IMG_1420.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min vänder på stenarna. exakt 87 cm framför, Stenarna slutar 103 cm framför. Stenarna ligger där eftersom det blev uppkört hela tiden. :) Jag kan kolla signalen imorgon. (Regn just nu).
 
:D jag har också stenar av samma orsak. Lite synd men man kan inte få allt om man inte slantar upp. :p
Tack! Mycket tacksam för hjälp!
 
103cm, är det mätt till laddplattans framkant?
Det ser inte ut att vara mer än 3 sten bredder mellan stenarna och plattan...? Vinken på bilden kanske spelar mig ett spratt?
 
Nu är jag inte heeelt säker men det känns som om att min vänder sig på olika avstånd från laddplattan.
Trodde det var så för att just inte slita upp märken i gräset.

Får kolla på det vid ett tillfälle. Min har bara kört några dagar än så länge så det hat inte hunnit bli några slitmärken än iaf.
 
Nu har jag varit ute och testat och kollat:
Med klipparen 50cm från laddstationen (nos pekar mot framkant laddstation) mitt på guidtråden får jag signalvärde "F-signal: 121"
När jag sedan simulerar rörelsen precis som klipparen själv skulle göra (vrida sig 180 grader för att backa in i laddaren) får jag värdet precis på gränsen till 100, strax under. Gissar att det vissa gånger kan vara lite över och vissa inte.
Är ju ingen expert men har bara en känsla att 100 skulle kunna vara en gräns där den ska känna att det är tillräckligt nära för att docka. Kanske ska signalen vara starkare? Ska bli intressant när Johan63 har kollat sina F-värden.
 
Går det inte att kalibreraguiden? Då kör den ju över kablen och känner in värdena igen. Det går ju åtminstone på 310 och uppåt.
 
Kollade min signal också.
50 cm mellan näsan och början av laddstationen hade jag ett värde på 125. Sen om jag vände runt den och puttade den bakåt skiftade värdet nedåt till runt 110.
 
Kollade min när den vänder.
IMG_1424.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då har jag dessa värden. ca 76 cm från laddstationen och klipparenframkant.
IMG_1425.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När den sedan vänt på väg in i laddstationen fick jag följande värden.
IMG_1422.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack Johan63!
Verkar som vi har ungefär samma värden...
Nu kanske jag är trög men när du skriver 76cm från laddstationen och klipparen framkant, menar du att det är måttet mellan "nosen" och framkant på laddstationen innan klipparen börjar att snurra runt eller efter den vridit sig 180 grader och redo att backa in i laddaren?
 
När den vridit sig på väg in. ;) DS ! Glöm ej klicka på gilla ....:cool:
 
  • Gilla
Toomaster
  • Laddar…
Har nu varit hos en granne som har samma klippare och felsökt. Kört min klippare i hans trädgård och hans klippare i min, felet ligger helt klart i klipparen och inte laddstationen som jag först misstänkte. Har lämnat in på verkstad, bara och vänta och se om de hittar något. Fick den uppgraderad förra sommaren men det gjorde inget på problemet så troligen inget mjukvarufel. Då återstår väl bara själva moderkortet för ca 3-4000 kr... Stön...
 
:wow:
 
Ändra sträckningen på guidetråden!
1: man bör aldrig ha mer än 45° i böjarna/hörnen.
2: avståndet mellan två hörn bör vara minst 25cm.
3: det bör vara minst 2m raksträcka framför laddstationen.

Edit: jag misstänker att klipparen tappar guidesignalen när den svänger 90° och får fronten längst från laddstationen.

Ju mjukare böjar guidetråden har ju bättre är det.

Jag håller på att gräva ner trådarna till vår klippare, då kommer jag att lägga mjuka böjar så mycket det går, på något ställe lite längre guide än vad som behövdes för närmsta vägen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.