V Vinkel Volten skrev:
Klipper den från 6:00-22:30 varje dag? Låter som väldigt länge och att det kanske kan slita en del på batteriet och ge de problem du har.
Är ingen expert men min Sileno Life 750 kör från ca 10:00-15:30 på ca 500 kvm gräsmatta och det räcker gott och väl.
Hur stor matta har du? Har du kört installationsguiden som ger förslag på schema baserat på din gräsmatta?
nej, den går 6.00 -15.00 och sen 18.00 - 21.00. Det är en Sileno 1000 och har ca 700-800 kvm. Nu ikväll reagerar den inte på input från appen. Står Manuel knöippning men det händer inget trots att signalen står på utmärkt. Jätteskumt. Får bli reklamation eller felsökning.

Körde installationsguiden sen ändrade jag lite på klockslagen så dem passade bättre. Men antal timmar per dag ska vara ok

J Jeppenedved skrev:
nej, den går 6.00 -15.00 och sen 18.00 - 21.00. Det är en Sileno 1000 och har ca 700-800 kvm. Nu ikväll reagerar den inte på input från appen. Står Manuel knöippning men det händer inget trots att signalen står på utmärkt. Jätteskumt. Får bli reklamation eller felsökning.

Körde installationsguiden sen ändrade jag lite på klockslagen så dem passade bättre. Men antal timmar per dag ska vara ok
Jo, något galet är det. Nu har den stått i laddstationen sedan i fredagskväll och nu när jag kör ut den manuellt (den kör normalt inte söndagar) så kör den 2 m ut och sen kör den in till laddstationen igen. Jag körde ut den igen och då stanna den 2 m utanför laddstationen och skickade meddelandet ”Tomt batteri”.

J Jeppenedved skrev:
Jo, något galet är det. Nu har den stått i laddstationen sedan i fredagskväll och nu när jag kör ut den manuellt (den kör normalt inte söndagar) så kör den 2 m ut och sen kör den in till laddstationen igen. Jag körde ut den igen och då stanna den 2 m utanför laddstationen och skickade meddelandet ”Tomt batteri”.
Sätt klipparen i laddaren och aktivera en utökad meny enl. nedan.
Manualsida som beskriver hur man aktiverar Expertläge i Tools-menyn med en skiftnyckelikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avläs laddström och batterispänning.
Skärmbild av handbokssida med information om batterimeny för verktyg, visar spänning, laddcykler och andra batteridata.
Skapa konto

Vad tror ni om denna dragning? Blev ägare till en Sileno idag, så man vill ju planera lite.
Planritning för robotgräsklippare med blå guidekabel och markerade zoner i olika färger på en tomt.
Skapa konto

Blå linjen guidekabel. Rosa passagen i söder är ungefär 2,5 meter bred. Alla ytorna är egentligen inte uppdelade

Helt perfekt. Kommer funka jättebra, kom bara ihåg att ge mesta möjliga plats till vänster om guidekabeln (sett mot laddstationen) för att ge största korridorbredd.

M Maximarcus skrev:
Helt perfekt. Kommer funka jättebra, kom bara ihåg att ge mesta möjliga plats till vänster om guidekabeln (sett mot laddstationen) för att ge största korridorbredd.
Fint! Alternativet är att lägga guidekabel som ett U runt hela tomten. För och nackdelar?

Du hade såklart kunnat göra såhär också. Jag tror inte det spelar så stor roll i praktiken!

• Illustration av en byggplan med färgkodade zoner och markerade linjer som föreslår alternativa vägar.
    Skapa konto
E etompau skrev:
Sätt klipparen i laddaren och aktivera en utökad meny enl. nedan.
[bild]

Avläs laddström och batterispänning.
[bild]
J Jeppenedved skrev:
Jag har haft samma beteende på en Sileno 750. Grundorsaken har varit dålig kontakt på laddblecken. ”Current” i menyn ska vara runt +1500 mA har jag för mig när den laddar. Orsaken till beteendet verkar vara en bugg i mjukvaran där schemaläggningen inte verkar titta på laddnivå innan klipparen startar. När den väl har startat så hinner klipparen bara några meter innan den stannar och man får notis om tomt batteri.

• Gilla
cergod
  • Laddar…
B Elgasen skrev:
Den går längs guidekabeln och avbryter och börjar leta efter kabeln på nytt. Platsen den avbryter varierar lite från dag till dag. Sen kan den gå i månader utan problem eller åtgärd.
Det hade blivit glapp i hjul/drivpaket vilket resulterade i att gräsklipparen trodde den körde emot något så fort det var det minsta gropigt då sensorerna sitter i hjulen. Då det även var lite andra små skavanker och ingen garanti kvar så köpte jag en ny med 5 års garanti.

