Jag har litet bättre ställt i kassan numera och har kanske råd med frakten själv.
 
”Bråka” aldrig med nån som vill ge pengar så länge det inte är nått konstigt ”bidrag” från myndigheterna 😜
 
Givetvis mottages bidrag med tacksamhet
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Tänk om man kunde få sånna bidrag för att samla in maskiner till museet vi har 🤷‍♂
 
Lägg upp en museumsbidragstråd så swishar jag gärna en hundralapp 💸
 
  • Älska
  • Gilla
remdrivet och 1 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Lägg upp en museumsbidragstråd så swishar jag gärna en hundralapp 💸
tackar 🙏
 
Den nya bandsågen har landat på sin rätta plats här, tillverkad i Jonsered, ett unikt exemplar av såg som blivit kvar av ren tur.

Här är några bilder…
Restaurerad historisk bandsåg från Jonsered i ett välordnat snickeri med träverktyg och maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad historisk bandsåg från Jonsered i ett verkstadsrum, nymålad med originalfärger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal illustration av en renoverad Jonsered bandsåg som användes på 1876 års världsutställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad historisk bandsåg från Jonsered med dekorativa hjul och nymålat bord i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad, antik bandsåg från Jonsered med dekorativa hjul, står utomhus nära ladugård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad historisk Jonsered bandsåg med nymålat bord och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad bandsåg i förgrunden med nyskavat prisma och bakgrunden visar en gammal rostig hjuldel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor i ett uppblåsbart barnbassäng fullt med vatten, använt för elektrolysbad i renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni ser har den genomgått en total renovering, prismat till bordet är nyskavt, bordet åkte genom elektrolysbad, sågen målades med mönja och sedan utställningsfärgerna som W. Gibson & söner använde när denna sågen var ny.
Jag har nu två av maskinerna som var med på Exposé Universell (Världsutställningen) i Paris 1876. 😁

Det kostar att ligga på topp. Nästa projekt är att få hit ett syskon från Norge som jag ännu inte vet hur jag ska frakta. 3-400 kilo maskin men har man inte bil med drag så har man inte 🤷‍♂️
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
MultiMan och 23 till
  • Laddar…
Otroligt vacker såg.
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
S
Coolt med snickerimaskin i jugendstil.
 
  • Gilla
remdrivet
  • Laddar…
Finns det någon länk till museet?
 
Frustrator Frustrator skrev:
[länk]

Eller remdrivet.se
Tackar, borde jag kanske kunnat ha gissat iofs ;-)
 
Otroligt vacker maskin!

Vad är anledningen till att ”ekrarna” på hjulen är s-formade? Är det för att lättare kunna räta till hjulen när de gjutits?
 
S
L Lovan83 skrev:
Otroligt vacker maskin!

Vad är anledningen till att ”ekrarna” på hjulen är s-formade? Är det för att lättare kunna räta till hjulen när de gjutits?
Designgimmick tänker jag. Jugendstilen är svensk Art Noveau. Naturens organiska former var inspirationen.
 
L Lovan83 skrev:
Otroligt vacker maskin!

Vad är anledningen till att ”ekrarna” på hjulen är s-formade? Är det för att lättare kunna räta till hjulen när de gjutits?
Tror det är mest estetiskt - stilen var helt enkelt så på den tiden även om S-formen i teori ger en smula mer elasticitet än om det vara raka ekrar. Om det var utställningsprylar dessutom så var det nog ännu mer noggrant att det skulle se bra ut för tillverkaren för att locka köpare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.