N Niq skrev:
Förstås. Vid vilken temp ungefär behöver man maxvärme för att hålla händerna varma? Förstår att alla har sin egna uppfattning.
Det kan jag tyvärr inte svara på då mina händer har inbyggd värme…:) du får ju förstås också kompensera med tjockare handskar när det är skitkallt, iallafall om man behöver vara ute hela dagen. Eller så skaffar man bara fler batterier.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Gaaaaaahhhh! Bytte till vinterdäck på fyra bilar i söndags. På fjärde bilen och fjärde hjulet så går den fjärde bulten (av fyra) av när jag skall lossa hjulet. Ok, det har hänt förr.

Nu gick dock bulten av två millimeter in i godset, så den gick inte komma åt med rörtång eller liknande, inte ens om jag lossade bromsskivan. Här gav jag upp för kvällen.

Kvällen efter ger jag mig på bulten igen Jag borrade då ett hål i bulten och slog in en torx, bulten släppte inte utan torxen vidgade bara hålet. Jag försökte med djupare hål och större torx utan lycka. Efter tre timmar gav jag upp.

På morgonen efter jagar jag en verkstad som kan dra ur bulten, hittar ingen som har tid förrän en vecka senare drygt. Jag orkar inte vänta utan åker till Fiats verkstad för att köpa en bult (ovanlig gängning och ovanligt kort). De har ingen utan hänvisar mig till verkstaden i Mölndal. Åker vidare dit, då säger de att de inte längre har Fiat på den verkstaden, de har flyttat till en annan Hedin som ligger i Krokslätt (också i Mölndal). Hade inte den första verkstaden kunnat berätta att de sedan i våras flyttat Fiatservicen till en annan verkstad i Mölndal?

Hur som helst så säger de i Åbro (Mölndal) att de har gott om tider på fredagen (imorgon) och att de kan ta in den då. Bra! Jag bokar preliminärt och lovar att höra av mig "imorgon" (dvs igår). Jag åker sedan förbi på Biltema och plockar upp bulturdragningslösningen som flera på nätet säger inte misslyckas.

På kvällen borrar jag så hål rakt igenom bulten och slår i den sexkantiga stången med hullingar och vrider på den. Jag tar i utav helvete och får den att snurra. Men bulten har inte rört sig. Borrar då hål för nästa storlek på stång och gör om det, utan lycka.

Hålet har nu flyttat sig (expanderat) från centrum till att på ena sidan nästan vara ute vid gängorna, så jag borrar inte igen. Nästa sak att försöka är att borra ur bulten helt, men då det är ovanlig gänga så har jag ingen passande gängtapp och jag vill inte heller förstöra hålet genom att borra snett. Jag ger upp.

När jag igår kväll läste min privata mail så ser jag att de hört av sig från verkstaden i Åbro och de tar inte emot bilen utan hänvisar till en av deras Fiat-verkstäder (som har flera veckors kö).

Nu har jag en tid på en oberoende verkstad på onsdag. Jag gissar att de lossar bromsarna, värmer godset runt bulten med gas och att de sedan sprutar in kylspray i hålet jag gjort i bulten. Det bör ju få den att lossna i alla fall. Det är vad jag hade försökt med näst om jag hade haft utrustning för detta hemma...

Så, GAAAAAHHHH! HUR JÄVLA SVÅRT SKALL DET VARA?

Fyra st M12 med stigning 1,25 det är klent för en elbil, men bulten skall ju för f-n inte ge upp efter tre år drygt. Jag kör med elektrisk bultdragare, men bara till dess det tar stopp. Sedan drar jag resten för hand, men en verkstad hade dragit dessa bultar...
Köp en brännare och värm så släpper den nog.
Kan rekommendera Rimacs mapgas som finns hos Jula m fl.
Man får värma med hjullager och div gummi i åtanke, lågan bort från navet.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...d/gasdrivna-lodverktyg/mapgasbrannare-218533/

Gasol kanske funkar men med mapgasen behöver man inte sprida värmen i godset runtomkring då mycket då den är hetare, man kan dutta 5-10-15 sek åt gången.
 
R
pjgb pjgb skrev:
Köp en brännare och värm så släpper den nog.
Kan rekommendera Rimacs mapgas som finns hos Jula m fl.
Man får värma med hjullager och div gummi i åtanke, lågan bort från navet.
[länk]

Gasol kanske funkar men med mapgasen behöver man inte sprida värmen i godset runtomkring då mycket då den är hetare, man kan dutta 5-10-15 sek åt gången.
Borde räcka med denna! En bra prisskillnad..
https://www.jula.se/catalog/verktyg...d/gasdrivna-lodverktyg/mixgasbrannare-025908/
 
Jo, men det börjar bli mycket prylar för att fixa en sak som jag inte vet om jag lyckas med i slutändan ändå.
 
  • Älska
Noramasen
  • Laddar…
GAHHHH! Min jätteladdning av Granbergs EX arbetshandskar jag köpte från Ullareds lantmän för nästan inga pengar är slut. Ångrar att jag inte köpte hela deras lager.

