X xLnT skrev:
Inga uppdateringar? Var ju super roligt att se alla dina maskiner, vad gillar du att tillverka?
Senaste tiden har det varit mest dörrar och fönster men även en och annan möbel. Fick hem en helt ny planhyvel och körde lite stockar genom den som första prov.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
remdrivet remdrivet skrev:
Senaste tiden har det varit mest dörrar och fönster men även en och annan möbel. Fick hem en helt ny planhyvel och körde lite stockar genom den som första prov.[video]
Riktigt fräcka maskiner, väldigt gedigna och verkar leverera bra resultat :)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Riktigt fräcka maskiner, väldigt gedigna och verkar leverera bra resultat :)
Jo dom levererar, denna behöver lite justering av valsar och rengöring, annars bra.
 
remdrivet remdrivet skrev:
För att uppdatera tråden så har jag nu fått tag på en stämborr som passar bra. Trist att den är ombyggd för motordrift men det går att lösa med lite tur.[bild]
Beronius byggdes för motor
 
Nailman Nailman skrev:
Beronius byggdes för motor
Inte alla. Beronius började tillverka snickerimaskiner på 1800-talet och då var det remdrift som gällde. Min Beronius bandsåg har varit remtransmissionsdriven i sin ungdom.
 
Nailman Nailman skrev:
Beronius byggdes för motor
Väldigt få av de tidiga Beronius byggdes för motor och stamborden på bilden i inlägget, som jag sålde vidare, var inte en Beronius och ägaren före mig hade byggt om den till motordrift.

E. W. Beronius var visserligen ganska sen in på svenska marknaden men 1880-talet var före elektriska motorerna. Maskinerna som tillverkades under namnet Beronius på 1930-1940 av Bolinder hade dock elektrisk motor, men det hade samtidiga tillverkares maskiner.
 
remdrivet remdrivet skrev:
Väldigt få av de tidiga Beronius byggdes för motor och stamborden på bilden i inlägget, som jag sålde vidare, var inte en Beronius och ägaren före mig hade byggt om den till motordrift.

E. W. Beronius var visserligen ganska sen in på svenska marknaden men 1880-talet var före elektriska motorerna. Maskinerna som tillverkades under namnet Beronius på 1930-1940 av Bolinder hade dock elektrisk motor, men det hade samtidiga tillverkares maskiner.
När tillverkades de i Eskilstuna...har sett nåt sånt.
 
Nailman Nailman skrev:
När tillverkades de i Eskilstuna...har sett nåt sånt.
1883-1946.
 
Såhär 8 år efter första inlägget i tråden och sådär 12 år efter att jag sålde av mina moderna maskiner har vi sedan 4-5 år åter full produktion.

Som möbelsnickare med mästarbrev måste man ju få skryta lite, men bara lite! Så här kommer lite uppdaterade bilder för er som gillar sånt.
Gammal bandsåg med stora hjul i ett snickeri, sågspån på golvet, stenvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla möbeltappmaskinen i en snickarverkstad med stenmur i bakgrunden och verktyg på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snickeriverkstad med äldre maskiner och trähantverksutrustning, inklusive en trampdriven bandsåg vid en stenvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal Hjortöströms möbeltappmaskin i ett snickeri, med skruvhjul och transportband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal, mekanisk möbeltappmaskin märkt "Jönköpings Söner" i ett solbelyst snickeri, med stora drivhjul och träråmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2116.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsinteriör med äldre träbearbetningsmaskiner och verktyg i ett rum med stenväggar och spån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad för möbelsnickeri med gammal bandsåg, träspån på golvet och verktyg på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre möbeltappmaskin i en snickarverkstad med stora hjul, spakar och verktyg, indikerar historisk hantverksteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad med antik bandsåg och andra snickeriverktyg, träbitar ordnade på arbetsbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad med snickerimaskiner och spån på golvet, inklusive en gammal möbeltappmaskin i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Möbeltappmaskin i en verkstad, täckt med sågspån, bredvid en stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad med olika snickerimaskiner och verktyg, inklusive en bandsåg klar för omplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla bandsåg i snickeriverkstad med träspån och antika snickerimaskiner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad med äldre träbearbetningsmaskiner, inklusive en Hjortöströms möbeltappmaskin, i full drift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så hur ser framtiden ut?
Ja bandsågen gör sin sista vecka hos oss, den flyttar vidare till ny förvaltare då vi tar över en än mycket äldre maskin, från bandsågarnas vagga i Sverige. Om intresse finns här på forumet ännu så kan jag dela mer information allt eftersom.
Andra nyheter är nog att vi på nått ännu okänt vis ska lösa transporten av en maskin från Norge, hjälp sökes 😅 och så ska den gamla Hjortöströms möbeltappmaskinen på bild ovan få hitta nytt hem eller skrotas.

Ja det var allt för denna gång. 😊
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Jens Larsson och 37 till
  • Laddar…
T
Vackert så det förslår.

Nu vet jag vad jag vill se, en youtubekanal utan prat och utan musik, bara en maskin som används, gärna ett par timmar så man riktigt kan drömma sig bort i någon fantasivärld. :)

och ytterligare ett utflyktsmål tillagt på listan.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nu behöver du bara 3D-printa ut en remdriven CNC, så har du allt du behöver.

Om jag ska vara lite seriös - stort tack för att du delar med dig och fortsätt gärna när den ”nya” bandsågen kommer.
 
  • Haha
  • Gilla
SaabNiklas och 2 till
  • Laddar…
B
T trycklös skrev:
Vackert så det förslår.

Nu vet jag vad jag vill se, en youtubekanal utan prat och utan musik, bara en maskin som används, gärna ett par timmar så man riktigt kan drömma sig bort i någon fantasivärld. :)

och ytterligare ett utflyktsmål tillagt på listan.
Lite som "Den stora älgvandringen", slow-TV från ett mysigt snickeri :)
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
remdrivet remdrivet skrev:
Såhär 8 år efter första inlägget i tråden och sådär 12 år efter att jag sålde av mina moderna maskiner har vi sedan 4-5 år åter full produktion.

Som möbelsnickare med mästarbrev måste man ju få skryta lite, men bara lite! Så här kommer lite uppdaterade bilder för er som gillar sånt.
[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]

Så hur ser framtiden ut?
Ja bandsågen gör sin sista vecka hos oss, den flyttar vidare till ny förvaltare då vi tar över en än mycket äldre maskin, från bandsågarnas vagga i Sverige. Om intresse finns här på forumet ännu så kan jag dela mer information allt eftersom.
Andra nyheter är nog att vi på nått ännu okänt vis ska lösa transporten av en maskin från Norge, hjälp sökes 😅 och så ska den gamla Hjortöströms möbeltappmaskinen på bild ovan få hitta nytt hem eller skrotas.

Ja det var allt för denna gång. 😊
Vad är det för fel på tappmaskinen?
 
  • Gilla
remdrivet
  • Laddar…
Kan "Tormekslipskivan" få sig en antikbehandling och en kopparbunke för vattnet?
Men.... ojojoj vilken maskinpark, vad fint!
Grymt jobbat och så välgjort så jag häpnar.
Hattenav!

/Workingclasshero
 
  • Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.