner jag att ena går trögt medans det andra går mycke lättare. Vad tror ni, är det hjulmotorn som har gett sig? Eller kanske att det bara kommit in skräp (där det inte går att komma åt att rengöra).
Nån som haft detta bekymmer? Hur fixade ni det i så fall?
Rengöring, nej, sannolikt fel i växellådan i motorn, alt. fel på huvudkortet och drivkretsarna för motorn.
Hur gammal är maskinen?
Testar du att vrida på hjulen när klipparen är helt avstängd?

Reservdelar finns att köpa om du själv vill försöka fixa den, annars in på verkstad.
En ny hjulmotor går lös på ca 2000 kr.

E etompau skrev:
Rengöring, nej, sannolikt fel i växellådan i motorn, alt. fel på huvudkortet och drivkretsarna för motorn.
Hur gammal är maskinen?

Reservdelar finns att köpa om du själv vill försöka fixa den, annars in på verkstad.
E etompau skrev:
Hur gammal är maskinen?

Tack för svar! Maskinen är strax över 3 år, så garantin har tyvärr precis gått ut.
Ja, har testat att snurra på hjulet när den är helt avstängd och det är märkbart större motstånd på ena sidan. Ja jag kan absolut tänka mig att testa byta själv. Om nån har en beskrivning skulle jag vara evigt tacksam ;)

RoyMunson RoyMunson skrev:
Tack för svar! Maskinen är strax över 3 år, så garantin har tyvärr precis gått ut.
Ja, har testat att snurra på hjulet när den är helt avstängd och det är märkbart större motstånd på ena sidan. Ja jag kan absolut tänka mig att testa byta själv. Om nån har en beskrivning skulle jag vara evigt tacksam ;)
Illustration av demontering av instrumentbräda med pilar som visar fästpunkter och verktygsinsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av demonteringssteg, upplockning av 12 skruvar från övre chassi samt lyft av chassit.
Skapa konto

Illustration som visar demontering av hjul med mutter, bricka och hjulnav från en maskin.
Skapa konto

• Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
Snyggt, tack!! Trevlig helg!

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.