Hur känslig är roboten för elkabel nedgrävd i gräsmattan? Jag behöver nämligen gräva ner en kabel tvärs över mattan för att kunna ge ström till laddstationen. Tänkte lägga den på en halvmeters djup.
 
I slutet av förra året gick min gräsklippare inte spikrakt när den skulle gå rakt. Den svängde svagt åt vänster, finns det något bra sätt att justera detta?
 
Min har dragit lite till vänster sedan den var ny, Sileno 1600+ 2020
 
JohnBergq JohnBergq skrev:
Min har dragit lite till vänster sedan den var ny, Sileno 1600+ 2020
Jag tycker det växlar. Ibland höger. Ibland vänster.
 
  • Gilla
roffe99 och 1 till
  • Laddar…
Alatan Alatan skrev:
Hur känslig är roboten för elkabel nedgrävd i gräsmattan? Jag behöver nämligen gräva ner en kabel tvärs över mattan för att kunna ge ström till laddstationen. Tänkte lägga den på en halvmeters djup.
Så länge du går tvärsöver inga problem.
Svagström gillar inte i regel att gå längs med.
 
  • Gilla
Alatan
  • Laddar…
Jag har en tomt som lutar, och den överkompenserar när det lutar i sidled har jag märkt. Så lutar det åt höger svänger den åt vänster, och vice versa.
 
Alatan Alatan skrev:
Hur känslig är roboten för elkabel nedgrävd i gräsmattan? Jag behöver nämligen gräva ner en kabel tvärs över mattan för att kunna ge ström till laddstationen. Tänkte lägga den på en halvmeters djup.
Klipparen är "blind" för 50 Hz, den använder signaler i kHz-området
Vi har en del kablar nergrävda för belysning och klipparen passerar över dessa utan problem.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har haft en Worx 790 i massa år som gett upp så ska köpa ny klippare. Står mellan en ny worx alt sileno life lona. Har en smal passage som jag fick lura worxen igenom genom att låta den följa slingan x antal m vid utgång. Hur är det med sileno?

Annat att tänka på?
Hur är appen för Sileno?

fördelen för worx är så klart 5000kr billigare och att det finns en del smarta tillbehör, hindersensor att köpa till
 
O olofh skrev:
Har haft en Worx 790 i massa år som gett upp så ska köpa ny klippare. Står mellan en ny worx alt sileno life lona. Har en smal passage som jag fick lura worxen igenom genom att låta den följa slingan x antal m vid utgång. Hur är det med sileno?

Annat att tänka på?
Hur är appen för Sileno?

fördelen för worx är så klart 5000kr billigare och att det finns en del smarta tillbehör, hindersensor att köpa till

Du styr ut klipparen till önskad startposition via guidekabeln.
Gäller även hemgång,

LONA-funktionen ger möjlighet till att programmera avgränsning av klippområde mm.
 
E etompau skrev:
Du styr ut klipparen till önskad startposition via guidekabeln.
Gäller även hemgång,

LONA-funktionen ger möjlighet till att programmera avgränsning av klippområde mm.
Funkar Lona funktion bra? Är satellit eller vad den går på så pass tillförlitlig åt den så man kan gör en no go zon?
 
O olofh skrev:
Funkar Lona funktion bra? Är satellit eller vad den går på så pass tillförlitlig åt den så man kan gör en no go zon?
Den bygger upp en karta över klippområdet, med hjälp av bl.a GPS.
Det ger en hyfsad noggrannhet för att göra klippzoner.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Blev en 1000 m2 version i och med att den gick på prismatch så blev faktiskt snäppet billigare än 700 versionen. Hornbach vs bygghemma
Två lådor för GARDENA robotgräsklippare på ett kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magic-gnome och 3 till
  • Laddar…
Har jag förstått det rätt att vid hemgång så är det enbart guidkabeln den följer? Så begränsningskabeln är enbart för att markera tomten eller kör den någon gång längs med den också?
 
O olofh skrev:
Har jag förstått det rätt att vid hemgång så är det enbart guidkabeln den följer? Så begränsningskabeln är enbart för att markera tomten eller kör den någon gång längs med den också?
Korrekt. Den använder guiden för ut- och hemgång. Begränsningskabeln nyttjas ej för detta.
 
E etompau skrev:
Korrekt. Den använder guiden för ut- och hemgång. Begränsningskabeln nyttjas ej för detta.
ok. Tack, funderar på att försöka lösa en rätt smal korridor lite oortodoxt. Korridoren är mellan poolen och en spaljé. Funderar på att dra begräsningskabel bakom spaljén istället för framför. Bakom når aldrig klipparen men då får jag till minsta avståndet på korridoren med guidkabeln och kan låta den ”studsa” på spaljén
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.