22 659 läst · 260 svar
23k läst
260 svar
Ganska många som pulat med elen hemma utan behörighet
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 493 inlägg
Nej varför det? Den största mängden elinstallationen finns efter elcentralen, dvs alla gruppledningar. Det är där man oftast behöver göra ett arbete. Att förlägga huvudledningar och bygga elcentraler behöver inte ingå, den kan ev ingå som en nivå över.P Putte 9497 skrev:
För övrigt har du inte svarat på mina frågor. Du är fortfarande välkommen att fortsätta dina privata dialog med mig, om du är ärlig och talar om var skon egentligen klämmer.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Det första är väl rätt enkelt, speciellt då man kan skulle kunna tillgodose kurser av högre nivå, vilket de flesta teoretiska programmen troligen läser, vad blir kvar?P Putte 9497 skrev:Grundkravet för körkortet borde vara lägst godkänt i alla ämnen som ingår i gymnasieskolans elutbildning. Dessutom skulle man få avlägga ett praktiskt prov.
För att spela ESV, SEF och EIO i händerna skulle sedan kravet på varje elkoppling man gör i hemmet först anmälas och sedan besiktas av en behörig elektriker från någon elfirma. På så sätt får även elfirmorna i landet ta del av kakan.
Hur många av alla elektriker är egentligen behöriga? Ska inte alla elektriker utan behörighet i så fall också kontrolleras?
Jag har för mig att det är ca 30.000 med behörighet i Sverige (auktorisation heter det ju nu) och att man gissar att det jobbar ca 70-80.000 utan behörighet, detta är ju bara en gissning, då det är väldigt oreglerat och inga register eller liknande finns.richardtenggren skrev:
Och av de 30.000 så är det väldigt många som inte längre är verksamma med att installera längre, en väldigt stor andel sitter på kontor och arbetsleder hela dagarna, andra jobbar som konsulter, besiktningsmän, har helt andra yrken idag osv.
Det kan vara så att det är mindre än 10% av de som går och kopplar som har auktorisation av något slag.
Är det inte så att behörigheten tilldelas företaget och inte varje enskild anställd?Mikael_L skrev:Jag har för mig att det är ca 30.000 med behörighet i Sverige (auktorisation heter det ju nu) och att man gissar att det jobbar ca 70-80.000 utan behörighet, detta är ju bara en gissning, då det är väldigt oreglerat och inga register eller liknande finns.
Och av de 30.000 så är det väldigt många som inte längre är verksamma med att installera längre, en väldigt stor andel sitter på kontor och arbetsleder hela dagarna, andra jobbar som konsulter, besiktningsmän, har helt andra yrken idag osv.
Det kan vara så att det är mindre än 10% av de som går och kopplar som har auktorisation av något slag.
Nej.HasselPatrik skrev:
Auktorisationen är personlig. Och förut, då det hette behörighet, så var principen att det var tvunget att finnas (minst) en anställd med behörighet på elfirman, och så kallade man det att alla andra arbetade på hens behörighet.
Och alla som kopplade var tvungen att vara anställda också, men anställningskravet kom det en liten lättnad på 2013, som sen utökades ytterligare med nya lagstiftningen.
Och på den tiden var det i teorin den behörige som hade ett yttersta ansvar för vad som skedde i hens namn, inte den juridiska personen företaget. Men både i praktiken och teorin har det varit just den som kopplat tokigt som stått med ansvaret och skägget i brevlådan. Man har juridiskt bara kollat om den behörige hade anledning att tro att den som fått arbetsuppgiften var mogen för uppgiften.
Nu sitter det en helt ny ellagstiftning på plats sedan drygt 2 år sedan.
Nu är det företaget som har ansvaret, dvs ansvar har flyttats över till en juridisk person, men i praktiken tror jag inte att det ändrar något.
Företaget behöver inte alls ha någon med auktorisation anställdm det kan vara vem som helst som sitter var som helst, som är "elinstallatör för regelefterlevnad" för företaget.
Dennes roll är ganska oklar, ansvar verkar åtminstone inte föreligga. "Elinstallatör för regelefterlevnad" ska verka som stöd för företagsledningen att bedriva sin verksamhet säkert.
Så det är lite flummigt.
Än så länge har det inte förändrat marknaden speciellt mycket, de flesta elfirmor kör på precis som tidigare.
Men man behöver inte auktorisation (svårt ord) för att arbeta som elektriker i en elfirmaMikael_L skrev:Jag har för mig att det är ca 30.000 med behörighet i Sverige (auktorisation heter det ju nu) och att man gissar att det jobbar ca 70-80.000 utan behörighet, detta är ju bara en gissning, då det är väldigt oreglerat och inga register eller liknande finns.
