E etompau skrev:
Dra kabeln ner mot den nedre smala klippytan.
Ska den kunna orientera sig på ytan där uppe utan guidekabeln?
 
stanlund2 stanlund2 skrev:
Ska den kunna orientera sig på ytan där uppe utan guidekabeln?
Den kör slumpmässigt. Förr eller senare kommer den att passera guiden som går ut från laddstationen.
 
Om du har kabel över och tycker det är roligt att gräva kan du väl lägga slingan typ så här:
Schema för kabelläggning i trädgården med startpunkter märkta 1 och 2, och ett uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen sätta fördelning att den startar vid punkt 1 kanske 33% av gångerna, vid punkt 2 33% och resten direkt vid laddstationen.
 
V Vortex skrev:
Om du har kabel över och tycker det är roligt att gräva kan du väl lägga slingan typ så här:

Sen sätta fördelning att den startar vid punkt 1 kanske 33% av gångerna, vid punkt 2 33% och resten direkt vid laddstationen.
Skulle den funka?
En schematisk ritning av en tomt med måttangivelser och uttag för ett eventuellt byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
stanlund2 stanlund2 skrev:
Skulle den funka?
[bild]
Absolut, vi har en smal passage på typ 2m och den lyckas hitta dit också tillräckligt ofta och då utan guidekabel. De där 90 gradersvinklarna får du säkert skruva på.. kanske kommer ihåg fel, men kabeln ska säkert gå i en fin båge utan skarpa svängar.

Så i praktiken kanske nåt sånt här med två startpunkter?
Skiss som visar en trädgårdsplan med två gräsmattor separerade av en stig, guidekabeln illustrerad med båge runt en smal passage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
stanlund2 stanlund2 skrev:
Skulle den funka?
[bild]
stanlund2 stanlund2 skrev:
Skulle den funka?
[bild]
Jag skulle personligen dra den enligt bifogat. Jämfört med ditt förslag tror jag att den får den lättare att hitta guiden när den befinner sig högst upp till höger.

Vortex första förslag fungerar väl också, men känns som att vägen hem från punkt 2 blir onödigt lång.


Och givetvis mjuka svängar, inga 90-graders hörn.

Skiss över ett grönt område med en orange linje som föreslår rutt för kabeldragning, undvikande av skarpa svängar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E etompau skrev:
Du får använda IFTTT för integration mellan gardena smart och Google Home.

[länk]
Tack då får jag gräva djupare i IFTTT
 
Min Gardena 1250 köpt 2018 hade tomt batteri när jag skulle starta den idag, satte i den i laddaren och då lyser displayen upp och vill ha pinkoden. Tyvärr visas "fel pinkod" då, och jag är bara 99 % säker på pinkoden.
Så behöver hjälp av Gardena På deras hemsida står det.

"Skicka följande information till oss skriftligen (brev, fax, e-post). 1. Serienumret för din GARDENA robotgräsklippare. Numret står på typskylten ovanför huvudbrytaren på gräsklipparen. 2. Säkerhetskoden. Du kan läsa av den själv på robotgräsklipparen: – Slå på gräsklipparen. – När du uppmanas att ange PIN-kod håller du 9 nedtryckt i fem sekunder. – Läs av säkerhetskoden som består av 12 bokstäver (t.ex. ABCD EFGH JKLM) och ge den till oss. 3. Din fullständiga adress. Skicka den här informationen till GARDENA Service. När dekrypteringen är klar skickar vi din PIN-kod till dig per post."

Serienummer har jag, men hur får jag fram säkerhetskod?
9 nedtryckt i fem sekunder, för säkerhetskod. Vilken knapp kan det vara för på denna maskinen finns det ingen siffror?!
Någon som vet?
Den heter Smart Sileno life 1250.
 
D dibb skrev:
Min Gardena 1250 köpt 2018 hade tomt batteri när jag skulle starta den idag, satte i den i laddaren och då lyser displayen upp och vill ha pinkoden. Tyvärr visas "fel pinkod" då, och jag är bara 99 % säker på pinkoden.
Så behöver hjälp av Gardena På deras hemsida står det.

"Skicka följande information till oss skriftligen (brev, fax, e-post). 1. Serienumret för din GARDENA robotgräsklippare. Numret står på typskylten ovanför huvudbrytaren på gräsklipparen. 2. Säkerhetskoden. Du kan läsa av den själv på robotgräsklipparen: – Slå på gräsklipparen. – När du uppmanas att ange PIN-kod håller du 9 nedtryckt i fem sekunder. – Läs av säkerhetskoden som består av 12 bokstäver (t.ex. ABCD EFGH JKLM) och ge den till oss. 3. Din fullständiga adress. Skicka den här informationen till GARDENA Service. När dekrypteringen är klar skickar vi din PIN-kod till dig per post."

