Demmpa Demmpa skrev:
Vad menar du för olika körkort?

För tex personbilskörkort räcker det för vissa personer att dom typ bara läser igenom körkortsboken och skriver några övningspärmar för att klara teoriprovet, medan andra behöver läsa många timmar och skriva övningspärmarna många gånger.
Samma sak gäller den praktiska biten, vissa klara det på säg 20 övningstimmar bakom ratten medans andra behöver 100+ övningstimmar.

En av mina gamla klasskamrater tog bilkörkort när han var 18, sedan körde han inte bil förrän tre år senare, han sa att det var nästan som att börja övningsköra igen.

Vad är det som skulle vara så olikt med ett elkörkort?

Hur många elregler för en vanlig villainstallation ändras årligen?

Det finns regler som branschen inte tar till sig förrän ”fem i tolv”, tex DCL, det var en övergångsperiod på tio (10) år men det var inte förrän ca sista året som det tog fart å då var det många i branschen som klagade på att det var alldeles för kort övergångstid, många trodde att det bara var ett års överlapp.
Så är det
 
Mikael_L
J Johan456 skrev:
Visst, man kan plocka någon på stan. Har hen bara tillräckliga kunskaper kan hen göra elinstallationsarbete inom ett EKP.
SEF är den största tillskyndaren till att stoppa att så sker.
De kommer krångla satan med kollektivavtalsanslutna företag som anställer arbetskraft utan ecy-cert.
Ecy-cert får man efter fullgjord gymnasieutbildning + lärlingstid.

Jag kan inte bli anställd på en kollektivavtalsanslutet elinstallatiosföretag fastän jag har auktorisation AL, för att jag har aldrig gått som lärling och har därmed ej något ecy-cert.
Det är också en absurd effekt av att lagstiftningen har gett upp, så facket och arbetsgivarorganisationen istället har skapat ett extra lager med regelverk.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
SEF är den största tillskyndaren till att stoppa att så sker.
De kommer krångla satan med kollektivavtalsanslutna företag som anställer arbetskraft utan ecy-cert.
Ecy-cert får man efter fullgjord gymnasieutbildning + lärlingstid.

Jag kan inte bli anställd på en kollektivavtalsanslutet elinstallatiosföretag fastän jag har auktorisation AL, för att jag har aldrig gått som lärling och har därmed ej något ecy-cert.
Det är också en absurd effekt av att lagstiftningen har gett upp, så facket och arbetsgivarorganisationen istället har skapat ett extra lager med regelverk.
Ja men det har inget med lagstiftningen att göra. Vore kul om du provade :D
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Citat från BH artikeln ”Undersökningen har även haft fokus på hur vi ser på elsäkerheten i våra hem. Endast 6 procent anser sig oroliga över denna. En klar majoritet svarar att de inte är särskilt oroliga, eller inte oroliga alls.”

Vad säger detta egentligen?
Är vi slappa med elsäkerheten om vi inte oroas för elens skick i våra hem?

Man har väl ingen anledning att vara orolig om man vet att den är i bra skick?
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Spänningen i kontaktledningen kan vara lite högre än våra vanliga 230/400 volt, nämligen 15.000 Volt.
I kontaktledningen till järnvägen är det till och med ännu mer, nämligen 16 kV. ;)
 
tommib
J Johan456 skrev:
Ja men det har inget med lagstiftningen att göra. Vore kul om du provade :D
Jag har en helt annan idé gällande detta....

Någon som är intresserad av att vara elinstallatör för regelefterlevnad i Hempul AB, bolaget med det väldigt flexibla och dynamiska egenkontrollprogrammet?

:D :D :D
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Fairlane och 12 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag har en helt annan idé gällande detta....

Någon som är intresserad av att vara elinstallatör för regelefterlevnad i Hempul AB, bolaget med det väldigt flexibla och dynamiska egenkontrollprogrammet?

:D :D :D
jag antar att samtliga saknar ECY-certifikat och att bolaget kommer ha väldigt många filialer i vårt avlånga land? Därtill en mkt låg (läs 0kr) i årsomsättning?
 
j.erkers
Johan456: Värsta elkopplingen, #7440, skriver du installationselektriker. Menar du elyrkesmän eller elinstallatör? Confused...

Vad grundar du din tanke om mitt underlag på? Mitt enda inlägg i denna tråd?

Jag ska ta lärdom och kalla alla utan auktorisation för elyrkesmän och inte elektriker i fortsättningen. Det är nog en karriär som elyrkesman jag ska satsa på... Eller elinstallatör om jag ska gå hela vägen ;-)
tommib tommib skrev:
Jag har en helt annan idé gällande detta....

Någon som är intresserad av att vara elinstallatör för regelefterlevnad i Hempul AB, bolaget med det väldigt flexibla och dynamiska egenkontrollprogrammet?

:D :D :D
Jag är på!
 
tommib
J Johan456 skrev:
jag antar att samtliga saknar ECY-certifikat och att bolaget kommer ha väldigt många filialer i vårt avlånga land? Därtill en mkt låg (läs 0kr) i årsomsättning?
Hur kunde du ana..... I Hempul AB jobbar alla hemifrån. Bättre för miljön vettu, ingen pendling.

Årsomsättningen kan väl iofs vara ganska hög om man köper allt sitt materiel via bolaget men vinsten lär nog vara ganska nära noll. Kanske en symbolisk utbetalning till EFR varje år kring jul.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hur kunde du ana..... I Hempul AB jobbar alla hemifrån. Bättre för miljön vettu, ingen pendling.

Årsomsättningen kan väl iofs vara ganska hög om man köper allt sitt materiel via bolaget men vinsten lär nog vara ganska nära noll. Kanske en symbolisk utbetalning till EFR varje år kring jul.
jobbar hemifrån jag dör! :crysmile:
 
  • Haha
tompaah7503
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
jag antar att samtliga saknar ECY-certifikat och att bolaget kommer ha väldigt många filialer i vårt avlånga land? Därtill en mkt låg (läs 0kr) i årsomsättning?
Om varje aktieägare i hempul AB sätter in hälften av vad en elektriker hade kostat för det specifika jobbet kan jag lova att hempull AB blir en raket på börsen :crysmile:
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag har en helt annan idé gällande detta....
Jag kan vara vice vd.
 
Mikael_L
useless useless skrev:
Jag kan vara vice vd.
Tänk på att det är bolagets styrelse som blir ansvarig för allt som sker inom dess egenkontrollprogram ...

Det blir kanske ingen rusning till styrelseposterna, om man betänker detta. :)
 
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Det är nog inte så svårt att få en handfull personer att låna ut sitt personnummer mot ett rimligt arvode.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tänk på att det är bolagets styrelse som blir ansvarig för allt som sker inom dess egenkontrollprogram ...

Det blir kanske ingen rusning till styrelseposterna, om man betänker detta. :)
Tvångsrekrytering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.