C cergod skrev:
Sensor Control betyder att gräsklipparen räknar ut om det finns något gräs att klippa. Om så att säga gräset är klippt så slutar den klippa i onödan även om schemat sträcker sig längre. Jag testar funktionen själv de sista dagarna. Ännu inte säker på hur bra det fungerar i längden men det ser lovande ut. Då skulle jag kunna schemalägga ganska många extra timmar, och inte riskera att missbedöma behovet när jag tex är bortrest under längre perioder.

Om du vill stänga av funktionen så gör du det under schemaläggningsmenyn (gräs-symbolen).
Igår sänkte jag klipphöjden från 50 till 40mm, kan det påverka?
 
S svetsnisse skrev:
Igår sänkte jag klipphöjden från 50 till 40mm, kan det påverka?
En sänkning av klipphöjd borde ju innebära att gräsklipparen får mer att klippa en tid. Allt ska ju ner minst 1 cm. Då borde Sensor
Control inte avbryta klippningen innan gräsmattan är utjämnad. Det finns dock olika känslighetsinställningar för Sensor Control: Low, Medium, High. Om jag förstått rätt betyder High att den tar större hänsyn till tillväxten. Jag upplevde att den vid Low lämnade delar av gräsmattan mer ojämn/oklippt.
 
Hej, har nyligen installerat en Lona 1000 och jag får max dagliga drifttimmar uppnått efter 13 timmar, med drifttid då på 8 timmar, det låter väll ändå lite? Har att den ska klippa från 07:00-23:00 men är klar 20:00.

Mvh
 
V Victordauner skrev:
Hej, har nyligen installerat en Lona 1000 och jag får max dagliga drifttimmar uppnått efter 13 timmar, med drifttid då på 8 timmar, det låter väll ändå lite? Har att den ska klippa från 07:00-23:00 men är klar 20:00.

Mvh

Klipparmodellernas kapacitet differentieras i mjukvaran och med en begränsning på maximalt antal klipptimmar/dygn. Tydligen når du den gränsen med nuvarande schema.
Inte mycket att göra åt.
 
Bytte knivar på min Sileno City idag för första gången. Och såg hur mycket utrymme det finns för längre knivar, alternativt en större knivdisk. Jag klipper så ofta att det alltid är lättklippt, så det borde inte bli för stor belastning för klippmotorn tycker jag.

Olika modeller har ju olika klippbredd, kan det vara så att Gardena "stryper" de billigare modellernas kapacitet på detta viset (på liknande vis som man varierar kapaciteten i antal arbetstimmar per dag, fast då i mjukvaran) ?

Har någon kollat / testat om det finns längre knivar att köpa, eller en större knivdisk ?
Knivdisk på en Sileno City robotgräsklippare med nybytta knivar och synligt utrymme för större knivar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mig veterligen så har alla knivar från HQ och gardena samma storlek.
 
Jag tror att knivarna är så små för att minska skadorna, om till exempel ett barn stoppar in handen.

Styrelektroniken är rätt känslig, så att experimentera med andra knivar kanske ställer till det.
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Jag tror att knivarna är så små för att minska skadorna, om till exempel ett barn stoppar in handen.
Så kan det vara, men ingen risk på min tomt dock.

G gbgustaf skrev:
Styrelektroniken är rätt känslig, så att experimentera med andra knivar kanske ställer till det.
Den klipper ju både kort och långt gräs (vilket innebär stora skillnader i belastning) utan problem så det har jag svårt att tro. Förutsatt att man inte försöker klippa tokhögt gräs.
 
Hej! Kan någon förklara varför min 700 Lona gör såhär så att det blir spår i gräset. Den hade kört många varv innan jag började filma…

nej, det ligger ingen guidkabel där
 
  • Gilla
oll96
  • Laddar…
X Xoob skrev:
Hej! Kan någon förklara varför min 700 Lona gör såhär så att det blir spår i gräset. Den hade kört många varv innan jag började filma…

nej, det ligger ingen guidkabel där
Har den gått bra tidigare på samma plats (i så fall hur länge) ?
Engångshändelse eller har den ballat ur på detta viset upprepade gånger, och i så fall kört samma bana ?
Är något förändrat i samband med att den börjat krångla ?
 