Och av de 30.000 så är det väldigt många som inte längre är verksamma med att installera längre, en väldigt stor andel sitter på kontor och arbetsleder hela dagarna, andra jobbar som konsulter, besiktningsmän, har helt andra yrken idag osv.
Det kan vara så att det är mindre än 10% av de som går och kopplar som har auktorisation av något slag.
Renoverare
· Kalmar
· 2 838 inlägg
Nä det kan va vilken gymnasieutbildade pellejöns som helst som ska byta din central
He he, som vanligt slutar dessa elkörkortsdiskussioner med att man inte skall behöva några särskilda kvalifikationer, det skall vara gratis och man skall få koppla åt vem som helst, och vad som helst, gärna högspänning också.
I princip en slopning av auktorisationskravet alltså, och det lär ju inte hända.
I princip en slopning av auktorisationskravet alltså, och det lär ju inte hända.
Vem har sagt det?
För min egen del förespråkar jag personlig behörighet/auktorisation. Detta skulle vara fullt möjligt om man delade upp det i lagom stora bitar. Examination med teoretiskt och praktiskt prov. Inget krav på praktiktid, alla sådan tidskrav är i stort sett surrogat ändå och korkade eftersom människor lär sig olika fort.
För min egen del förespråkar jag personlig behörighet/auktorisation. Detta skulle vara fullt möjligt om man delade upp det i lagom stora bitar. Examination med teoretiskt och praktiskt prov. Inget krav på praktiktid, alla sådan tidskrav är i stort sett surrogat ändå och korkade eftersom människor lär sig olika fort.
När det nu ändå är tiotusentals personer som hempular med elen helt utan behörigheter eller kontakt med något EKP, och det sker utan att det märks i någon olycksstatistik så känns det som att man faktiskt borde kunna göra någon slags utbildning med en väldigt låg nivå, för att åtminstone lyfta de allra värsta stolpskotten lite i nivå, samt få lite kontroll över den verksamheten.
Men då borde det även hänga med att de som yrkesmässigt kopplar el också blir registrerade med någon slags behörighet.
Men då borde det även hänga med att de som yrkesmässigt kopplar el också blir registrerade med någon slags behörighet.
Det är verkligen ingen som skrivit det...C cpalm skrev:He he, som vanligt slutar dessa elkörkortsdiskussioner med att man inte skall behöva några särskilda kvalifikationer, det skall vara gratis och man skall få koppla åt vem som helst, och vad som helst, gärna högspänning också.
I princip en slopning av auktorisationskravet alltså, och det lär ju inte hända.
Jag överdriver lite så klart, men jag tycker det är märkligt att det i detta sällskap är så svårt att nå någon sorts koncensus kring vad som är rimliga och realistiska avgränsningar och förutsättningar. Diskussionen lämnar liksom aldrig det stadiet. Det är ju inte bara denna tråd utan otaliga tidigare trådar i ämnet.M MatCan skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 493 inlägg
Det är sant, så långt kan jag inte minnas att diskussionen nått, men ganska mycket har jag för mig vi fått på plats. Att ta nästa steg innebär nog att det finns ett OK från staten på att ta fram en modell, och att det finns en vilja. Dessa diskussioner brukar mest bli en debatt mellan elektriker och hempulare kring vem som gör flest fel...
En person som tar personbilskörkort när den är 18år behöver inte köra bil på 30+ år för att sedan sätta sig i en bil och köra, allt helt lagligt, inte en vid 10-års förnyelsen av bilkörkort behövs någon ”uppkörning”/bevis/etc att man har framfört något fordon.P Putte 9497 skrev:
Det åligger den som har fordonskörkort att hålla sig ajour med vilka trafikregler mm som gäller för tillfället.
Någon månad efter att det blev lagligt att ligga kvar i vänsterfilen när hastigheten är max 70km/h (lagen började gälla oktober -99 om jag minns rätt) så blev pappa stoppad av polisen vid brofästet på ölandssidan efter att ha legat i vänsterfilen över hela Ölandsbron, polisen ville bötfälla pappa för att ha legat i vänsterfilen fastän högerfilen var tom. Pappa nekade och hänvisade till nya lagen, polisen gick till polisbilen och kollade upp det, kom tillbaka och sa att pappa hade rätt.
Vi kom alltså från E22an via Ölandsleden rakt in på vänsterfilen på Ölandsbron, vi skulle rakt fram (norr ut) på Ölandssidan alltså ligga i vänsterfilen.
Alltså polisen kunde inte den nya lagen fastän det hade gått ut en massa info i massmedia om det hela.
Vem som helst, även en 10åring får byta bromsar mm på en personbil, en personbil som kan rulla på vägarna i 14 månader utan någon kontroll.