577 693 läst · 3 373 svar
578k läst
3,4k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Medlem
· Västra Götaland
· 36 inlägg
Hur går det för dig förresten?X xcover5 skrev:Jag har en liknande utmaning i min pågående installation. Den bygger på att dela arbetsytan i två areor med passagen mitt emellan. När klipparen är på väg till / från Area2 (den bortre) skall den grensla guiden där det är som smalast (utan klippning). För att undvika att klipparen råkar köra in i passagen under klippfasen av Area1 eller Area2 (kan bli problem) kan man göra som @goeran föreslog:
[länk]
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 211 inlägg
Jag skulle lägga begränsningskabeln kloss an mot muren och låta klipparen studsa mot muren. På ”stup”-sidan skulle jag lägga kabeln så långt ut jag tordes, kanske i kombination med att ställa ner hur mycket klipparen får köra över kabeln till minimum.L Leo.t skrev:
Sen lägga guiden så att maximalt av ytan kommer på vänster sida mot laddaren sett.
Jo tack, det går sakta framåt. Hade lite brådis med att få igång klipparen lite provisoriskt pga att jag ville slippa köra bensinklipparen på nyreparerade gräsytor mm. Vilket härligt ljud det är, när rakbladen tuggar sig genom gräset...V Vinkel Volten skrev:
Plattläggning i passagen återstår så status just nu är Area1 + biyta.
Upplever någon mer att sileno’sarna strular mer efter senaste uppdateringen? Problem med laddning och att den känns allmänt dummare och osmartare i klippningen.
det finns ingen 3dje-parts app för att få mer kontroll över dessa? Tänker att den internt borde bygga en karta över områdena för att ha koll på klippningen och inte bara studsa runt som ett mongo?
gardenas app är ju smått kass och skulle vara kul att iaf få ut någon verbose loggning ur de.
det finns ingen 3dje-parts app för att få mer kontroll över dessa? Tänker att den internt borde bygga en karta över områdena för att ha koll på klippningen och inte bara studsa runt som ett mongo?
gardenas app är ju smått kass och skulle vara kul att iaf få ut någon verbose loggning ur de.
Verkar som det ska komma något nytt som iaf här ser bra ut:
https://www.gardena.com/se/produkte...RqEpdfG6dev0dDeAn0DTL4YmPYDY1WqYaAm7EEALw_wcB
Kan inte se att det är ngt som släppts än?
https://www.gardena.com/se/produkte...RqEpdfG6dev0dDeAn0DTL4YmPYDY1WqYaAm7EEALw_wcB
Kan inte se att det är ngt som släppts än?
Nästa nivå av smart gräsyteskötsel: LONA™ Intelligence*
LONA™ Intelligence* är en helt ny, unik kartläggningsteknik i smart SILENO robotgräsklippare-modellerna. Denna AI-baserade teknologi innebär att klipparen lär sig hur din trädgård ser ut och skapar en karta som kan kopplas till GARDENA smart App. Du kan dela in gräsmattan i zoner och skapa individuella klippinställningar för dessa. Med ett knapptryck kan du enkelt se din SILENOs position på trädgårdskartan, när som helst.
*alla LONA™ funktioner kommer att lanseras omkring maj 2022.
NEO_AMiGA skrev:Upplever någon mer att sileno’sarna strular mer efter senaste uppdateringen? Problem med laddning och att den känns allmänt dummare och osmartare i klippningen.
Mig veterligen ska klipparen vara tillverkad med LONA-funktionen från fabrik. Det är ny hårdvara i maskinen som möjliggör denna funktions.NEO_AMiGA skrev:
Mkay. Grym information och produktbeskrivningen från gardena, som vanligt. får dra ett Mail till de och se om man kan få något konkret och officiellt.
E etompau skrev:
Min LONA-klippare känns måttligt smart, tycker jag. Visst, man får en halvdan karta i appen efter ett tag och kan där se var den befinner sig och så, men själva rörelsemönstret verkar bara vara dumt studsande, såvitt jag kan märka.
Det gröna området ska klippas. Hur hade ni placerat guidekabel. Enligt den röd eller blå förslaget, eller hade ni gjort något helt annat? Placering robot vid gul markering, blå boxar byggnader och grå markeringar grus som inte kan passeras.
Tack på förhand
Tack på förhand
Har samma / lika i appen här. När jag läste i manualen i helgen, som verkar omöjlig att hitta online(?), så vill jag minnas att det i den där paragrafen stod om hur den känner av motstånd i motorerna och att den då inte klipper om det är för lätt. Att den alltså skulle vara så smart att den fattar om den ska klippa eller inte baserat på hur mycket motstånd bladen har. Men möjligt att den i samma inställning har en dold funktion för regnmängd och att även denna del av appen är fullkompligt klappkass? Har letat själv efter samma funktion då det står uttalat att den ska ha det.
LevaLivet skrev:
G Grytet skrev:
Det lär funka med båda dragningarna.