Är ju mindre sugen att betala 150 spänn eller mer per par för vettiga handskar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Gaaaaaahhhh! Bytte till vinterdäck på fyra bilar i söndags. På fjärde bilen och fjärde hjulet så går den fjärde bulten (av fyra) av när jag skall lossa hjulet. Ok, det har hänt förr.

Nu gick dock bulten av två millimeter in i godset, så den gick inte komma åt med rörtång eller liknande, inte ens om jag lossade bromsskivan. Här gav jag upp för kvällen.

Kvällen efter ger jag mig på bulten igen Jag borrade då ett hål i bulten och slog in en torx, bulten släppte inte utan torxen vidgade bara hålet. Jag försökte med djupare hål och större torx utan lycka. Efter tre timmar gav jag upp.

På morgonen efter jagar jag en verkstad som kan dra ur bulten, hittar ingen som har tid förrän en vecka senare drygt. Jag orkar inte vänta utan åker till Fiats verkstad för att köpa en bult (ovanlig gängning och ovanligt kort). De har ingen utan hänvisar mig till verkstaden i Mölndal. Åker vidare dit, då säger de att de inte längre har Fiat på den verkstaden, de har flyttat till en annan Hedin som ligger i Krokslätt (också i Mölndal). Hade inte den första verkstaden kunnat berätta att de sedan i våras flyttat Fiatservicen till en annan verkstad i Mölndal?

Hur som helst så säger de i Åbro (Mölndal) att de har gott om tider på fredagen (imorgon) och att de kan ta in den då. Bra! Jag bokar preliminärt och lovar att höra av mig "imorgon" (dvs igår). Jag åker sedan förbi på Biltema och plockar upp bulturdragningslösningen som flera på nätet säger inte misslyckas.

På kvällen borrar jag så hål rakt igenom bulten och slår i den sexkantiga stången med hullingar och vrider på den. Jag tar i utav helvete och får den att snurra. Men bulten har inte rört sig. Borrar då hål för nästa storlek på stång och gör om det, utan lycka.

Hålet har nu flyttat sig (expanderat) från centrum till att på ena sidan nästan vara ute vid gängorna, så jag borrar inte igen. Nästa sak att försöka är att borra ur bulten helt, men då det är ovanlig gänga så har jag ingen passande gängtapp och jag vill inte heller förstöra hålet genom att borra snett. Jag ger upp.

När jag igår kväll läste min privata mail så ser jag att de hört av sig från verkstaden i Åbro och de tar inte emot bilen utan hänvisar till en av deras Fiat-verkstäder (som har flera veckors kö).

Nu har jag en tid på en oberoende verkstad på onsdag. Jag gissar att de lossar bromsarna, värmer godset runt bulten med gas och att de sedan sprutar in kylspray i hålet jag gjort i bulten. Det bör ju få den att lossna i alla fall. Det är vad jag hade försökt med näst om jag hade haft utrustning för detta hemma...

Så, GAAAAAHHHH! HUR JÄVLA SVÅRT SKALL DET VARA?

Fyra st M12 med stigning 1,25 det är klent för en elbil, men bulten skall ju för f-n inte ge upp efter tre år drygt. Jag kör med elektrisk bultdragare, men bara till dess det tar stopp. Sedan drar jag resten för hand, men en verkstad hade dragit dessa bultar...
svetsa på en mutter?
 
Tokslut Tokslut skrev:
svetsa på en mutter?
Funkar inte utdragarna så funkar nog inte muttern. Värme/kyla är nog den enda medicinen som fungerar.
 
ullberg
pacman42 pacman42 skrev:
Funkar inte utdragarna så funkar nog inte muttern. Värme/kyla är nog den enda medicinen som fungerar.
Värme skulle ju i detta fall vara en trevlig bieffekt av svetsningen…

/U
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Värme skulle ju i detta fall vara en trevlig bieffekt av svetsningen…

/U
Men på fel del, bulten skall kylas...
 
ullberg
Absolut, men bara expansionen av värmen bryter ofta upp det som kärvar - många gånger är det tillräckligt. Jag skulle gissa en verkstad bara värmer, inte kyler

/U
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Absolut, men bara expansionen av värmen bryter ofta upp det som kärvar - många gånger är det tillräckligt. Jag skulle gissa en verkstad bara värmer, inte kyler

/U
Ja, men de värmer blocket, inte bulten.
 
Det spelar inte så jättestor roll bara det värms enligt min erfarenhet, oxideringen bryts sönder och sen får man loss mutter eller kan dra ut skruven.
Innan jag hade brännare var det däckmeken som en gång hjälpte med sin acetylenbrännare direkt på avdragen skruv med aluminiumfälgen fortfarande monterad. Inga problem.
 
