Precis som @etompau skriver så lär det inte spela någon roll alls vilken av dessa
 
T tomasfr skrev:
Min LONA-klippare känns måttligt smart, tycker jag. Visst, man får en halvdan karta i appen efter ett tag och kan där se var den befinner sig och så, men själva rörelsemönstret verkar bara vara dumt studsande, såvitt jag kan märka.
Klippmönstret påverkas inte av av den nya kart-funktionen, utan det är slumpklippning som gäller.
 
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Har samma / lika i appen här. När jag läste i manualen i helgen, som verkar omöjlig att hitta online(?), så vill jag minnas att det i den där paragrafen stod om hur den känner av motstånd i motorerna och att den då inte klipper om det är för lätt. Att den alltså skulle vara så smart att den fattar om den ska klippa eller inte baserat på hur mycket motstånd bladen har. Men möjligt att den i samma inställning har en dold funktion för regnmängd och att även denna del av appen är fullkompligt klappkass? Har letat själv efter samma funktion då det står uttalat att den ska ha det.
Har era klippare Gateway? Tänker om det då baseras på förväntad regnmängd via appen och inte den verkliga faktiska regnmängden? Har än så länge inte sett någon gardena med vattenmätare på toppen, men det kommer säkert ;)
 
LevaLivet LevaLivet skrev:
Jag hittar inget om väder och pausad klippning vid regn där. Har du någon annan meny under optimeringar?

[bild][bild]
Du kan integrera systemet till IFTTT, där kan väderleksrapporter stoppa klipparen vid kommande regn.

https://www.gardena.com/int/products/smart/partners/
 
E etompau skrev:
Du kan integrera systemet till IFTTT, där kan väderleksrapporter stoppa klipparen vid kommande regn.

[länk]
Fungerar det med förra årets smarta klippare eller bara de som kom i år?

E etompau skrev:
Du kan integrera systemet till IFTTT, där kan väderleksrapporter stoppa klipparen vid kommande regn.

[länk]
 
G ekaa88 skrev:
Har era klippare Gateway? Tänker om det då baseras på förväntad regnmängd via appen och inte den verkliga faktiska regnmängden? Har än så länge inte sett någon gardena med vattenmätare på toppen, men det kommer säkert ;)
Jag har en Sileno smart med gateway. Lyckades hitta popupen jag fick under installationen:
Hand håller en smartphone med en öppen väderprognosapp som visar regnmätningar mot en bakgrund av ett regnigt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det kanske en annan app man behöver installera för att kunna stoppa klipparen vid (förväntat) kraftigt regn fall?
 
S svetsnisse skrev:
Fungerar det med förra årets smarta klippare eller bara de som kom i år?
Klipparen behöver vara av typen "smart" med tillhörande gateway.
 
  • Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
Jag har en gardena sileno Life som nu efter 2-3års användning har börjat dra åt vänster när den kör. Vad kan vara anledningen?
 
JLyck JLyck skrev:
Jag har en gardena sileno Life som nu efter 2-3års användning har börjat dra åt vänster när den kör. Vad kan vara anledningen?
Kolla att hjulmuttrarna är åtdragna.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
100003272009252
LevaLivet LevaLivet skrev:
Jag har en Sileno smart med gateway. Lyckades hitta popupen jag fick under installationen:
[bild]

Är det kanske en annan app man behöver installera för att kunna stoppa klipparen vid (förväntat) kraftigt regn fall?
Verkar ha med bevattning att göra, inte roboten?
Skärmdump av en regnprognosinställning på en smartphone för bevattningsoptimering med inställt regnmängdsvärde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E etompau skrev:
Klipparen behöver vara av typen "smart" med tillhörande gateway.
Jag har smart med gateway.
 
G ekaa88 skrev:
100003272009252


Verkar ha med bevattning att göra, inte roboten?
[bild]
Så kan det mycket väl vara, kanske var lite smygreklam för resten av deras produkten under installationsprocessen..
 
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Jag har smart med gateway.
Skapa ett konto på IFTTT, koppla sedan det till ditt gardena-konto för gateway:n.
Sedan kan du välja någon passande funktion (applet) i IFTTT som då kan pausa klippning när kraftig regn är på gång osv.

https://ifttt.com/

Skärmbild som visar olika IFTTT-applet-kort för att kontrollera Gardena smarta system såsom klippning och bevattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Cool! Tackar. Ska testa.

E etompau skrev:
Skapa ett konto på IFTTT, koppla sedan det till ditt gardena-konto för gateway:n.
Sedan kan du välja någon passande funktion (applet) i IFTTT som då kan pausa klippning när kraftig regn är på gång osv.

[länk]

[bild]
 
Jag har ett problem som ibland uppstår med min Gardena Sileno. Som ni kan se på bilden nedan har jag en skapligt avancerad trädgård som går runt nästan hela huset.

I det stora området till vänster så "fastnar" ibland klipparen och kör runt och runt. Ibland är den nästan framme rätt vid stationen, men svänger idiotiskt nog tillbaka ibland - oftast åt vänster som ni kan se på pilarna.

Jag vet inte om gräsklipparen försöker att få mig att rösta på ett visst block i höst eller om den bara är oförmögen att svänga lite mer åt KD/SD/M-hållet ibland också. Vore ju trevligt för balansens skull + att den då hittar tillbaka till stationen.

Det är som ni ser på bilden gott om avstånd mellan guidekablarna vid stationen, 5 meter.

Ett alternativ jag tänkt på är att förlänga guidekabeln längre till vänster - ut över det område där den ibland kör runt i cirklar. Som sagt, det händer ibland, men inte varje dag.

Vad tror ni andra? Svänger era också endast åt ett håll? Vad är det som avgör åt vilket håll den svänger när den ska tillbaka till stationen? Är det bara slumpen? För det känns så i alla fall...

20220613200507-158.174.36.31.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.