Är det någon som sett den pucken säljas någonstans? Ska tydligen heta ZoneProtect, men jag hittar ingen information om den. Inte ens på Gardenas webbplats.

Finns på spanska Gardenas hemsida. Körde texten genom google översätt:
GARDENA ZoneProtect signalsändare för robotgräsklippare, svart med blå detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beskrivning
Att skapa en tillfällig klippfri zon inom ett avsett gräsområde
Använd den smart designade GARDENA ZoneProtect för att tillfälligt hålla din SILENO robotgräsklippare borta från en viss del av gräsmattan. Med hjälp av denna behändiga signalsändare kan du skapa en flexibel, tillfällig ö inom ett utpekat gräsområde som inte behöver det. Den kan klippas och utan att behöva justera den ursprungliga installationen av begränsningskabeln. För att markera detta område, lägg kabeln upp till 15 meter lång. Utöka den för att definiera en studsmatta, en uppblåsbar pool eller för att skydda en vild äng, till exempel. ZoneProtect-batteriet laddas bekvämt med den medföljande USB-kabeln, så ingen nätanslutning krävs. En full laddning varar i 31 dagar. LED-display hjälper dig att hålla reda på batterinivå och loopsignalstatus. Gräsklipparen stannar automatiskt när batteriet behöver laddas. Dessutom fungerar enheten med befintliga SILENO-installationssatskomponenter såsom kablar, krokar och kontakter (ingår ej med Z oneProtect). Om du vill förvara sladden kan du enkelt vira den runt tillbehöret för förvaring. ZoneProtect är kompatibel med alla SILENO minimo, SILENO city och SILENO life-modeller och GARDENA erbjuder dig en 2-års garanti. Om du vill förvara sladden kan du enkelt vira den runt tillbehöret för förvaring. ZoneProtect är kompatibel med alla SILENO minimo, SILENO city och SILENO life-modeller och GARDENA erbjuder dig en 2-års garanti. Om du vill förvara sladden kan du enkelt vira den runt tillbehöret för förvaring. ZoneProtect är kompatibel med alla SILENO minimo, SILENO city och SILENO life-modeller och GARDENA erbjuder dig en 2-års garanti

• Gilla
Magic-gnome och 2 till
  • Laddar…
Hej,

Jag funderar på att köpa en Gardena Sileno Life 1500 Lona alternativt en Automower 315 Mark II. Har ca 900 kvadratmeter gräs att klippa. Gräsmattan går som ett U runt huset (huset u mitten på U:et) och är inte särskilt komplicerad i övrigt men det som stökar till det är att bakom huset så är gräsmattan belägen några meter upp (tänk souterränghus), vilket gör att jag har en backe på vardera sidan om huset. Backarna i fråga är ca 6-7 meter långa och lutar mellan 28-36%. Den ena backen är som en smal passage som bara är ca 1 meter bred, den andra är ca 4 meter bred.

Det jag gillar med Gardenan är att man för en "rimlig" peng får lite mer teknik än Automowern (uppkopplad klippare tänker jag framförallt på). Det som dock är mitt orosmoment är om den kommer greja backarna, och framförallt den smala backen. Det står att klipparen ska klara lutningar på 35%, men hur är det i praktiken? Fungerar den bra i sådana lutningar eller tar man en risk om man försöker "maxa" detta? FYI planerar jag att ha laddstationen nedanför den smala backen och sen dra guidekabeln uppför den backen och runt huset, så klipparen kommer behöva åka genom passagen en del för att klippa helt gräsmattan.

Autmowern har ju fördelen att den är speccad för 40% lutningar, så där har man ju lite marignal att spela med iallafall.

Vore tacksam för all input ni som har klipparen kan bidra med.

Jag har en sileno life 1250 som utan större problem klarar en backe som är 1m hög och som lutar strax över 40%, det är absolut inga problem om det inte är snorhalt efter regn i kombo med högt gräs. Alltså kan det vara kämpigt dom första veckorna på säsongen då den slirar.

G ekaa88 skrev:
Jag har en sileno life 1250 som utan större problem klarar en backe som är 1m hög och som lutar strax över 40%, det är absolut inga problem om det inte är snorhalt efter regn i kombo med högt gräs. Alltså kan det vara kämpigt dom första veckorna på säsongen då den slirar.
Stort tack för svar! Det låter ju betryggande. När den kör i din backen, känns det som att den får kämpa ordentligt då eller känns det som att den skulle klara ännu brantare? En grej jag funderar på är att min branta backen är väldigt smal (1m) så det kanske blir svårt för klipparen att zick-zacka sig upp för den, är det något som kan orsaka problem?

