30 419 läst · 143 svar
30k läst
143 svar
Gamla maskiner
Lagen om handel med antikviteter förhindrar utförenadet av just antikviteter ur Sverige. Samma lag som skyddar andra antikviteter som möbler, konstverk, historiska artefakter, osv.DennisCA skrev:
Pratade med polisen om just detta på antikmässan här i Skåne. Många från Europa som köper gamla svenska föremål som stoppas av polisen vid gränsen så dom har sina utredare på mässorna så att man kan prata med dom om vad som gäller och denna maskinen faller under kategorin Antikvitet 🤷♂️
I hamnen i Holmsund var det två tullare som genomsökte min paketbil och stod en god stund och och förhörde mig om en gammal verktygsslipmaskin som jag förde ut ur Sverige och det var inget problem när de fick klart för sig vad det handlade om.
De övriga maskinerna och verktygen som jag har fört ut ur Sverige har de inte brytt sig om. Fastän jag tror att de har sett det mesta. En fältässja fastsurrad på takräcken på en gammal Opel Kadett är ju inte direkt någon väl dold smuggling.
De övriga maskinerna och verktygen som jag har fört ut ur Sverige har de inte brytt sig om. Fastän jag tror att de har sett det mesta. En fältässja fastsurrad på takräcken på en gammal Opel Kadett är ju inte direkt någon väl dold smuggling.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 490 inlägg