P Putte 9497 skrev:
Praktikkravet ligger lite i att man får kopplingen besiktas av en behörig elektriker
När jag gjorde praktiken under elutbildningen, tre olika företag, så var det typ bara första dagarna som någon kollade hur jag hade kopplat, nej det var heller inte alla kopplingar som kontrollerades dessa dagar.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nä det kan va vilken gymnasieutbildade pellejöns som helst som ska byta din central :p
Vem har visat kravet på gymnasieutbildning? Är det ett måste?
 
Demmpa Demmpa skrev:
En person som tar personbilskörkort när den är 18år behöver inte köra bil på 30+ år för att sedan sätta sig i en bil och köra, allt helt lagligt, inte en vid 10-års förnyelsen av bilkörkort behövs någon ”uppkörning”/bevis/etc att man har framfört något fordon.

Det åligger den som har fordonskörkort att hålla sig ajour med vilka trafikregler mm som gäller för tillfället.
Någon månad efter att det blev lagligt att ligga kvar i vänsterfilen när hastigheten är max 70km/h (lagen började gälla oktober -99 om jag minns rätt) så blev pappa stoppad av polisen vid brofästet på ölandssidan efter att ha legat i vänsterfilen över hela Ölandsbron, polisen ville bötfälla pappa för att ha legat i vänsterfilen fastän högerfilen var tom. Pappa nekade och hänvisade till nya lagen, polisen gick till polisbilen och kollade upp det, kom tillbaka och sa att pappa hade rätt.
Vi kom alltså från E22an via Ölandsleden rakt in på vänsterfilen på Ölandsbron, vi skulle rakt fram (norr ut) på Ölandssidan alltså ligga i vänsterfilen.
Alltså polisen kunde inte den nya lagen fastän det hade gått ut en massa info i massmedia om det hela.

Vem som helst, även en 10åring får byta bromsar mm på en personbil, en personbil som kan rulla på vägarna i 14 månader utan någon kontroll.
Skillnad på körkort och körkort
 
P Putte 9497 skrev:
Skillnad på körkort och körkort
Vad menar du för olika körkort?

För tex personbilskörkort räcker det för vissa personer att dom typ bara läser igenom körkortsboken och skriver några övningspärmar för att klara teoriprovet, medan andra behöver läsa många timmar och skriva övningspärmarna många gånger.
Samma sak gäller den praktiska biten, vissa klara det på säg 20 övningstimmar bakom ratten medans andra behöver 100+ övningstimmar.

En av mina gamla klasskamrater tog bilkörkort när han var 18, sedan körde han inte bil förrän tre år senare, han sa att det var nästan som att börja övningsköra igen.

Vad är det som skulle vara så olikt med ett elkörkort?

Hur många elregler för en vanlig villainstallation ändras årligen?

Det finns regler som branschen inte tar till sig förrän ”fem i tolv”, tex DCL, det var en övergångsperiod på tio (10) år men det var inte förrän ca sista året som det tog fart å då var det många i branschen som klagade på att det var alldeles för kort övergångstid, många trodde att det bara var ett års överlapp.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
En person som tar personbilskörkort när den är 18år behöver inte köra bil på 30+ år för att sedan sätta sig i en bil och köra, allt helt lagligt, inte en vid 10-års förnyelsen av bilkörkort behövs någon ”uppkörning”/bevis/etc att man har framfört något fordon.

Det åligger den som har fordonskörkort att hålla sig ajour med vilka trafikregler mm som gäller för tillfället.
Någon månad efter att det blev lagligt att ligga kvar i vänsterfilen när hastigheten är max 70km/h (lagen började gälla oktober -99 om jag minns rätt) så blev pappa stoppad av polisen vid brofästet på ölandssidan efter att ha legat i vänsterfilen över hela Ölandsbron, polisen ville bötfälla pappa för att ha legat i vänsterfilen fastän högerfilen var tom. Pappa nekade och hänvisade till nya lagen, polisen gick till polisbilen och kollade upp det, kom tillbaka och sa att pappa hade rätt.
Vi kom alltså från E22an via Ölandsleden rakt in på vänsterfilen på Ölandsbron, vi skulle rakt fram (norr ut) på Ölandssidan alltså ligga i vänsterfilen.
Alltså polisen kunde inte den nya lagen fastän det hade gått ut en massa info i massmedia om det hela.

Vem som helst, även en 10åring får byta bromsar mm på en personbil, en personbil som kan rulla på vägarna i 14 månader utan någon kontroll.
Då är det kanske så att man ska reglera huruvida man får göra arbeten på sin bil. Det var ett mycket intressant förslag. Skapa en tråd om det. Eller det kanske har diskuterats?
 
j.erkers
Det är nästan så att jag vill byta yrke, elektriker låter rätt så... najs. Koppla lite och hoppas att någon med ansvar - "auktorisation" - eller åtminstone firman jag jobbar på ser till att jag gör rätt. Låter mycket enklare än lite hempul och vara skitskraj att någon kommer på mig. Noga behöver jag inte heller vara om jag är anställd (men som hempulare...).

Lite raljant men inte utan glimten i ögat... Vad är ni "elektriker" (kan man egentligen kalla sig det utan att vara auktoriserad / behörig) rädda för? Att jag ska gå någon kurs och faktiskt lagligt få göra allt det jag redan olagligt gör i mitt eget hem? Jag kan med säkerhet säga att jag inte gör allt lika snyggt som flertalet av er "elektriker" men jag kan lova att jag är minst lika noggrann säkerhetsmässigt som majoriteten av er. Jag kopplar åt mig själv - i mitt eget hem! Ingenting får vara/gå fel!

Med det sagt så är jag också övertygad om att "elektriker" som kopplar åt sig själva - olagligt - är mer noggranna än de är på sitt arbete. De vet ju liksom jag att vi i dessa fall kopplar olagligt och faktiskt, formellt sett, begår ett brott....
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
j.erkers j.erkers skrev:
Det är nästan så att jag vill byta yrke, elektriker låter rätt så... najs. Koppla lite och hoppas att någon med ansvar - "auktorisation" - eller åtminstone firman jag jobbar på ser till att jag gör rätt. Låter mycket enklare än lite hempul och vara skitskraj att någon kommer på mig. Noga behöver jag inte heller vara om jag är anställd (men som hempulare...).

Lite raljant men inte utan glimten i ögat... Vad är ni "elektriker" (kan man egentligen kalla sig det utan att vara auktoriserad / behörig) rädda för? Att jag ska gå någon kurs och faktiskt lagligt få göra allt det jag redan olagligt gör i mitt eget hem? Jag kan med säkerhet säga att jag inte gör allt lika snyggt som flertalet av er "elektriker" men jag kan lova att jag är minst lika noggrann säkerhetsmässigt som majoriteten av er. Jag kopplar åt mig själv - i mitt eget hem! Ingenting får vara/gå fel!

Med det sagt så är jag också övertygad om att "elektriker" som kopplar åt sig själva - olagligt - är mer noggranna än de är på sitt arbete. De vet ju liksom jag att vi i dessa fall kopplar olagligt och faktiskt, formellt sett, begår ett brott....
Du har väldigt lite underlag att jämföra med skulle jag vilja påstå. Eller jag tror det, hur mycket insyn har du i elbranschen? Korrekt är att kalla personer utan auktorisation för elyrkesmän. En auktoriserad person kallas elinstallatör.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag minns lite vagt att det för några år sedan publicerades statistik över dödsfall orsakade av strömgenomgång genom kroppen, alltså inte orsakade av bränder med elrelaterad start.
Och då, det året, var det ett dödsfall.
Och det var en ung kille/man, som hade klättrat upp på taket på en godsvagn på en järnvägsstation eller rangerbangård, och kommit så nära kontaktledningen ovanför att han fick ström genom kroppen och avled.
Spänningen i kontaktledningen kan vara lite högre än våra vanliga 230/400 volt, nämligen 15.000 Volt.

Någon som vet om jag minns rätt?
Jag minns detta tydligt, det var förra eller förrförra året. Det var ett av två elrelaterade dödsfall; det andra var han som skulle jaga upp maskar ur jorden till fisketuren genom att sticka ner två strömförande spett i marken.

Såna kommer det liksom alltid att finnas, dem rår inga stränga regler eller elkörkort i världen på. Dessbättre tillhör de undantagen. De allra flesta av oss är utrustade med någon form av självbevarelsedrift.
 
Låt mig nu kasta in en ny brandfackla i diskussionen, nämligen arbetskraftsbristen för elektriker.

I 14 av 21 län i Sverige — däribland storstadsregionerna — råder det redan brist på elektriker:

https://www.elinstallatoren.se/inne...riker-ett-bristyrke--och-har-ar-det-det-inte/

Samtidigt är det alldeles för få som väljer en yrkeskarriär som elektriker, allt medan fler går i pension. Ett bidragande systemfel är lärlingssystemet, eftersom småföretagare inte hinner/orkar/har råd att hålla sig med lärlingar:

https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2018/februari/darfor-ar-arbetskraftsbristen-sa-stor/

Om nu arbetskraftsbristen tilltar — vad får det för konsekvenser för vanliga villaägare som vill ha dit en elektriker för att t ex installera en dimmer, en enda? Vad får det i sin tur för nivån på hempul?

Istället för att kriminalisera vanliga normalhändiga människor, som är fullt kapabla att göra en korrekt installation i sin egen bostad, om de bara får lära sig hur de ska göra och inte göra, måste vi legalisera och reglera det som redan förekommer i så stor grad — och som kommer att tillta i takt med att det blir alltmer omöjligt att ens få tag på en elektriker för småjobb.
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, det tror jag inte på. Det kommer inte ändra något för de seriösa. Däremot kommer de oseriösa återgå till att sätta upp lampsladd, högtalarkabel eller nätverkskabel för 230 V. Om det finns vettigt materiel tillgängligt så tror jag att chansen ökar för att det blir rätt, även för spånen.
Du har rätt, det är en korrekt iakttagelse.
 
Mikael_L
J Johan456 skrev:
Du har väldigt lite underlag att jämföra med skulle jag vilja påstå. Eller jag tror det, hur mycket insyn har du i elbranschen? Korrekt är att kalla personer utan auktorisation för elyrkesmän. En auktoriserad person kallas elinstallatör.
Och elektriker är en bra benämning för bägge grupperna. :)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och elektriker är en bra benämning för bägge grupperna. :)
Sant, så är det i folkmun. Men det kan vara betydelsefullt att skilja dem nåt. Särskilt om någon har haft en installatör hemma som inte kunde hur en JFB fungerar.
 
Kvittar väl vad personen ska kallas, den ska ju ha rätt kompetens för jobbet.

Vet man inte hur en JFB ställer jag mig frågade till om personen verkligen ska pyssla med elinstallationer hemma hos folk.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Låt mig nu kasta in en ny brandfackla i diskussionen, nämligen arbetskraftsbristen för elektriker.

I 14 av 21 län i Sverige — däribland storstadsregionerna — råder det redan brist på elektriker:

[länk]

Samtidigt är det alldeles för få som väljer en yrkeskarriär som elektriker, allt medan fler går i pension. Ett bidragande systemfel är lärlingssystemet, eftersom småföretagare inte hinner/orkar/har råd att hålla sig med lärlingar:

[länk]

Om nu arbetskraftsbristen tilltar — vad får det för konsekvenser för vanliga villaägare som vill ha dit en elektriker för att t ex installera en dimmer, en enda? Vad får det i sin tur för nivån på hempul?

Istället för att kriminalisera vanliga normalhändiga människor, som är fullt kapabla att göra en korrekt installation i sin egen bostad, om de bara får lära sig hur de ska göra och inte göra, måste vi legalisera och reglera det som redan förekommer i så stor grad — och som kommer att tillta i takt med att det blir alltmer omöjligt att ens få tag på en elektriker för småjobb.
Har jag missat något? Var står det att det måste vara en " elyrkesman", som gör installationerna? Det räcker väl att man är anställd i ett företag och finns med i EKP.
Formellt kan man väl då strunta i de formella utbildningarna och på annat sätt övertyga företagen om att man kan yrket ändå ? Varför då chansa på att ta en utbildning med praktik på flera år, när man ändå kan utkonkurreras av billigare inhyrd personal från någon förmedling i något land.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har jag missat något? Var står det att det måste vara en " elyrkesman", som gör installationerna? Det räcker väl att man är anställd i ett företag och finns med i EKP.
Formellt kan man väl då strunta i de formella utbildningarna och på annat sätt övertyga företagen om att man kan yrket ändå ? Varför då chansa på att ta en utbildning med praktik på flera år, när man ändå kan utkonkurreras av billigare inhyrd personal från någon förmedling i något land.

Visst, man kan plocka någon på stan. Har hen bara tillräckliga kunskaper kan hen göra elinstallationsarbete inom ett EKP. Då är personen en elyrkesman. Kör man Taxi är man taxichaufför, sitter man i kassan på ICA är man kassabiträde osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.