Hej
Har sett den här i vår garderob ett tag men aldrig reflekterat över vad det är. Vi har en trådlös ringklocka. Ute sitter ett hål där en rest av tele-kabel syns. Telekabel från den här dosan gick in i väggen och när jag drog ur den var den avklippt.
Ser ut att vara inkopplad på starkström så jag petar inte på den i onödan. Kan man koppla ur en sån där och isolera kablarna med eltejp eller ska jag låta den vara kvar där?
Är lite nojig och tänker typ brandrisk m.m.
Har sett den här i vår garderob ett tag men aldrig reflekterat över vad det är. Vi har en trådlös ringklocka. Ute sitter ett hål där en rest av tele-kabel syns. Telekabel från den här dosan gick in i väggen och när jag drog ur den var den avklippt.
Ser ut att vara inkopplad på starkström så jag petar inte på den i onödan. Kan man koppla ur en sån där och isolera kablarna med eltejp eller ska jag låta den vara kvar där?
Är lite nojig och tänker typ brandrisk m.m.
Produkter som diskuteras: "eltejp"

Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Vill ju inte ta gift på det med friedland är ju en ringklocketillverkare så låter rimligt. Är det starkström så sitter det väl en traffo i som tar ner det till typ 12v. Försök lista ut varifrån kablarna kommer så du kan koppla ur i andra änden. Annars borde det väl vara en kopplingsdosa bakom o då kan du lägga kablarna där med sockerbitar/wago på
Lät avancerat, ringledningstransformator..E etompau skrev:
Det var det nedre som ledde till telekablarna som tog slut i andra ändan.
Strömkablarna går till en kopplingsdosa uppe i taket utanför.
Borde väl vara säkrast att sätta sockerbit på kablarna till den där transformatorn? Hört att det kan bli tok om man kopplar ut sladdar ur kopplingsdosor.
Fria sockerbitar blir inte bra. Vill du göra det på rätt sätt, utan att dra in en elektriker, så skaffa en liten kopplingsdosa och sätt den över kabelutloppet, skruva fast nätspänningskablarna i plinten.
Säkerställ att grejorna är spänningslösa under operationen.

Säkerställ att grejorna är spänningslösa under operationen.

Dum fråga men menar du kolla med typ voltmeter eller liknande verktyg?E etompau skrev:
Har förvisso funderat på att skaffa en sån men aldrig sett nån funktion då jag inte är elektriker själv.
Är transformatorn i vägen så att du behöver bli av med den? Om inte så låt den sitta, enklast med tanke på att du inte har utrustningen eller kunskaperna att mecka med elen. Ingen direkt nackdel med att låta den vara ansluten, kallar du sedan på elektriker för något annat jobb så fixar de detta på nolltid.
Men som påpekats ovan, du kan själv lossa det nedre locket och koppla ur telekabeln om du vill ha bort den.
Men som påpekats ovan, du kan själv lossa det nedre locket och koppla ur telekabeln om du vill ha bort den.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden