Krilleman
P Putte 9497 skrev:
Tanken med körkort är god men jag är ganska säker på att ett sånt aldrig kommer att bli aktuellt för ESV, SEF och elektrikernas arbetsgivar organisation kommer att motarbeta det.
Du kan vara 100% säker på att det aldrig kommer att inträffa.... :seenoevil:

• Gilla
Fredrik Sjödin och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Nä, varför ska hempulare ha ett erkännande för sitt hempuleri? Är det så att de är osäkra på att de gör rätt?

Varför inte bara göra som ni alltid gjort att fortsätta hempula med el.

Jag monterade en luftvärmepump som jag köpte på jula och montera den själv lika olagligt som att pula med elen själv.

Tror nog att du är tillräckligt duktig på att koppla el även utan körkort.. Jag har körkort på el men jag pillar med det mesta ändå så vad är ditt problem?
För att det inte längre ska vara olagligt.
Det finns en lag som på många och goda grunder bör ifrågasättas.
Den lagen ger en yrkesgrupp monopol på något som i praktiken varken är komplicerat eller i ärlighetens namn speciellt farligt. Jag säger inte att det inte är ofarligt, men risken är väldigt överdriven.
Jag vill ha till en förändring av den lagen så att det som många i praktiken gör inte längre är olagligt och som även gör det ännu säkrare än vad det redan är.

Du argumenterar i varje tråd där detta diskuteras emot detta och i stort sett så är ditt enda argument att det finns en lag och att den ska följas. Det kan jag till viss del förstå.
Du är dock inte konsekvent i din argumentation eftersom du själv bryter mot lagen när du inte tycker att du behöver följa den och det gör att dina argument inte längre håller.

Alltså verkar det finnas en viss förståelse till att vissa lagar och regler är onödigt hårda. Varför kan du då inte se att lagarna kring monopolet kring elinstallationer är det?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Tanken med körkort är god men jag är ganska säker på att ett sånt aldrig kommer att bli aktuellt för ESV, SEF och elektrikernas arbetsgivar organisation kommer att motarbeta det.
Som tur är så är det inte dessa organisationer som är lagstiftande i detta land.

Tyvärr har den typen av organisationer oproportionerligt stort inflytande över lagstiftningen. Varför tror du lagarna ser ut som dom gör idag?

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jag vet att det är så. Det är jäkligt tråkigt.

Dags att starta en intresseorganisation för opinionsbildning i frågan? :thinking:

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
M MatCan skrev:
För att det inte längre ska vara olagligt.
Det finns en lag som på många och goda grunder bör ifrågasättas.
Den lagen ger en yrkesgrupp monopol på något som i praktiken varken är komplicerat eller i ärlighetens namn speciellt farligt. Jag säger inte att det inte är ofarligt, men risken är väldigt överdriven.
Jag vill ha till en förändring av den lagen så att det som många i praktiken gör inte längre är olagligt och som även gör det ännu säkrare än vad det redan är.

Du argumenterar i varje tråd där detta diskuteras emot detta och i stort sett så är ditt enda argument att det finns en lag och att den ska följas. Det kan jag till viss del förstå.
Du är dock inte konsekvent i din argumentation eftersom du själv bryter mot lagen när du inte tycker att du behöver följa den och det gör att dina argument inte längre håller.

Alltså verkar det finnas en viss förståelse till att vissa lagar och regler är onödigt hårda. Varför kan du då inte se att lagarna kring monopolet kring elinstallationer är det?
Ok, du vill ha en förändring av lagen och skapar opinion på bygga hus. Men vad är din plan för att ändra lagen?

13th Marine 13th Marine skrev:
Dags att starta en intresseorganisation för opinionsbildning i frågan? :thinking:
Elupproret på Facebook och demonstrationer i hela landet.

• Gilla
  • Haha
kest och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Ok, du vill ha en förändring av lagen och skapar opinion på bygga hus. Men vad är din plan för att ändra lagen?
Jag har ingen plan för det och kommer inte agera för det heller. Precis som du så diskuterar jag det bara.

M MatCan skrev:
Jag har ingen plan för det och kommer inte agera för det heller. Precis som du så diskuterar jag det bara.
Precis, drömma kan man alltid.

P Putte 9497 skrev:
Precis, drömma kan man alltid.
Absolut! Jag hoppas att lagen kommer att luckras upp. Jag tror tyvärr inte att den kommer det.
Personligen så har jag saker som jag hellre lägger min tid och energi på men jag tycker det är intressant att diskutera detta och läsa de argument som förespråkarna av lagen använder. Hittills har inga av dem övertygat mig om att lagen som den är skriven idag är vettig.

useless useless skrev:
Tyvärr har den typen av organisationer oproportionerligt stort inflytande över lagstiftningen. Varför tror du lagarna ser ut som dom gör idag?
EIO drev stenhårt alternativet en personlig behörighet när elsäkerhetslagen skulle utredas. Det fick som bekant inget gehör. Inte heller av villaägarna, som satt med i expertgruppen.

Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Ett körkort på el för att koppla i sin egen elanläggning är ganska komplext. Vad ska man få göra och inte få göra då med ett körkort?

Hur ska detta körkort kontrolleras, en elektriker kopplar el varje dag och en hempulare med körkort lite då och då.

Om man säljer huset och köper ett nytt, ska man då få ta ett nytt körkort?

Om man nu skulle få ett körkort på el för att koppla i sin egen elanläggning blir man erkänd så varför skulle man då inte kunna koppla el även hos grannen som kanske saknar körkort?

Alla dom där frågorna du ställer passar utmärkt att ställa i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/elkoerkort.316804/

P Putte 9497 skrev:
Aaaabsolut ...!!!
Särskilt SEF kommer slåss tills de dör, de kommer lägga in allt sitt politiska och ekonomiska kapital för att något sådant här inte händer.
Men bra så, då får vi hoppas att de också dör i samma veva. :)

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Mikael_L
F Fredrik Sjödin skrev:
EIO drev stenhårt alternativet en personlig behörighet när elsäkerhetslagen skulle utredas. Det fick som bekant inget gehör. Inte heller av villaägarna, som satt med i expertgruppen.
Drev eio det hårt?
(Jag tänker att det skulle ju riskera medlemstapp för dem, fler enmansföretagare som inte känner någon anledning till att ansluta sig. Men om jag tänker efter så var ju de isåfall anställda innan och anslutna till SEF eller inte alls, så det kanske hade blivit en nettovinst för eio ändå...)

Och Esv då, som hade utprovat ett system för detta, drev de också den frågan?, lite eller mycket?

• Gilla
vefyra
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Nu har vi en yrkesgrupp som har till uppgift att koppla den el som man inte får koppla själv och då behövs inget körkort för hempulare. Känner man som hempulare att man vill dra om elen i hela huset så gör man ju det ändå oavsett vad ESV tycker.
Vad är det du har emot en öppning för att folk ska kunna få göra vissa jobb hemma, dvs en viss utökning av de jobb som redan idag inte har något behörighetskrav? Du opponerar dig i var och varannan tråd men jag hittar inga argument, bara klagan. Kom igen nu och ge oss lite sakliga argument.
P Putte 9497 skrev:
Varför inte bara göra som ni alltid gjort att fortsätta hempula med el.
Uppmanar du folk till lagbrott? Vi pratar inte några lagbrott här. Så du tycker att folk kan pula hemma, men du vill inte ge dem en chans att göra det lagligt? Vad vill du egentligen?
P Putte 9497 skrev:
Jag monterade en luftvärmepump som jag köpte på jula och montera den själv lika olagligt som att pula med elen själv.
P Putte 9497 skrev:
Jag har körkort på el men jag pillar med det mesta ändå så vad är ditt problem?
Ja, så är det nog...
P Putte 9497 skrev:
Ett körkort på el för att koppla i sin egen elanläggning är ganska komplext. Vad ska man få göra och inte få göra då med ett körkort?
Om du ser det som komplext så......kan jag säga att det behöver inte vara komplext om man begränsar området, t.ex till gruppledningar. Det kan vara ganska omfattande regler men enkla och lättsamma. De mer komplexa momenten som ledningsdimensionering kan lämnas bort. Det finns öppningar, bara man är villig att öppna ögonen och leta.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.