573 174 läst · 3 373 svar
573k läst
3,4k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Precis, den byter avstånd slumpmässigt för att minska risken för spår. Och det funkar mycket bra på öppna ytor. På smala passager finns ju självklart risk för spår eftersom den grenslar där.Nötegårdsgubben skrev:
Jag råkade gräva ner guidekabeln lite för nära begränsningslingan i två svängar. Ganska dumt, eftersom det finns gott om plats. Samt att guidekabeln hamnade för tight i en kort men trång passage. När roboten stöter till begränsningsslingan så gör den ett eller två omtag, dvs centrerar sig över guidekabeln och följer sedan guiden vidare utan problem. Ganska irriterande att titta på då jag påminns om mitt misstag, men får hoppas att roboten tar det bättre.Nötegårdsgubben skrev:
Aha, då förstår jag meningen med det hela. Den vinglar lite för att undvika spårbildning, och den håller sig hela tiden på samma sida av guidekabeln (om möjligt) för att man skall kunna förutse var den inte kommer att köra.Nötegårdsgubben skrev:
Vinglar är fel uttryckt, den går samma avstånd från kabeln under hela den transporten (om den inte behöver ändra för att den stöter på hinder eller BK). Nästa transport väljer den ett annat avstånd.X xcover5 skrev:
Förutsättningar är en trädgård utan internetanslutning. Tyvärr finns det inget gratis 1 mb "vilandeabonnemang" till fibern som en del operatörer erbjuder.
Om man köper en Smart Lona 2022. Kan man då köpa en 4g-router typ "
D-Link DWR-932" och ett kontantkort typ "Comviq Standard" för 250 kr/år, koppla ihop och sedan ha koll på klipparen på distans, ifall den stoppar och liknande? Finns det någon hake?
D-Link DWR-932" och ett kontantkort typ "Comviq Standard" för 250 kr/år, koppla ihop och sedan ha koll på klipparen på distans, ifall den stoppar och liknande? Finns det någon hake?
Ja det bör fungera. Sannolikt går det mycket lite trafik mellan gateway och serversystemet.H hydrolift skrev:Förutsättningar är en trädgård utan internetanslutning. Tyvärr finns det inget gratis 1 mb "vilandeabonnemang" till fibern som en del operatörer erbjuder.
Jag undrar ett par saker ang guidekabelns funktion.
- Vad är syftet med att "kalibrera guidekabeln" ? Vad gör roboten under kalibreringen, och på vilket sätt har det påverkan på den framtida driften ? Mäter den tex signalstyrkan och lär sig min- och max-nivåer (bara gissar nu) för guiden ?
- I manualen https://www.gardena.com/tdrdownload//pub000082233/doc000150015 på sid 17 står:
Avståndet mellan begränsningskabeln på varje sida i passagen måste vara minst 60 cm. Notera: Om en passage är mindre än 2 m bred ska du installera en guidekabel genom passagen.
Rekommenderat minsta avstånd mellan guidekabel och begränsningskabel är 30 cm.
På sid 18 står:
Minsta avstånd 60 cm vinkelrätt mot guidekabeln (till gränskabeln) (D). Om avståndet är mindre avbryts kalibreringsprocessen.
Om man designar enligt sid 17 (60 cm mellan gränskablarna och en guidekabel mellan dessa) så bryter man mot det som står på sida 18 (dvs kalibreringsprocessen kommer att avbrytas).
Hur skall man tolka detta, vad gäller i praktiken, vad är viktigt ?
Kan nån förklara varför klipparen stannar (första bilden)? och det står att: "klipparen är utanför arbetsområdet" ! 2 gånger på samma ställe!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Guidekalibreringen är ett sätt för klipparen att avgöra hur långt från guidekabeln den kan köra. Avståndet klipparen håller till guidekabeln varierar gång från gång när den kör ut/in detta för att undvika spårbildning i gräsmattan. That's it. Inga andra funktioner är involverade och det påverkar inte klippning eller gång via guiden.X xcover5 skrev:Jag undrar ett par saker ang guidekabelns funktion.
- Vad är syftet med att "kalibrera guidekabeln" ? Vad gör roboten under kalibreringen, och på vilket sätt har det påverkan på den framtida driften ? Mäter den tex signalstyrkan och lär sig min- och max-nivåer (bara gissar nu) för guiden ?
- I manualen [länk] på sid 17 står:
Avståndet mellan begränsningskabeln på varje sida i passagen måste vara minst 60 cm. Notera: Om en passage är mindre än 2 m bred ska du installera en guidekabel genom passagen.
Rekommenderat minsta avstånd mellan guidekabel och begränsningskabel är 30 cm.
På sid 18 står:
Minsta avstånd 60 cm vinkelrätt mot guidekabeln (till gränskabeln) (D). Om avståndet är mindre avbryts kalibreringsprocessen.
Om man designar enligt sid 17 (60 cm mellan gränskablarna och en guidekabel mellan dessa) så bryter man mot det som står på sida 18 (dvs kalibreringsprocessen kommer att avbrytas).
Hur skall man tolka detta, vad gäller i praktiken, vad är viktigt ?
Du bör ha minst 30 cm mellan guide och beg.kabeln, detta på båda sidor om guide.
Bäst är att tillse att du har det största avståndet (> 30 cm) på vänster sida om guiden och till beg.kabel detta sett in mot laddstationen, då ges det största variationsutrymmet för gång via guide.
Var är begränsningkabeln lagd? Kan det vara så att kabeln är för nära stenarna så att roboten knuffar ut sig själv när den svänger om den kommer in i "fel" vinkel mot stenarna?S svetsnisse skrev:
Aha, då förstår jag. Tack för svar !E etompau skrev:Guidekalibreringen är ett sätt för klipparen att avgöra hur långt från guidekabeln den kan köra. Avståndet klipparen håller till guidekabeln varierar gång från gång när den kör ut/in detta för att undvika spårbildning i gräsmattan. That's it. Inga andra funktioner är involverade och det påverkar inte klippning eller gång via guiden.
Du bör ha minst 30 cm mellan guide och beg.kabeln, detta på båda sidor om guide.
Bäst är att tillse att du har det största avståndet (> 30 cm) på vänster sida om guiden och till beg.kabel detta sett in mot laddstationen, då ges det största variationsutrymmet för gång via guide.
Begränsningskabeln ligger på samma avstånd från stenarna som tex en vägg,klipparennår nära men inte ända fram till stenarna när den kommer rakt emot. Vet ej om den backar mot dem eftersom kabeln ligger i 90 graders hörn.C cergod skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 36 inlägg
Hur spetsig är vinkeln på kabeln i hörnet? Har sett klippare göra konstiga saker när vinkeln är för spetsig, t ex att den inte känner av kabeln och kör över den.S svetsnisse skrev: