29 067 läst · 138 svar
29k läst
138 svar
Gamla maskiner
Väldigt få av de tidiga Beronius byggdes för motor och stamborden på bilden i inlägget, som jag sålde vidare, var inte en Beronius och ägaren före mig hade byggt om den till motordrift.Nailman skrev:
E. W. Beronius var visserligen ganska sen in på svenska marknaden men 1880-talet var före elektriska motorerna. Maskinerna som tillverkades under namnet Beronius på 1930-1940 av Bolinder hade dock elektrisk motor, men det hade samtidiga tillverkares maskiner.
När tillverkades de i Eskilstuna...har sett nåt sånt.remdrivet skrev:Väldigt få av de tidiga Beronius byggdes för motor och stamborden på bilden i inlägget, som jag sålde vidare, var inte en Beronius och ägaren före mig hade byggt om den till motordrift.
E. W. Beronius var visserligen ganska sen in på svenska marknaden men 1880-talet var före elektriska motorerna. Maskinerna som tillverkades under namnet Beronius på 1930-1940 av Bolinder hade dock elektrisk motor, men det hade samtidiga tillverkares maskiner.
Här kan ni se liten video när det snurrar.
https://youtube.com/shorts/4qCMlaQnNxc
https://youtube.com/shorts/4qCMlaQnNxc
Såhär 8 år efter första inlägget i tråden och sådär 12 år efter att jag sålde av mina moderna maskiner har vi sedan 4-5 år åter full produktion.
Som möbelsnickare med mästarbrev måste man ju få skryta lite, men bara lite! Så här kommer lite uppdaterade bilder för er som gillar sånt.
Så hur ser framtiden ut?
Ja bandsågen gör sin sista vecka hos oss, den flyttar vidare till ny förvaltare då vi tar över en än mycket äldre maskin, från bandsågarnas vagga i Sverige. Om intresse finns här på forumet ännu så kan jag dela mer information allt eftersom.
Andra nyheter är nog att vi på nått ännu okänt vis ska lösa transporten av en maskin från Norge, hjälp sökes 😅 och så ska den gamla Hjortöströms möbeltappmaskinen på bild ovan få hitta nytt hem eller skrotas.
Ja det var allt för denna gång. 😊
Som möbelsnickare med mästarbrev måste man ju få skryta lite, men bara lite! Så här kommer lite uppdaterade bilder för er som gillar sånt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så hur ser framtiden ut?
Ja bandsågen gör sin sista vecka hos oss, den flyttar vidare till ny förvaltare då vi tar över en än mycket äldre maskin, från bandsågarnas vagga i Sverige. Om intresse finns här på forumet ännu så kan jag dela mer information allt eftersom.
Andra nyheter är nog att vi på nått ännu okänt vis ska lösa transporten av en maskin från Norge, hjälp sökes 😅 och så ska den gamla Hjortöströms möbeltappmaskinen på bild ovan få hitta nytt hem eller skrotas.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 310 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 310 inlägg
Vackert så det förslår.
Nu vet jag vad jag vill se, en youtubekanal utan prat och utan musik, bara en maskin som används, gärna ett par timmar så man riktigt kan drömma sig bort i någon fantasivärld.
och ytterligare ett utflyktsmål tillagt på listan.
Nu vet jag vad jag vill se, en youtubekanal utan prat och utan musik, bara en maskin som används, gärna ett par timmar så man riktigt kan drömma sig bort i någon fantasivärld.
och ytterligare ett utflyktsmål tillagt på listan.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 477 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 477 inlägg
Lite som "Den stora älgvandringen", slow-TV från ett mysigt snickeriT trycklös skrev:
Vad är det för fel på tappmaskinen?remdrivet skrev:Såhär 8 år efter första inlägget i tråden och sådär 12 år efter att jag sålde av mina moderna maskiner har vi sedan 4-5 år åter full produktion.
[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Så hur ser framtiden ut?
Medlem
· Stockholm
· 4 005 inlägg
Kan "Tormekslipskivan" få sig en antikbehandling och en kopparbunke för vattnet?
Men.... ojojoj vilken maskinpark, vad fint!
Grymt jobbat och så välgjort så jag häpnar.
Hattenav!
/Workingclasshero
Men.... ojojoj vilken maskinpark, vad fint!
Grymt jobbat och så välgjort så jag häpnar.
Hattenav!
/Workingclasshero