E etompau skrev:
Inte omöjligt att det har gjorts någon programförändring som gör att klipparen nu inte går hela vägen till slutet av guiden.
Där var en annan användare som hade samma beteende och frågeställning.

Om klipparen ger beskedet att kalibreringen har lyckats så är där inte mycket mer att göra.
Processen går ut på att klipparen ska avgöra vilken maximal korridorsbredd den kan ha vid ut och ingång via guide genom att mäta signalen från beg.kabeln.

Om ut och hemgång fungerar korrekt så är det bara att låta roboten nu sköta klippningen.

[bild]
Jag installerade min för två dagar sen (Sileno Smart 750) och min ville först inte gå hela vägen längs med guidekabeln, men det var för att guidekabeln låg lite för nära begränsningskabeln. Speciellt nära laddstationen. Då ändrade jag i inställningarna hur långt den kör ut från stationen innan den börjar klippa till ett längre avstånd. Efter det så kunde min klippare hitta till slutet av min guidekabel som är ca 100 meter från stationen :)

Nu har min kört runt i snart två veckor och nu står det "Knivdisken är blockerad". Det är den inte dessvärre.

Har provat att bort hela knivdisken så att bara axeln är kvar. Men klipparen säger fortfarande att knivdisken är blockerad. Gissar att knivmotorn är paj då?

Köpte en Sileno 750 smart i våras. Har haft en Automowet 305 innan (8 år gammal och lilla modellen).

Gardena är ju större och klipper fortare. Men jag har problem med att krocksensorerna känns för starka. Dvs de reagerar för lite. Med resultat att klipprar. Kan stå och slita alldeles för länge och gräva hål med hjulen. Och då är det ändå inte särskilt slabbigt just nu. Vet någon om det går att ställa in eller känner igen fenomenet. Häromdagen hade den stått hela natten mot ett brunnslock och slirat till batteriet var slut. Den trodde väl att de körde på världens längsta raksträcka… någon som har något förslag?

K koolla skrev:
Köpte en Sileno 750 smart i våras. Har haft en Automowet 305 innan (8 år gammal och lilla modellen).

Gardena är ju större och klipper fortare. Men jag har problem med att krocksensorerna känns för starka. Dvs de reagerar för lite. Med resultat att klipprar. Kan stå och slita alldeles för länge och gräva hål med hjulen. Och då är det ändå inte särskilt slabbigt just nu. Vet någon om det går att ställa in eller känner igen fenomenet. Häromdagen hade den stått hela natten mot ett brunnslock och slirat till batteriet var slut. Den trodde väl att de körde på världens längsta raksträcka… någon som har något förslag?

Ingen lösning men krocksensorns är nu inbyggd i drivmotorerna. Klipparen mäter strömmen till motorerna och kan avgöra om den har kört på något föremål.
Inget som en användare kan justera.

Låter märkligt att den kan stå och köra tills batteriet är slut, hade för mig att det fanns en övervakningsfunktion som stoppade klipparen om den inte hade gått mot beg.kabeln under en viss tid.

Är det på ett specifikt område detta händer så kanske du ska fundera på att avgränsa dessa med beg.kabel.

E etompau skrev:
Ingen lösning men krocksensorns är nu inbyggd i drivmotorerna. Klipparen mäter strömmen till motorerna och kan avgöra om den har kört på något föremål.
Inget som en användare kan justera.

Låter märkligt att den kan stå och köra tills batteriet är slut, hade för mig att det fanns en övervakningsfunktion som stoppade klipparen om den inte hade gått mot beg.kabeln under en viss tid.

Är det på ett specifikt område detta händer så kanske du ska fundera på att avgränsa dessa med beg.kabel.
Tack för info. Just det med att batteriet tog slut har bara hänt en gång. Men det händer rätt ofta att man ser att den har stått och slirat på ett och samma ställe så det blivit små gropar i gräset. Tex mot studsmattan.
Igår rengjorde jag hjulen så deras "tänder" var helt rena. Testkörde och efter fem minuter stod den och slirade mot studsmattan. (och fyllde på hjulen med jord).

K koolla skrev:
Tack för info. Just det med att batteriet tog slut har bara hänt en gång. Men det händer rätt ofta att man ser att den har stått och slirat på ett och samma ställe så det blivit små gropar i gräset. Tex mot studsmattan.
Igår rengjorde jag hjulen så deras "tänder" var helt rena. Testkörde och efter fem minuter stod den och slirade mot studsmattan. (och fyllde på hjulen med jord).
Det låter som klipparen borde kollas på en verkstad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.