När jag gick en elutbildning 1998 så berättade läraren som arbetat som elektriker i många år en ganska osannolikt historia som jag då hade svårt att tro på.

Han skulle göra en elinstallation i en nybyggd sommarstuga där ägaren själv skulle dra vp rören i väggarna några veckor innan elektrikern (läraren) skulle dra kabel och göra installationen. Ägaren fick direktiv hur han skulle göra av läraren och drog vp rör i väggarna. När sedan läraren kom och skulle dra kabel trodde han inte sina ögon.

Ägaren hade dragit två rör för varje kabel till varje dosa och anledningen till detta förklarade ägaren med att spänningen (fasen) ska gå i det ena röret och returen i det andra.

useless useless skrev:
För att få körkortet behöver du gå en utbildning, så jag garanterar att man blir än bättre hempulare än innan även om alla inte blir fullärda.
Nuförtiden måste man gå utbildning för körkort med

useless useless skrev:
Byter ut sina brandfarliga bly-/tyg-/papperskablar?
Så det får man göra med nödig kännedom?

tommib tommib skrev:
Så.... Du argumenterar alltså att eftersom uppkörning/körkort inte garanterar kunskaper så är det bättre att folk kör helt utan men har sitt namn på ett papper hemma hos någon som jobbar med åkeriverksamhet och som har någon med körkort som kollar på listan lite då och då?

Så funkar nämligen elbranschen.

Den kognitiva dissonansen hos elektriker upphör aldrig att förvåna mig. Å ena handen är det omöjligt för någon att kunna hempula säkert för det är ju så svååååårt, å sndra sidan är det ok att skicka ut en skoltrött 19-åring på att koppla lite vad som bara vederböramde har ett papper som säger hur den ska göra.
Nej, jag säger inte att man ska göra så utan jag menar att ett körkort garanterar inte att man blir en bättre elektriker, men din idé är väldigt bra.

ricebridge ricebridge skrev:
Håller inte med. Detta är fullt relevanta jämförelser. Vi myndiga har rättigheten att ta kalkylerade risker på egen risk och med eget ansvar för att inhämta nödvändiga kunskaper. Med undantag för vissa saker som är särskilt samhällsfarliga, t ex bilkörning eller alkoholmissbruk.

(Jag kollade upp det där med svampen förresten. Ett 40-tal personer läggs in på sjukhus varje år pga svampförgiftning. Statistik om dödsfall saknas, men i övrigt är alltså omfattningen motsvarande elolyckor.)

När det gäller el talar dock siffrorna sitt tydliga språk. Det är inget stort problem trots att väldigt många bevisligen hempular.
Skillnaden är att det finns ingen lag som säger att man inte får koka soppa på en vit flugsvamp

P Putte 9497 skrev:
Så det får man göra med nödig kännedom?
Nej, men det är väl det man borde göra eftersom statistiken över bränder säger att gamla anläggningar är överrepresenterade.
Om man nu tycker att anläggningarnas säkerhet är viktigare än enskilda arbetstillfällen vill säga...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Skillnaden är att det finns ingen lag som säger att man inte får koka soppa på en vit flugsvamp
Ja, du har skrivit flera gånger förut att det är viktigt att följa ellagarna just med motiveringen att det är så lagen ser ut.
Tyvärr har du även i andra trådar sagt att det är OK att bryta mot andra lagar som du tycker är dumma eller onödiga, så din trovärdighet just inom det området är ganska låg.

• Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Och då kan man fråga sig varför.

Varför har vi en lag som förbjuder något som är mindre farligt än andra saker som inte är förbjudna och som är mer farliga?

Tänk på att lagarna stiftas av människor, dvs våra folkvalda. Vilket ytterst innebär att dessa skall vara ett uttryck för folkviljan och den allmänna rättsuppfattningen. Om lagar och rättsuppfattning börjar gå isär är det dags att se över lagarna.

Det har vi gjort förr, i betydligt större frågor.

tommib tommib skrev:
Som av en händelse, apropå fel yrkespersoner gör, bör man ta sig en titt i "värsta elkopplingen".

