tommib
ricebridge ricebridge skrev:
Skulle man införa mitt förslag om elkörkort skulle man också para detta med krav på uppvisande av sådant för inköp av behörighetskrävande material. Lätt som en plätt att genomföra och används redan nu för att kräva ID-kontroll vid inköp av alkohol eller tobak i vilken matbutik som helst.
Nej, det tror jag inte på. Det kommer inte ändra något för de seriösa. Däremot kommer de oseriösa återgå till att sätta upp lampsladd, högtalarkabel eller nätverkskabel för 230 V. Om det finns vettigt materiel tillgängligt så tror jag att chansen ökar för att det blir rätt, även för spånen.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
tommib
P Putte 9497 skrev:
Nej, jag säger inte att man ska göra så utan jag menar att ett körkort garanterar inte att man blir en bättre elektriker, men din idé är väldigt bra.
Nej, men det garanterar en miniminivå. En som alla som håller på med el absolut borde klara.

Faktum är att provverksamheten som ESV körde 2013 visade att inte ens AB-nivå var särskilt svår. Provet som de inblandade gjorde, för AB-behörighet, finns med. Detta var alltså något som ESV ansåg som adekvat.

Personligen hade jag endast lite problem med 2/10 frågor och dessa behandlade industriel. De praktiska proven hade en nivå som var löjeväckande.

• Gilla
Mikasw och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, det tror jag inte på. Det kommer inte ändra något för de seriösa. Däremot kommer de oseriösa återgå till att sätta upp lampsladd, högtalarkabel eller nätverkskabel för 230 V. Om det finns vettigt materiel tillgängligt så tror jag att chansen ökar för att det blir rätt, även för spånen.
ricebridge ricebridge skrev:
Och därför borde de få lära sig och ta en examinering på det, alltså ett elkörkort. Vilket de inte får idag.
Ja, någon form av elkörkort skulle det finnas som är begränsat till arbeten i den egna elanläggningen.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
J.E.S J.E.S skrev:
Så t.ex bälteslagen tillkom för att fabrikörerna ville sälja bälten, intressant!
Däremot håller jag med om att det påstås alldeles för mycket utan att kunna backa upp sina påståenden
Gällande bälteslagen så är det relativt nya.
Lag på bilbälte i baksätet kom inte förrän på 80-talet, kommer ihåg kampanjen ”elefant i baksätet”

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Säkerhetsbälte

Demmpa Demmpa skrev:
Gällande bälteslagen så är det relativt nya.
Lag på bilbälte i baksätet kom inte förrän på 80-talet, kommer ihåg kampanjen ”elefant i baksätet”

[länk]
Där har vi svaret som vi alla sökt. Istället för elkörkort inför man säkerhetsbälte på elarbeten...

tommib tommib skrev:
Nej, men det garanterar en miniminivå. En som alla som håller på med el absolut borde klara.

Faktum är att provverksamheten som ESV körde 2013 visade att inte ens AB-nivå var särskilt svår. Provet som de inblandade gjorde, för AB-behörighet, finns med. Detta var alltså något som ESV ansåg som adekvat.

Personligen hade jag endast lite problem med 2/10 frågor och dessa behandlade industriel. De praktiska proven hade en nivå som var löjeväckande.
Det är inte ett prov för AB utan flera. Man kan såklart slå ihop dem men det skulle ta får lång tid. När jag läste var sittningarna på cirka 2h, något prov var väl på 4h också. Svårigheten skulle jag vilja påstå ligger i hur bra man är på matematik. Något/några delprov handlar också om författningar, ellagen, elsäkerhetslagen samt diverse standarder. Ett körkort för bostäder skulle inte behöva vara så omfattande. Ellagen kan kanske utebli. Sen är det ju det där om att hålla sig ajour. Det är svårt för elektriker som ändå jobbar med det och får info från leverantörer och sin chef.

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Men ett elkörkort garanterar inte att man kan el till 100%. Finns de med körkort på bil som kör i motsatt körfält på motorvägen eller i rondellen (sett båda varianterna i verkligheten). Ett körkort betyder inte att man kan köra bil eller att man blir en bättre hempulare. Bara ytterligare ett sätt för storebror att veta vad du pysslar med
Men då spelar ju ingenting någon roll, då är det lika bra att faktiskt släppa elkopplandet helt fritt.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Håller med dig, men ta dig en titt på de folkvalda vad det är för människor. Vår statsminister som exempel har ett förflutet i metall och då skulle man kunna tro att han skulle ha sitt hjärta där när han fattar beslut men har han det?
Då var han metallare och skulle representera sina medlemmars och sin organisations intressen, nu är han statsminister och ska representera hela Svenska folkets intressen.
Jag hoppas verkligen att han inte har samma åsikter och agenda som när han var fackpamp.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men då spelar ju ingenting någon roll, då är det lika bra att faktiskt släppa elkopplandet helt fritt.
Ja, eller låta det vara som det är nu