  • Gilla
Tamak
  • Laddar…
hsd
pjgb pjgb skrev:
Köp en brännare och värm så släpper den nog.
Kan rekommendera Rimacs mapgas som finns hos Jula m fl.
Man får värma med hjullager och div gummi i åtanke, lågan bort från navet.
[länk]

Gasol kanske funkar men med mapgasen behöver man inte sprida värmen i godset runtomkring då mycket då den är hetare, man kan dutta 5-10-15 sek åt gången.
Cyklon brännare för gasol, 2000 flaska , funkar lika bra
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Borde räcka med denna! En bra prisskillnad..
[länk]
Inte värd pengarna och dessutom en fast ej utbytbar brännarmunstycke och det är inte någon cyklonbrännare, samt gasen tappar fjutt så fort det är lite kyligt och och det även på sommaren när det börja bli tomt i flaskan.

Den gula Rimac för 1700:- eller dess motsvarighet för P2000-flaskan är annan sak, den är prisvärd fast mycket dyrare och se till att det är cyklonbrännare monterad vid köpet (fins flertal utbytbara att välja mellan).

Varför jag vet detta beror på att jag har haft båda, den billiga gavs tillslut bort till en kamrat och slutade väl med att vara en kamin/kolgrillständare och där dög den knappt heller... vill man värma stora saker som bromstrummor och skivor - nej, inte den billiga, då vill man ha den dyra rimac:en med cyklonbrännare då värmekapaciteten också är mycket större.

---


Acetylen och syrgas gassvets är en lyx som man inte uppskattar rätt förrän när man inte längre har tillgång till denna - mycket intensiv värme och hög värmekapacitet på mycket liten kärnlåga och detta går inte upprepa med vare sig gasol eller propylen ens om det används med ren syre av den enkla anledningen att flamfrontshastigheten på acetylen/syrgas är mycket högre än med propan/propylen och ger mycket mer värmekapacitet och mycket hög hetta på mycket mindre lågvolym.

Propylen/propen (olika namn för samma sak) har dock betydligt hetare kärnlåga med mer värmekapacitet vid högre temperatur just i kärnlågan än med propan där större delen av värmekapaciteten fins i den svalare mantellågan. - för att värma gods spelar det ingen roll med propan eller propylen, men skall man hårdlöda med silverlod/fosforbrons-lod så märks skillnaden när man skall värma något lite extra på något som redan är väldigt varmt.

Varför propan brinner svalare än propylen beror på att propan har mer väte i molekylen och denna vill inte förenas med syre vid förbränning förrän temperaturen har gått under en viss nivå, vilket drar ned temperaturen på kärnlågan - ju mindre vätemolekyler det är i bränslet, ju varmare brinner det - det är också anledningen varför kol kan brinna väldigt varmt.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
R
X xxargs skrev:
Inte värd pengarna och dessutom en fast ej utbytbar brännarmunstycke och det är inte någon cyklonbrännare, samt gasen tappar fjutt så fort det är lite kyligt och och det även på sommaren när det börja bli tomt i flaskan.

Den gula Rimac för 1700:- eller dess motsvarighet för P2000-flaskan är annan sak, den är prisvärd fast mycket dyrare och se till att det är cyklonbrännare monterad vid köpet (fins flertal utbytbara att välja mellan).

Varför jag vet detta beror på att jag har haft båda, den billiga gavs tillslut bort till en kamrat och slutade väl med att vara en kamin/kolgrillständare och där dög den knappt heller... vill man värma stora saker som bromstrummor och skivor - nej, inte den billiga, då vill man ha den dyra rimac:en med cyklonbrännare då värmekapaciteten också är mycket större.

---


Acetylen och syrgas gassvets är en lyx som man inte uppskattar rätt förrän när man inte längre har tillgång till denna - mycket intensiv värme och hög värmekapacitet på mycket liten kärnlåga och detta går inte upprepa med vare sig gasol eller propylen ens om det används med ren syre av den enkla anledningen att flamfrontshastigheten på acetylen/syrgas är mycket högre än med propan/propylen och ger mycket mer värmekapacitet och mycket hög hetta på mycket mindre lågvolym.

Propylen/propen (olika namn för samma sak) har dock betydligt hetare kärnlåga med mer värmekapacitet vid högre temperatur just i kärnlågan än med propan där större delen av värmekapaciteten fins i den svalare mantellågan. - för att värma gods spelar det ingen roll med propan eller propylen, men skall man hårdlöda med silverlod/fosforbrons-lod så märks skillnaden när man skall värma något lite extra på något som redan är väldigt varmt.

Varför propan brinner svalare än propylen beror på att propan har mer väte i molekylen och denna vill inte förenas med syre vid förbränning förrän temperaturen har gått under en viss nivå, vilket drar ned temperaturen på kärnlågan - ju mindre vätemolekyler det är i bränslet, ju varmare brinner det - det är också anledningen varför kol kan brinna väldigt varmt.
Att dom knappt duger ens till att tända kamin/grillen är ju bara löjligt har ingen själv men har vänner som har och ser inga problem med den..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.