[länk]

Samt lite längre ner från samma firma

Inte någon snygg syn... Visar också väl vad ett EKP är värt i praktiken.
En utbildad och elkörkortsförsedd hempulare hade gjort detta korrekt. De flesta vill att de installationer man gör i sitt eget hem inte ska leda till att egna familjemedlemmar dör eller att den egna bostaden brinner ner, nämligen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Varför har vi en lag som förbjuder något som är mindre farligt än andra saker som inte är förbjudna och som är mer farliga?
Därför att det är skillnad på att göra något farligt som bara drabbar dig och dem du bjuder på flugsvampssoppan och på att göra något farligt som påverkar andra som inte kan skydda sig från vad du gör, typ köra bil utan kunskap om trafikregler eller orsaka en brand där andra personer brinner inne. Där är grundorsaken till att det är förbjudet att göra vissa saker när det gäller t.ex. el. Den lagen är väl från en tid när det fortfarande fanns människor som överlevt de stora stadsbränder som förekom på 1800-talet eller åtminstone fanns dom som hade hört historier om bränderna som barn.

Därmed inte sagt att det nu kan vara dags att tänka om.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, men det är väl det man borde göra eftersom statistiken över bränder säger att gamla anläggningar är överrepresenterade.
Om man nu tycker att anläggningarnas säkerhet är viktigare än enskilda arbetstillfällen vill säga...
Därför vi har elektriker som får byta dessa gamla kablar. Men jag håller med dig om att en hempulare som vet vad han gör skulle kunna göra det själv.

Varför inte ha ett system där man som villaägare får göra vad som helst i sin egen anläggning (el) och varje gång man gjort något kontaktar man sin elektriker (firma) som får besikta arbetet man gjort. De saker man gjort fel får man om besiktning på. Har man allvarliga fel så får man inte koppla alls. Om elektrikern kollar de 3 första jobben och sedan gör stickprov men det bygger isåfall på att du måste anmäla arbetet till elektrikern (tillsyningsman) innan arbetet får påbörjas.

tommib tommib skrev:
Som av en händelse, apropå fel yrkespersoner gör, bör man ta sig en titt i "värsta elkopplingen".

[länk]

Samt lite längre ner från samma firma

Inte någon snygg syn... Visar också väl vad ett EKP är värt i praktiken.
Mycket av det som dyker upp här är sånt jag har hittat i vänners och släktingars radhus och villor.

useless useless skrev:
Ja, du har skrivit flera gånger förut att det är viktigt att följa ellagarna just med motiveringen att det är så lagen ser ut.
Tyvärr har du även i andra trådar sagt att det är OK att bryta mot andra lagar som du tycker är dumma eller onödiga, så din trovärdighet just inom det området är ganska låg.
Men jag säger att lagar är till för att följas oavsett vad det gäller. Jag är inte Guds bästa barn och har precis som du och många andra brutit mot många lagar som finns. Jag förstår inte varför miljölagar har blivit så viktiga de senaste 40 åren. Dessutom tror jag att miljöhotet är ganska överdrivet nationellt sett men aktuellt globalt sett, men världens miljöbovar bor inte i Sverige.

Jag är nog som du att jag själv skulle vilja koppla elen själv i min egen anläggning eftersom att jag vet precis som du hur man ska göra och dessutom är utbildad och ibland arbetar i ett kontrollprogram. Att installera en LVP är betydligt enklare och mindre riskfritt än att koppla in en elanläggning under förutsättning att man vet vad man gör.

Men sedan har du alla personer som inte vet det och kanske inte borde koppla el.

P Putte 9497 skrev:
Men sedan har du alla personer som inte vet det och kanske inte borde koppla el.
Och därför borde de få lära sig och ta en examinering på det, alltså ett elkörkort. Vilket de inte får idag.

Och då kan man fråga sig varför.

Tänk på att lagarna stiftas av människor, dvs våra folkvalda. Vilket ytterst innebär att dessa skall vara ett uttryck för folkviljan och den allmänna rättsuppfattningen. Om lagar och rättsuppfattning börjar gå isär är det dags att se över lagarna.

Det har vi gjort förr, i betydligt större frågor.
Håller med dig, men ta dig en titt på de folkvalda vad det är för människor. Vår statsminister som exempel har ett förflutet i metall och då skulle man kunna tro att han skulle ha sitt hjärta där när han fattar beslut men har han det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.