Jag planerar med för var jag ska placera min laddstation. Det röda området på bilden är utanför ett staket och det svarta är grinden. Så dit ut antar jag att jag måste dra en guidekabel genom grinden? Sen så är det svarta på baksidan en framtida altan så där känns det dumt att sätta den idag. Det finns inga eluttag idag så jag kan sätta den var jag vill för jag måste ju ända dra ett nytt. Jag funderar på bakom garaget är det en smart idé eller blir det för långt till framsidan? Jag har modellen som ska klara 1600 kvadrat.

Luftbild av en fastighet med markerade områden: rött för laddstationsplacering utanför staket, svart för grind och framtida altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S stigarn skrev:
Jag planerar med för var jag ska placera min laddstation. Det röda området på bilden är utanför ett staket och det svarta är grinden. Så dit ut antar jag att jag måste dra en guidekabel genom grinden? Sen så är det svarta på baksidan en framtida altan så där känns det dumt att sätta den idag. Det finns inga eluttag idag så jag kan sätta den var jag vill för jag måste ju ända dra ett nytt. Jag funderar på bakom garaget är det en smart idé eller blir det för långt till framsidan? Jag har modellen som ska klara 1600 kvadrat.

[bild]
Jag har en 1600 själv,
Tuffar på bra,dock lite gräsmatta på ca 700kvm med en biyta.
Typ så här hade jag gjort,
Men med kanske lite rakare dragning än vad jag gjort med fingret
Blå laddstation, sedan dragit guiden som du säger.
Sedan beroende när altan ska byggas så skulle jag nog lagt slingan efter huset och när bygget sker dragit om,
är inte så mycket jobb.
 
  • Översiktsbild av ett hus och gräsmatta med handritade linjer som skisserar en plan för robotgräsklipparens slinga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Lite surt när man precis köpte en förra året… Men men, så funkar ju tekniken idag. Står aldrig stilla och det är ju roligt med ny teknik :)
Känns som allt mer från Husqvarna trillar ner till Gardenas modeller?

E etompau skrev:
Nyheter inför kommande (2022) säsong.
GPS-info från klipparen till appen via smart-systemet.
Karta som visar hur klipparen kör och möjlighet att lägga in zoner och hur ofta klipparen ska köra inom dessa.

[länk]
 
V Vinkel Volten skrev:
Lite surt när man precis köpte en förra året… Men men, så funkar ju tekniken idag. Står aldrig stilla och det är ju roligt med ny teknik :)
Känns som allt mer från Husqvarna trillar ner till Gardenas modeller?
Ja så är det ju, även om det med dessa klippare har tagit några år mellan införande av ny teknik,funktioner och plattformar.
 
Har fått den stora äran att köpa en till landstället (har två st. hemmavid).
Antar att även priserna kommer att likna HQ då också men vi får se!

/John
 
Tänkte snickra ett garage till min Gardena Smart Sileno City 500. Jag har inte installerat den än, så lite osäker hur mycket plats på sidorna den behöver för att inte fastna. Är det någon som har minsta breddmått på ingången? Eller räcker det med typ 5cm på var sida av klipparen? Behöver taket vara öppningsbart?
 
S svetsnisse skrev:
Tänkte snickra ett garage till min Gardena Smart Sileno City 500. Jag har inte installerat den än, så lite osäker hur mycket plats på sidorna den behöver för att inte fastna. Är det någon som har minsta breddmått på ingången? Eller räcker det med typ 5cm på var sida av klipparen? Behöver taket vara öppningsbart?
Min står under uterummet och har ca 5 cm på varje sida av basstationens platta. Funkar fint.
Öppningsbart tak är inget måste i och med appen men märker att det hade underlättat en del när man gör initiala inställningarna och kan behöva komma åt displayen. Även rengöring av basstationen blir lättare, roboten drar med sig en hel del gräs och skräp in, särskilt när det är vått i gräset.
Roboten är mer känslig för utrymme framför garaget och åt sidorna så roboten kan komma ut och följa guidekabeln ordentligt. Finns lite instruktioner om dessa avstånd i manualen.
Lycka till med garaget!
 
  • Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
Är det någon som har koll på de nya robotklipparna Gardena släpper nu under 2022? Vilka varianter kommer att ha Lona? Samt när de släpps?
 
Bonazzi Bonazzi skrev:
Är det någon som har koll på de nya robotklipparna Gardena släpper nu under 2022? Vilka varianter kommer att ha Lona? Samt när de släpps?
När jag kollar på gardenas hemsida så anges det att följande klippare har den nya funktionen "LONA":

SILENO city, 500 m² Set Artikelnr 19602-64

SILENO life, 1,000 m² Set Artikelnr 19702-64

SILENO life, 1,500 m² Set Artikelnr 19704-64


gardena skriver även "*alla LONA™ funktioner kommer att lanseras omkring maj 2022."
 
  • Gilla
Magic-gnome och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
När jag kollar på gardenas hemsida så anges det att följande klippare har den nya funktionen "LONA":

SILENO city, 500 m² Set Artikelnr 19602-64

SILENO life, 1,000 m² Set Artikelnr 19702-64

SILENO life, 1,500 m² Set Artikelnr 19704-64


gardena skriver även "*alla LONA™ funktioner kommer att lanseras omkring maj 2022."
Tack för snabbt svar, frågan är om det är värt prisskillnaden? Nu ligger en Smart Sileno City 500 utan LONA för 7800 kr på diverse sidor. Kanske lika bra att slå till på det. Iom att de med Lona börjar på ca 12.000
 
Bonazzi Bonazzi skrev:
Tack för snabbt svar, frågan är om det är värt prisskillnaden? Nu ligger en Smart Sileno City 500 utan LONA för 7800 kr på diverse sidor. Kanske lika bra att slå till på det. Iom att de med Lona börjar på ca 12.000
Helt ny funktion så det är inte några användare som har erfarenhet av detta.
Vill du "trixa" och justera hur klipparen arbetar över gräsytan och då kunna begränsa klippningen så är det kanske en bra funktion.

Vanligtvis begränsar du klippområdet med kabel sedan är det bra med det.
 
  • Gilla
Bonazzi
  • Laddar…
E etompau skrev:
När jag kollar på gardenas hemsida så anges det att följande klippare har den nya funktionen "LONA":

SILENO city, 500 m² Set Artikelnr 19602-64

SILENO life, 1,000 m² Set Artikelnr 19702-64

SILENO life, 1,500 m² Set Artikelnr 19704-64


gardena skriver även "*alla LONA™ funktioner kommer att lanseras omkring maj 2022."[/QUOTE
Sileno Life 700 har också stöd för LONA enligt hemsidan!

https://www.elgiganten.se/product/h...icecomparison&utm_campaign=prisjakt-listing-3
 
Redigerat:
Okej! Snabba svar uppskattas då jag tänkt installera min Gardena Sileno idag =)

Vit färg = Byggnader
Grå färg är grusgång
Vit prickig, är ett hönsnät som vi barnsäkrat halva trädgården med. Där det på höger sida finns en grind, och på vänster sida hade jag tänkt klippa upp lite på ett ställe, så gräsklipparen förhoppningsvis kan gå under? Om jag drar avgränsningskabeln längs med staketet och genom grinden, borde klipparen gå förbi där om grinden är öppen?

Röd markering är där gräsklipparen installeras. Hur ska jag dra guidekabeln så att den hittar hem överallt. Är det bäst att göra som bild nummer 2? Eller behövs det ej dras så långt?
 
  • Luftbild av trädgård med ritade markeringar för robotgräsklipparens avgränsningskabel och installationsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Satellitbild över en trädgård markerad med plan för robotgräsklippare, inklusive avgränsningskabel och hönsnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad innebär grusgång? Är det packat som en grusväg, eller löst, typ 4–8 singel? Om det är det förra är det bara att köra, om det sensre bör du nog stensätta ett band över grusgången där klipparen ska passera.

själva guiden skulle jag dra ungefär enligt ditt förslag, men förmodligen vinkelrätt över gången.
 
  • Gilla
junologue och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.