Mikael_L Mikael_L skrev:
Då var han metallare och skulle representera sina medlemmars och sin organisations intressen, nu är han statsminister och ska representera hela Svenska folkets intressen.
Jag hoppas verkligen att han inte har samma åsikter och agenda som när han var fackpamp.
Det jag menar är att han är stöpt ur en skitig arbetarklass. Tror inte det har någon betydelse för vem eller vilka partier som styr landet, de flesta har ändå ingen erfarenhet från vanligt Svensson liv ändå utan fattar beslut efter utredningar. Anser Elsäkerhetsverket att vi ska ha ett system som de tar fram så blir det så med. Det som behövs är folkvalda som du för att det ska kunna bli några ändringar

Emma242 skrev:
Finns det statistik på hur många elrelaterade bränder och olyckor i hushåll som orsakats av hempulad el? Klart det finns, men finns det publicerat offentligt?
13th Marine 13th Marine skrev:
Nämner statiskten hur många som dog i respektive brandtyp?
Jag minns lite vagt att det för några år sedan publicerades statistik över dödsfall orsakade av strömgenomgång genom kroppen, alltså inte orsakade av bränder med elrelaterad start.
Och då, det året, var det ett dödsfall.
Och det var en ung kille/man, som hade klättrat upp på taket på en godsvagn på en järnvägsstation eller rangerbangård, och kommit så nära kontaktledningen ovanför att han fick ström genom kroppen och avled.
Spänningen i kontaktledningen kan vara lite högre än våra vanliga 230/400 volt, nämligen 15.000 Volt.

Någon som vet om jag minns rätt?

Mikael_L
J Johan456 skrev:
Det är inte ett prov för AB utan flera. Man kan såklart slå ihop dem men det skulle ta får lång tid. När jag läste var sittningarna på cirka 2h, något prov var väl på 4h också. Svårigheten skulle jag vilja påstå ligger i hur bra man är på matematik. Något/några delprov handlar också om författningar, ellagen, elsäkerhetslagen samt diverse standarder. Ett körkort för bostäder skulle inte behöva vara så omfattande. Ellagen kan kanske utebli. Sen är det ju det där om att hålla sig ajour. Det är svårt för elektriker som ändå jobbar med det och får info från leverantörer och sin chef.
ESV gjorde ett försök att se ifall det skulle gå att validera om personers kunskaper skulle räcka till att ge en AB-behörighet, och kom fram till att det skulle fungera, med två dagars praktiskt och teoretiskt prov.
Och detta kom ifrån elsäkerhetsverket själva, och utfördes i deras regi.
Denna något långa tråd handlar om detta. Och mot slutet kommer en länk till slutrapporten men även en forummedlem som deltog berättar om sina erfarenheter.
https://www.byggahus.se/forum/threads/prov-ett-saett-att-bli-behoerig-utan-intyg.196842/

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag minns lite vagt att det för några år sedan publicerades statistik över dödsfall orsakade av strömgenomgång genom kroppen, alltså inte orsakade av bränder med elrelaterad start.
Och då, det året, var det ett dödsfall.
Och det var en ung kille/man, som hade klättrat upp på taket på en godsvagn på en järnvägsstation eller rangerbangård, och kommit så nära kontaktledningen ovanför att han fick ström genom kroppen och avled.
Spänningen i kontaktledningen kan vara lite högre än våra vanliga 230/400 volt, nämligen 15.000 Volt.

Någon som vet om jag minns rätt?

Sådana olyckor har ju hänt flera gånger och lär tyvärr hända igen. Det är ju inte alltid folk där av elolyckor, vare sig det är strömgenomgång eller ljusbågsolyckor. I fall där man klättrar upp på tåg är det väl oftast ljusbågsolyckor. Fy fan vad sargad en kropp kan bli av en ljusbåge. Det är just det att man kan inte bara titta på hur många som dött.

Det sker flera såna 'olyckor' varje år i genomsnitt. Elsäkerhetsverket lägger dom i kategorin 'elbanedrift'.

Stapeldiagram över antal elolyckor med dödlig utgång 2000–2018, uppdelat på lekmän och elyrkesmän.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stapeldiagram över dödliga elolyckor 2000-2018 uppdelat efter verksamhet och personkategori.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Av statistiken kan man se att många yrkesmän också dör. Jag tror inte folk förstår faran i många miljöer där man av flera skäl använder arbetsmetoder som innebär att man utsätter sig för en liten risk. Bara att gå in ett driftrum är en risk, att sätta mätare för loggning av en servis som kan leverera 30kA är en risk. Tyvärr händer det ibland olyckor.

I bostäder kan dock riskerna elimineras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.