Serienummer har jag, men hur får jag fram säkerhetskod?
9 nedtryckt i fem sekunder, för säkerhetskod. Vilken knapp kan det vara för på denna maskinen finns det ingen siffror?!
Någon som vet?
Den heter Smart Sileno life 1250.
Ser nu att den köptes 2020, inte 2018. Men problemet kvarstår , var är 9 någonstans?
 
D dibb skrev:
Ser nu att den köptes 2020, inte 2018. Men problemet kvarstår , var är 9 någonstans?
Uppenbart har man inte uppdaterat texten.
Testa detta:

Skärmdump av en manualavsnitt om återställning av PIN-kod, med steg-för-steg instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dibb
  • Laddar…
E etompau skrev:
Uppenbart har man inte uppdaterat texten.
Testa detta:

[bild]
Tack så mycket:)
 
Hej,

Har Gardena Sileno life robotgräsklippare som jag köpte från er elgiganten ifjol. Har tyvärr inte startat igång efter vintervila och det blinker ljus , haft det in i huset hela vinter och det är osannolikt att det är något problem med begränsningskabel eftersom jag har dubbelkollat detta med hjälp av signakabelsökare och till o med gjorde en ny liten cirkel och kopplade till klipparen utan att lyckas


Jag fick två meddelande i robotskärmen och på en av dem står det att det är något med kretskortet, vad kan hänt för fel? Någon som har stött på ett liknande problem?
Jag har garanti kvar och tänkte iaf lämna till återförsäljare för att se om de kan åtgärda felet men tänkta höra med experter här också :)
 
A Giggsy90 skrev:
Hej,

Har Gardena Sileno life robotgräsklippare som jag köpte från er elgiganten ifjol. Har tyvärr inte startat igång efter vintervila och det blinker ljus , haft det in i huset hela vinter och det är osannolikt att det är något problem med begränsningskabel eftersom jag har dubbelkollat detta med hjälp av signakabelsökare och till o med gjorde en ny liten cirkel och kopplade till klipparen utan att lyckas


Jag fick två meddelande i robotskärmen och på en av dem står det att det är något med kretskortet, vad kan hänt för fel? Någon som har stött på ett liknande problem?
Jag har garanti kvar och tänkte iaf lämna till återförsäljare för att se om de kan åtgärda felet men tänkta höra med experter här också :)
Hur blinkar/lyser lampan på laddstationen?

Screenshot av en tabell som beskriver status för en laddstation via färger på en kontrollampa och tillhörande åtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AZAZ
  • Laddar…
Blink
E etompau skrev:
Hur blinkar/lyser lampan på laddstationen?

[bild]
Blått blinkande sken
E etompau skrev:
Hur blinkar/lyser lampan på laddstationen?

[bild]
Lyser blå blinkande sken. Men som sagt har undersökt det så nästan omöjligt att det ska vara fel med kabel. Jag tror att felet är med kretskortet men jag får samtidigt ett annan meddelande att det är problem med kabel så det är ganska förvirrande Display visar felmeddelande "Uppkopplingsproblem - Kretskortet för trådlös uppkoppling hittas ej. Kontakta din återförsäljare" med blått sken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display med blå bakgrundsbelysning visar felmeddelande "Ingen sling signal" och tidsstämpel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Giggsy90 skrev:
Blink

Blått blinkande sken


Lyser blå blinkande sken. Men som sagt har undersökt det så nästan omöjligt att det ska vara fel med kabel. Jag tror att felet är med kretskortet men jag får samtidigt ett annan meddelande att det är problem med kabel så det är ganska förvirrande [bild] [bild]

För exakt status på slingan måste du ohmmmäta den (R<20 ohm). Signalkabelsökarna kan indikera förbindelse även då där finns dålig kontakt etc i slingan.

Har du på ett korrekt sätt gjort en testslinga och kopplat till laddstationen och dioden fortsätter att blinka med blått sken så kan det kretskortet i laddaren vara defekt.

Är den en sk "smart-modell" du har så verkar det vara något problem med kretskortet för denna funktion. Det har dock ingen påverkan på att dioden blinkar med blått sken.

Får du ingen ordning på grejorna så får du väl ta klippare/laddare till en verkstad.
 
  • Gilla
AZAZ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.