H heimlaga skrev:
Jag glömde..... litet längre bort i prioritering men i samma kö står samma gamla Jonsered FM-C vertikalfräs som har stått i kö länge....... och en 14" Jochnick&Norrman kipphyvel som skulle underlätta reservdelsförsörjningen om jag får igång den.
Ja, vad har den fräsmaskinen för serienummer? Jag kan kolla upp ganska exakt när den är tillverkad. Jag fick tag på en kopia på lite arkiv från hembygdsföreningen som har hela deras arkiv bevarat. :)
Kipphyvlar är roliga maskiner, själv önskar jag att jag kunde hitta en liten med 200mm slag.
 
Intressant!
Tänk vilken tur att hembygdsföreningen hade sparat arkivet.

Fräsen är i centrallagret (en gammal lada i skogen) men nästa gång jag far dit skall jag försöka komma ihåg att skriva upp numret.
 
H heimlaga skrev:
Jag glömde..... litet längre bort i prioritering men i samma kö står samma gamla Jonsered FM-C vertikalfräs som har stått i kö länge....... och en 14" Jochnick&Norrman kipphyvel som skulle underlätta reservdelsförsörjningen om jag får igång den.
Behöver du jonsereden längre då du har renoverat den andra fräsen? Är väl samma sorts maskin, eller bara skönt med två maskiner? Typ så kan man ha den ena inställd för en operation som man gör ofta och den andra gör man mindre serier med?
 
Det är just därför som Jonsereden finns kvar men har hamnat långt bak i renoveringskön.

Det skulle spara en hel del tid om man har en extra fräs som man kan lämna inställd när man vet att samma fräsning återkommer om några dagar men strängt taget är den inte nödvändig.
 
en dedikerad mallfräs och en annan är också bra. Annars ser jag inte riktigt poängen med att "spara inställningar" då de flesta fräsningar går att ställa in på 1-2 min med moderna fräsverktyg.
 
Då jag gör det så tar det betydligt längre än 1-2 minuter att bulta fast tappsläden och sätta dit och ställa in alla tre slitsbetten för fönsterbåghörn med dubbeltapp....... det tar minst en timme.
 
H heimlaga skrev:
Då jag gör det så tar det betydligt längre än 1-2 minuter att bulta fast tappsläden och sätta dit och ställa in alla tre slitsbetten för fönsterbåghörn med dubbeltapp....... det tar minst en timme.
Då jobbar du väldigt sakta och utan standarder första jag det som. Tar max 1 min att sätta fast tappsläden på min Jonseredsmaskin från 1906 och än snabbare på en modern med inbyggd tappsläde. Att tre slitsfräsar skulle ta lång tid att montera är ju också konstigt då det bara är att mäta mellandistandserna, montera och köra. 1-2 min max för en van maskinsnickare vid sin maskin.
 
Inte vet jag...... men så har det i alla fall fungerat hittills...... en timme om allt går som det skall från då jag börjar mäta tills serieproduktionen rullar. Annars mer.
 
Några tillskott i verkstaden.
En handvevad bänkborrmaskin och en liten svarv för metall.
Handvevad bänkborrmaskin på arbetsbänk i en verkstad med diffust ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en märkplåt med texten "JOHN TRÄGÅRDH & C° GÖTEBORG", en detalj från en handvevad bänkborrmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handvevad bänkborrmaskin och metallsvets i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handvevad bänkborrmaskin och liten metallsvärv på en arbetsbänk omgivna av olika verktyg och träbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
P-plats och 3 till
  • Laddar…
Handvevad bänk- eller väggmodell är ju lite av en dröm. Vad gick den på?
 
jonmo jonmo skrev:
Handvevad bänk- eller väggmodell är ju lite av en dröm. Vad gick den på?
Gratis
 
  • Gilla
Hedens och 1 till
  • Laddar…
Bästa priset!
 
  • Gilla
remdrivet och 1 till
  • Laddar…
Under våren kom det några tillskott, bland annat ett par gratismaskiner, sånna gillar vi alla.

Först har jag köpt denna svarv för en symbolisk summa. Den är lite speciell, jag köpte den av en kille som samlar på verkstadsmaskiner från 1800-talet. Med en samling på 60 svarvar, all literatur samt kataloger och 40 års samlande väger hans åsikt tungt vad det gäller dessa maskiner. Han har aldrig någonsin sett något liknande, vi uppskattar att den är tillverkad före 1850 och lutar mot än mycket tidigare och tills jag hittat någon som kan identifiera den ska jag passa på att renovera upp den till fint fungerande skick.
Gammal rostig svarv med flera tandhjul och spakar som står i ett verkstadsutrymme, omgiven av diverse verktyg och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har också köpt en gammal såg för ett par tusenlappar...
Gammaldags verkstadsinredning med en äldre såg och träspån på golvet i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så fick jag ju ett par maskiner, bland annat en smärgel.
Gammal och rostig pelarborr i behov av renovering, ligger på en träpall i en metallvagn, omgiven av korn och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och denna pelarborr som jag identifierat som "Svensktillverkad kvalitet".
Gammal svarv i metall och trä, placerad i en släpvagn, omgiven av verktyg och bråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal svarv möjligtvis från före 1850 placerad på ett tegelgolv intill en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal svartvit bild av en historisk pelarborr med detaljerad beskrivning, ur en tryckt katalog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så en liten snutt på hur vi flyttar maskiner här.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Här kommer nått litet, var ett tag sedan sist jag la upp nått.





 
  • Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
Inga uppdateringar? Var ju super roligt att se alla dina maskiner, vad gillar du att tillverka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.