Jag har väldigt brett uppför så där kan jag inte riktigt svara, men den tappar knappt någon fart uppför alls, knappt märkbart

A ason skrev:
Håller med högst upp tilll vänster eller höger är bästa för att få så optimal klipp tid.
Annars sätta laddstationen nere till höger.
Nu förutsätter jag att klipparen kan gå över gången utan att fastna.
[bild]
Annars sätt där du tänkte och gör den andra ytan till biyta om det går på den där klipparen,
Blir dock mer jobb att bära runt den mellan områdena.
Översikt av trädgård med markerad guidekabel för robotgräsklippare, kartlinjer och grusgångar.
Skapa konto

Nu är klipparen installerad och den hamnade i högra hörnet längst upp på kartan. Grusgången till det andra (nedre) området fungerar fint. Arbetet med att gräva ner 77m guidekabeln underlättades av ett Youtubeklipp:
Nyinstallerad klippstation för robotgräsklippare placerad i ett hörn av en trädgård med gräs och staket i bakgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Är på gång att beställa en Gardena Sileno smart city 500 Lona (långt namn)..

Har en lite knepig tomt med biytor. Har försökt läsa instruktionsboken och lista ut hur det fungerar och hur många biytor som man kan ha. Fattar att jag manuellt behöver flytta klipparen men jag skulle behöva ha huvudyta + 2 biytor. Fungerar det?

André F André F skrev:

Har en lite knepig tomt med biytor. Har försökt läsa instruktionsboken och lista ut hur det fungerar och hur många biytor som man kan ha. Fattar att jag manuellt behöver flytta klipparen men jag skulle behöva ha huvudyta + 2 biytor. Fungerar det?
Borde gå,gamla modellen har 3 ytor!

• Gilla
  • Älska
Mi La och 1 till
  • Laddar…
André F André F skrev:

Du kan ha hur många biytor som helst.
Bara flytta o starta..

• Gilla
André F
  • Laddar…
M MickePettersson skrev:
Hej,
Testade med en annan telefon, samma sak.
Jag startade förbikoppling tre timmar 09:25, och då säger appen att förbikoppling slutar 21:25.

Hur har ni andra det?
Startar ni tre timmar 09:25, tex, står det väl ändå att förbikoppling slutar 12:25?
Uppdatering.
Det är Android som är problemet, iPhone funkar perfekt, så nu kör frugan APA.

Drog igång min Life 700 Lona för första gången igår och måste säga att jag är glatt överraskade hur väl den hanterar min sorg till gräsmatta. Den är gropig som ett slagfält med kratrar och höga tuvor, ingen förklippning utan den startade i gräs o ogräs som delvis är högre än maskinen (inte så tätt dock). Den plöjer på bra! Den får kämpa på några ställen där mossan är så fluffig att den sjunker ner o i stort hänger på hela underredet i mossan samt ett område med ogräs som har växt sig lite för stabilt den ”krockar” med väggen av stjälkar. Jag tror dock att när den trimmat ner mossan runt omkring så den kommer med lite bättre fart så blir det nog friserat där med tillslut. (y)

• Gilla
Nifa och 1 till
  • Laddar…
Medan jag väntar på leverans av en Sileno City 400 funderar jag på hur jag skall lösa kabeldragningen på bästa sätt. Vill helst slippa flytta klipparen manuellt till en biyta.

Det är två gräsytor på c:a 100 + 60 m2, med en knivig passage emellan. Den större ytan, med laddstationen, är till vänster.
Schematisk ritning av trädgårdspassage med mått, terrasser och odlingslådor för robotgräsklipparplanering.
Skapa konto

I passagen står 4 st odlingslådor (pallkragar) på en terrassliknande hylla som har minst 60 cm fritt mellan pallkrage och den branta sluttningen ovanför, samt minst 50 cm fritt mot stupet på framsidan.
Trädgårdspassage med stentrappa, odlingslådor på hylla och gröna gräsytor.
Skapa konto

En guidekabel på bortre sidan (som är minst 60 cm bred) blir nödvändig om klipparen skall hitta ut till den högra delen. Minst 40 cm mellan guide- och gräns-kabel säger manualen, det blir då 20 cm kvar där det är som smalast. Frågan är hur man skall disponera de 20 centimetrarna. 10 cm mellan lådan och guidekabeln och 10 cm mellan gränskabeln och branten ? Det lär ju bli lite "krockar" hit och dit, men kommer det att fungera ? Idéer mottages tacksamt.

På framsidan av lådorna tänkte jag lägga gränskabeln 35 cm från stupet. Hur kommer roboten att reagera när den fria bredden innanför kabeln succesivt smalnar av till 15 cm ? Kommer den att backa ur som i en återvändsgränd ? Bör jag sätta ett hinder i god tid så att den inte kommer så långt in där det är som smalast ?

Prio ett är att den hittar till den högra ytan och tillbaka av sig själv, bonus är om den kan klippa åtminstone delar av gräset i passagen.

X xcover5 skrev:
Medan jag väntar på leverans av en Sileno City 400 funderar jag på hur jag skall lösa kabeldragningen på bästa sätt. Vill helst slippa flytta klipparen manuellt till en biyta.

Det är två gräsytor på c:a 100 + 60 m2, med en knivig passage emellan. Den större ytan, med laddstationen, är till vänster.
[bild]
I passagen står 4 st odlingslådor (pallkragar) på en terrassliknande hylla som har minst 60 cm fritt mellan pallkrage och den branta sluttningen ovanför, samt minst 50 cm fritt mot stupet på framsidan.
[bild]

En guidekabel på bortre sidan (som är minst 60 cm bred) blir nödvändig om klipparen skall hitta ut till den högra delen. Minst 40 cm mellan guide- och gräns-kabel säger manualen, det blir då 20 cm kvar där det är som smalast. Frågan är hur man skall disponera de 20 centimetrarna. 10 cm mellan lådan och guidekabeln och 10 cm mellan gränskabeln och branten ? Det lär ju bli lite "krockar" hit och dit, men kommer det att fungera ? Idéer mottages tacksamt.

På framsidan av lådorna tänkte jag lägga gränskabeln 35 cm från stupet. Hur kommer roboten att reagera när den fria bredden innanför kabeln succesivt smalnar av till 15 cm ? Kommer den att backa ur som i en återvändsgränd ? Bör jag sätta ett hinder i god tid så att den inte kommer så långt in där det är som smalast ?

Prio ett är att den hittar till den högra ytan och tillbaka av sig själv, bonus är om den kan klippa åtminstone delar av gräset i passagen.

Ganska stor risk att roboten kommer fastna och att gräs och batteri kommer slitas onödigt mycket. Har själv en passage som är ca 1,5 meter och när roboten hittar in där kan den bli körandes där ganska länge innan den hittar ut. Har även hänt att den fastnat och då måste man ut till roboten och flytta den.

För roboten att följa guidekabeln när den ska börja klippa lilla ytan kommer säkert funka. Tänk dock på att roboten alltid kör på vänster sida om guidekabeln (vänster sida när du står framför laddstationen och tittar på den) så planera så du får mest utrymme på den sidan.
Men som sagt problemen uppstår när klippren hittar in i passagen medans den klipper.

Angående framsidan pallkragarna så när roboten kommer inom uppsatt avstånd till gränskabeln så brukar den backa en liten bit och sedan snurrar den en lite och försöker köra igen. Du kan inte räkna med att den kommer backa ur hela vägen till ingången på passagen. Stor risk att den fastnar här också.

Jag skulle nästan rekommendera att du ställer in den lilla ytan som en biyta och lyfter klipparen emellan. Kan tyckas tråkigt men kommer nog spara dig mycket arbete och tandagnissel.
Du kan ju alltid testa dig fram genom att lägga kablarna och inte köra jätte tätt med märlor så du lätt kan flytta kabeln om det behövs (rekommenderar att du gör så oavsett då det alltid är några efterjusteringar man vill göra).

Lycka till!

Redigerat:
  • Gilla
xcover5 och 1 till
  • Laddar…
V Vinkel Volten skrev:
Men som sagt problemen uppstår när klippren hittar in i passagen medans den klipper.
Tack för det tipset, det tänkte jag inte på.
Får kanske bli biyta ändå. Eller flytta odlingslådorna, hemska tanke...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.