  • Gilla
Magic-gnome
  • Laddar…
X xcover5 skrev:
Bytte knivar på min Sileno City idag för första gången. Och såg hur mycket utrymme det finns för längre knivar, alternativt en större knivdisk. Jag klipper så ofta att det alltid är lättklippt, så det borde inte bli för stor belastning för klippmotorn tycker jag.

Olika modeller har ju olika klippbredd, kan det vara så att Gardena "stryper" de billigare modellernas kapacitet på detta viset (på liknande vis som man varierar kapaciteten i antal arbetstimmar per dag, fast då i mjukvaran) ?

Har någon kollat / testat om det finns längre knivar att köpa, eller en större knivdisk ?
[bild]
Jag hittade dessa https://www.reservdelaronline.se/kn...obotknivar-bosch-indego-9-pack-f16800321.html
Om det är M4 skruv till Bosch Indego så lär de passa. Någon som vet vilken gänga skruvarna på Indego har ?
Gardena Sileno (Husqvarna) original knivar är 35x18mm så det blir 14 mm längre (och 1 mm bredare) med Indego-knivarna.
 
X Xoob skrev:
Hej! Kan någon förklara varför min 700 Lona gör såhär så att det blir spår i gräset. Den hade kört många varv innan jag började filma…

nej, det ligger ingen guidkabel där
Aldrig sett detta beteende. Du måste ge mer fakta och historik omkring installation och felet.

Har du gjort någon med zoner etc i LONA-systemet?
 
X xcover5 skrev:
Bytte knivar på min Sileno City idag för första gången. Och såg hur mycket utrymme det finns för längre knivar, alternativt en större knivdisk. Jag klipper så ofta att det alltid är lättklippt, så det borde inte bli för stor belastning för klippmotorn tycker jag.

Olika modeller har ju olika klippbredd, kan det vara så att Gardena "stryper" de billigare modellernas kapacitet på detta viset (på liknande vis som man varierar kapaciteten i antal arbetstimmar per dag, fast då i mjukvaran) ?

Har någon kollat / testat om det finns längre knivar att köpa, eller en större knivdisk ?
[bild]
Ja, det finns längre knivar att köpa, bland annat på mfour . se
även större större knivdisk (22 cm) går att köpa, men finns risk att de 3 skruvhålen i centrum inte stämmer.. Verkar vara minst 2 olika "bultmönster"..
 
  • Gilla
xcover5
  • Laddar…
P Peter Oleander skrev:
Ja, det finns längre knivar att köpa, bland annat på mfour . se
även större större knivdisk (22 cm) går att köpa, men finns risk att de 3 skruvhålen i centrum inte stämmer.. Verkar vara minst 2 olika "bultmönster"..
Rätt dyra knivar på mfour tycker jag. Om Bosch Indego har samma gänga (M4) så är nog detta priset https://www.gardenstore.se/gh-117-knivar-grimsholm-green-for-bosch-indego-9-st oslagbart för 49 mm långa knivar.
Jag kanske testar någon gång, men lägger nog ut frågan på forumet "robotklippare" också. Vore bra att ta del av andras erfarenheter först om möjligt.
(Knivdisken hittade jag inte på mfour, har du någon länk till den ?)
 
X xcover5 skrev:
Rätt dyra knivar på mfour tycker jag. Om Bosch Indego har samma gänga (M4) så är nog detta priset [länk] oslagbart för 49 mm långa knivar.
Jag kanske testar någon gång, men lägger nog ut frågan på forumet "robotklippare" också. Vore bra att ta del av andras erfarenheter först om möjligt.
(Knivdisken hittade jag inte på mfour, har du någon länk till den ?)
Du hittar den större knivdisken här..
Du behöver antagligen ta bort delen under disken.. Funkar fint utan den..
Finns även stl modeller om man har tillgång till 3D skrivare.

https://www.clasohlson.com/se/Knivd...h3bQgaeujfp3J7gddl3TaMaR1N-28TUrfkYk7mA0LhMhY
 
  • Gilla
xcover5
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.