572 872 läst · 3 373 svar
573k läst
3,4k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Kom på en grej till... Kan det vara så att när du trycker på stoppknappen så rubbas läget lite på klipparens "nos" och så råkar det bli kontakt mot laddblecken ? Testa att knuffa till klipparen lite just när den försöker docka av sig själv och se om det går att påverka mekaniskt.M Manneredchart skrev:
kom precis in och verkar ha löst det. Träffade en granne som har en automower som betett sig likadant, och enligt honom så hade Husqvarna sagt att trafo osv för nära dockningsstationen kunde störa. Så jag flyttade alla kablar längre bort från laddstationen och bytte uttag till ett längre bort. Och helt plötsligt dockar den! Det märkliga är att allt var på exakt samma ställe som förra året så kanske något i uppdateringen som gjorde även den känsligare.X xcover5 skrev:
Då testar jag samma sak!M Manneredchart skrev:kom precis in och verkar ha löst det. Träffade en granne som har en automower som betett sig likadant, och enligt honom så hade Husqvarna sagt att trafo osv för nära dockningsstationen kunde störa. Så jag flyttade alla kablar längre bort från laddstationen och bytte uttag till ett längre bort. Och helt plötsligt dockar den! Det märkliga är att allt var på exakt samma ställe som förra året så kanske något i uppdateringen som gjorde även den känsligare.
Vår smart Sileno vill inte köra igång klippning vid schemastart, behöver starta manuellt via appen.
Det enda som händer är att man i appen ser: "moving to starting point", vilket aldrig sker.
Någon som haft samma problem och löst det?
Det enda som händer är att man i appen ser: "moving to starting point", vilket aldrig sker.
Någon som haft samma problem och löst det?
Ja, har sporadiskt sådana problem och lagt det i kategorin att den är mycket sämre och struligare efter senaste uppdateringen. Detta är ett av problemen jag stött på detta år som aldrig var ett problem förra året. Att i appen starta, parkera och starta igen verkar få igång skrället.
LevaLivet skrev:
Jag råkade ut för det några gånger i år. Det var nog innan uppdateringen. I brist på bättre teorier rengjorde jag laddblecken och stängde av Eco Mode, dvs låter numera slingan vara på hela tiden. Eco Mode stänger av slingan när klipparen är parkerad.LevaLivet skrev:
Sedan dess har felet inte återkommit. Vet dock inte om det är slumpen eller om det jag gjorde hjälpte.
Ja, vi har också det problemet. Upplevde inte det problemet innan senaste "smart"-uppdateringen.LevaLivet skrev:
Har inte kontaktat Gardena om det än pga tidsbrist.
Jag gjorde också så i början men inte ens det tycker jag fungerar utan jag måste gå ut och starta om den fysiskt nu.NEO_AMiGA skrev:
Intressant, ska pröva det även om jag helst har eco-mode igång.C cergod skrev:Jag råkade ut för det några gånger i år. Det var nog innan uppdateringen. I brist på bättre teorier rengjorde jag laddblecken och stängde av Eco Mode, dvs låter numera slingan vara på hela tiden. Eco Mode stänger av slingan när klipparen är parkerad.
Sedan dess har felet inte återkommit. Vet dock inte om det är slumpen eller om det jag gjorde hjälpte.
Jag uppdaterade till senaste fw via usb, och sedan även roboten via appen. Så, borde inte vara ganska mjukvara som strular.C cergod skrev:Jag råkade ut för det några gånger i år. Det var nog innan uppdateringen. I brist på bättre teorier rengjorde jag laddblecken och stängde av Eco Mode, dvs låter numera slingan vara på hela tiden. Eco Mode stänger av slingan när klipparen är parkerad.
Men däremot har jag Eco-mode igångsatt, så det kan ju vara problemet. Jädrans bra funktion dom fått till om roboten inte kan fundera normalt alls om man har igång eco, kanske borde döpts till braindead-mode istället.. testar och ser om det hjälper.
Vet du hur mycket mer som förbrukas med eco mode avaktiverat?
Mmm... det får göras när den är riktigt jävlig, tyvärr. Återkom gärna med rapport på hur det går för dig med eco-mode. Gardenas support verkar rätt crap faktikst, skickat in en fråga i appe'n på en annan grej. Fick ett autoreply på tyska (...asså?! i en internationell app!?) och sen inget mer.J Jaif skrev:
Bra info, tack för den.M Manneredchart skrev:kom precis in och verkar ha löst det. Träffade en granne som har en automower som betett sig likadant, och enligt honom så hade Husqvarna sagt att trafo osv för nära dockningsstationen kunde störa. Så jag flyttade alla kablar längre bort från laddstationen och bytte uttag till ett längre bort. Och helt plötsligt dockar den! Det märkliga är att allt var på exakt samma ställe som förra året så kanske något i uppdateringen som gjorde även den känsligare.
Kan tänka mig att även gräns- och guide-kablar som man kanske lämnat lite för långa, bakom laddstationen kan störa. Bättre då att göra "öglor", enligt manualen, en bit ifrån laddstationen.
Jag har ingen aning om hur mycket slingan förbrukar. Jag tänker att det inte kan vara mycket. Och jag kan inte heller säga med säkerhet att Eco Mode är problemet. Det kan lika gärna vara en slump eller kombination av dålig kontakt och Eco Mode. Men värt att prova.
gjorde som du och det löste problemet. Flyttade ut den på gräsmattan så inget annat störde. Tack till dig och skicka en varm hälsning till grannen din ;DM Manneredchart skrev:kom precis in och verkar ha löst det. Träffade en granne som har en automower som betett sig likadant, och enligt honom så hade Husqvarna sagt att trafo osv för nära dockningsstationen kunde störa. Så jag flyttade alla kablar längre bort från laddstationen och bytte uttag till ett längre bort. Och helt plötsligt dockar den! Det märkliga är att allt var på exakt samma ställe som förra året så kanske något i uppdateringen som gjorde även den känsligare.