H heimlaga skrev:
Vad är det för fel på tappmaskinen?
Inget, men den har fått en äldre ersättare.
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Kan "Tormekslipskivan" få sig en antikbehandling och en kopparbunke för vattnet?
Men.... ojojoj vilken maskinpark, vad fint!
Grymt jobbat och så välgjort så jag häpnar.
Hattenav!

/Workingclasshero
Stenen är svår att fixa men en kopparbunke vore fint 🤩 😁
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
remdrivet remdrivet skrev:
Inget, men den har fått en äldre ersättare.
Skrota den inte. Det finns säkert folk som behöver den. Skulle den vara litet närmare skulle jag kanske vara intresserad.
 
H heimlaga skrev:
Skrota den inte. Det finns säkert folk som behöver den. Skulle den vara litet närmare skulle jag kanske vara intresserad.
Intresset har varit 0 i över ett år av annonsering och när det blir akut så blir det.
 
remdrivet remdrivet skrev:
Intresset har varit 0 i över ett år av annonsering och när det blir akut så blir det.
Jag skulle kunna tänka mig att rädda den ifall alternativet är skrotdöden.
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att rädda den ifall alternativet är skrotdöden.
Den blir ju olaglig att ta över till Finland dock 🤔
 
Va? Hur blir det olagligt???
 
Jag bidrar gärna med en slant för eventuell transport över östersjön……
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Va? Hur blir det olagligt???
Lagen om handel med antikviteter förhindrar utförenadet av just antikviteter ur Sverige. Samma lag som skyddar andra antikviteter som möbler, konstverk, historiska artefakter, osv.
Pratade med polisen om just detta på antikmässan här i Skåne. Många från Europa som köper gamla svenska föremål som stoppas av polisen vid gränsen så dom har sina utredare på mässorna så att man kan prata med dom om vad som gäller och denna maskinen faller under kategorin Antikvitet 🤷‍♂️
 
Om maskinen är tillräckligt gammal borde det inte klassas som export, utan att den ska till den östra rikshalvan.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Vet inte om ”flytta produktionen” = ”smuggla antika maskinen” 🤔
 
Microkatten
Det finns inget generellt förbud att föra ut antikviteter - eller snarare kulturföremål - från Sverige. Däremot behöver man utförsel-/exporttillstånd för vissa kategorier av föremål, vilket kan läsas om i denna pdf-fil från Riksantikvarieämbetet.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
I hamnen i Holmsund var det två tullare som genomsökte min paketbil och stod en god stund och och förhörde mig om en gammal verktygsslipmaskin som jag förde ut ur Sverige och det var inget problem när de fick klart för sig vad det handlade om.

De övriga maskinerna och verktygen som jag har fört ut ur Sverige har de inte brytt sig om. Fastän jag tror att de har sett det mesta. En fältässja fastsurrad på takräcken på en gammal Opel Kadett är ju inte direkt någon väl dold smuggling.
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Jag bidrar gärna med en slant för eventuell transport över östersjön……
Det har vi ju gjort förr! 😄
 
Jag finns lite väl långt bort för att blanda mig i logistiken men ställer nån den på pall och skickar hit den kan jag mellanlagra…..
Iofs. borde det väl gå nån ”linjebil” från skåne med 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.