Max R70 skrev:
Kan komplettera med att programmeringen på en Gardena/HQ är mycket enkel. :)
Hej.

Kan du utveckla detta lite mer? :)

Mvh
Per
 
Per62 skrev:
Hej.

Kan du utveckla detta lite mer? :)

Mvh
Per[

Förutom begränsningskabel skall du även lägga en guidekabel. När det är gjort går det att köra igång direkt med fabriksinställningarna. Vill du ändra klipptider och vilka dagar det skall klippas mm ändras detta enkelt i inställningarna (givetvis på svenska). Det går att ladda ner manualen från Gardenas hemsida och läsa igenom innan du bestämmer dig. Jag är som sagt mycket nöjd med min R70 (inte ett stopp på snart 300 klipptimmar) och "programmeringen" absolut inget svårt!
 
Max R70 skrev:
Per62 skrev:
Hej.

Kan du utveckla detta lite mer? :)

Mvh
Per[

Förutom begränsningskabel skall du även lägga en guidekabel. När det är gjort går det att köra igång direkt med fabriksinställningarna. Vill du ändra klipptider och vilka dagar det skall klippas mm ändras detta enkelt i inställningarna (givetvis på svenska). Det går att ladda ner manualen från Gardenas hemsida och läsa igenom innan du bestämmer dig. Jag är som sagt mycket nöjd med min R70 (inte ett stopp på snart 300 klipptimmar) och "programmeringen" absolut inget svårt!
Hej å tack

Jag har en r40 och är supernöjd. Jag trodde du kanske visste om det fanns några inofficiella specialinställningar :rolleyes:
 
Idag så har det hänt något med min R40. Jag skarvade på begränsningskabeln eftersom vi utökat gräsmattan ca 50 kvm. Efter det så hittar hon inte igen guidekabeln, hon korsar den flera gånger när hon ska in o ladda och kör jag guiden så gör hon en kraftig högergir så fort hon lämnat laddstationen. Någon som varit med om nåt liknande?
 
Jaha, tydligen är det guidetråden som gått av eftersom laddstationen blinkar gult...
 
Såg att lokala city gross sålde r40:n för 4995!
 
Hej!
Fick mig en R40 i måndags och är helnöjd! Efter att haft en kinaklippare i 1 ½ säsong som man får svära en hel del över varje dag är detta rena drömmen!
Dock funderar jag på en sak: Två ggr hittils har det hänt att när klipparen ska hem och ladda så stannar den där... Varken maxtid eller batterivilan har uppnåtts. Dagen efter kl 7 när den skulle ut stod den kvar? Öppnar jag locket, så kommer Gardenaloggan upp å jag får ange pinkod.
Batteriet verkar fulladdat och inget speciellt meddelande syns i displayen.
Tror den hade version 4 på mjukvaran?
Har jag missat något eller är det normalt beteende?
 
Redigerat:
SE HIT ALLA MED GARDENA mm.
Knivar köper ni billigast på GEKÅS !! 9 pack för 39:95:-
030.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
Var det inte något med dessa knivar. Skrevs om detta förra året. Sedan är det inte samma knivar mellan HQ och Landroid.
 
peternicklas skrev:
Var det inte något med dessa knivar. Skrevs om detta förra året. Sedan är det inte samma knivar mellan HQ och Landroid.
Självklart skriver Gardena och Husqvarna negativt om dessa knivar, Då deras kostar 129:-
Men knivarna från GEKÅS fungerar PERFEKT ! :p
Jag använder dock de gamla skruvarna. (Gardena orginal) Skruvarna som medföljer verkar mjukare än orginalet.
 
  • Gilla
lindahl
  • Laddar…
peternicklas
Gör bara av med 3 knivar/år och det följde med 12 knivar så det räcker några år till.
 
Stämmer det att R40 finns på CityGross för 4.995:-?
 
Gudahov skrev:
Ringde Husqvarna idag och ser man på: Gardena R40Li och Automower 305 HAR en funktion där maskinen känner av motståndet i knivdisken och anpassar klippningen därefter!
Det här inlägget räddade mig då min AM308 envisas med "Dagens klippning fulllgjord...". Den knastertorra stäppen till gräsmatta klipps nu bara det ena arbetspasset (00:00 - 14:00) och skippar det första (21:00-23:59). Tänk om den kunde låta bli att fastna på de mest besynnerliga ställena, då skulle man vara nöjd... . Stort tack Gudahov
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Per62 skrev:
Max R70 skrev:
Hej å tack

Jag har en r40 och är supernöjd. Jag trodde du kanske visste om det fanns några inofficiella specialinställningar :rolleyes:
Vilka specialinställningar menar du ?
Hur kommer man åt dem ? Om du menar 7 + 9 är detta inget nytt.
 
Boussard skrev:
Det här inlägget räddade mig då min AM308 envisas med "Dagens klippning fulllgjord...". Den knastertorra stäppen till gräsmatta klipps nu bara det ena arbetspasset (00:00 - 14:00) och skippar det första (21:00-23:59). Tänk om den kunde låta bli att fastna på de mest besynnerliga ställena, då skulle man vara nöjd... . Stort tack Gudahov
Tack så mycket. Det där med att den fastnar är förhoppningsvis ett övergående problem. Efter ett par år har de flesta fällorna försvunnit, men jag har ett ställe där klipparen ibland får för sig att den är instängd. Trycker man på start så fortsätter den som om ingenting har hänt. Fånigt.

Vad beträffar motståndet i knivdisken så var det någon i forumet förra året som med emfas hävdade att det inte fanns (eftersom det inte stod i manualen). Det var en tekniker på Husqvarna som sade det till mig och om jag minns rätt menade han att det fanns i alla generation-3-maskiner.

Hursomhelst så är detta inte relevant för mig längre, då jag har utökat gräsmattan med 100 kvm och är nu över R40Li:s teoretiska kapacitet. Mattan hålls fin, men det nya området hinner den inte bli riktigt snaggad på (men det beror mest på att jag inte dragit ditt guidekabeln ännu).

Har även gått långt över max-längden på begränsningskabeln. Den är ju satt till 250 meter i manualen, men jag har runt 310-320 meter. Antalet klipptimmar börjar närma sig 1500 timmar.

Mitt stora problem är åskan. Hittills i år har den bränt 3 transformatorer!! A 860:- hos min lokala handlare. Ändå har jag haft ett APC åskskydd, men det verkar inte hjälpa ett dyft. Är det någon som vet om det finns någon pirat-transformator på marknaden? Tycker att det är för dyrt att lägga 3-4000:- om året på transformatorer. :confused:

Förutom detta är jag fortfarande väldigt nöjd med roboten. Nästa år kommer dock gräsmattan att utökas med ytterligare 2-300 kvm, så då blir det troligen att byta upp sig. Lutar åt en R160 eller Husqvarna 220.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.