1 011 178 läst · 10 349 svar
1011k läst
10,3k svar
GAAAAHHHH!!!
Julklappstips, går att använda som montagehandskar eller under sådana. https://www.bucken.se/product.html/...ndmDuUQpXrYBAPhWD8VebpYicY0tN9qkaAj_VEALw_wcBIsakare skrev:GAAAAHHHH på jobbet igen.
Jobbade 7-21.30 igår, hade bra flyt och en plan på att nog vara klar i kväll.
Nu är det -9 och blåser satan, sista porten jag ska åtgärda ligger i ett ytterhörn av byggnaden, när jag åkte runt med lyften blåste mössan av och snöskyffeln for iväg.
Händerna är redan bortdomnade efter en halvtimme.
Det går bra nu......
https://www.bucken.se/product.html?product_id=293&languageSettingsReload=1Isakare skrev:
Har du personlig erfarenhet? Är de bra?MathiasS skrev:
Ja vi har en uppsättning då min fru har vita fingrar vid allt under 20graders utetemp. Används huvudsakligen vid vintersportande men det finns ju egentligen ingen anledning att begränsa sig till det. Det paret vi har har vi haft i runt cirka 10 år, tror Bucken var rätt nya på marknaden då. Till denna vintersäsong skaffar vi nog ett par till då den yngsta dottern också har problem med fingrarna. Nu verkar handskarna ha fått en lite mer greppvänlig yta på insidan/handflatan vilket nog är bra, ungefär som på montagehandskar.tveksamt skrev:
Sedan finns det ju många andra fabrikat, både "ytterhandskar" med värme och andra tunna handskar som denna, som man kan ha en annan handske utanpå.
Låter som ni är nöjda. Fungerar dom bra även när det blir riktigt kallt?MathiasS skrev:Ja vi har en uppsättning då min fru har vita fingrar vid allt under 20graders utetemp. Används huvudsakligen vid vintersportande men det finns ju egentligen ingen anledning att begränsa sig till det. Det paret vi har har vi haft i runt cirka 10 år, tror Bucken var rätt nya på marknaden då. Till denna vintersäsong skaffar vi nog ett par till då den yngsta dottern också har problem med fingrarna. Nu verkar handskarna ha fått en lite mer greppvänlig yta på insidan/handflatan vilket nog är bra, ungefär som på montagehandskar.
Sedan finns det ju många andra fabrikat, både "ytterhandskar" med värme och andra tunna handskar som denna, som man kan ha en annan handske utanpå.
Jag måste avbryta jobbet idag, det blåser för mycket.
Vinden fick tag i ett dörrblad när den öppnade, slet sönder styrningen så bladet for ut i 45 graders lutning !!!
Skjutdörrar 5x5 meter som väger 1 ton. De öppnar ut på en ställning bredvid byggnaden och hänger så att säga i fria luften då.
Prognosen säger att det ska mojna till i morgon......då jag skulle åka hem ☹️
Men det är bara att gilla läget, man åker ju inte hem 107 mil för att komma tillbaka nån annan dag.
Vinden fick tag i ett dörrblad när den öppnade, slet sönder styrningen så bladet for ut i 45 graders lutning !!!
Skjutdörrar 5x5 meter som väger 1 ton. De öppnar ut på en ställning bredvid byggnaden och hänger så att säga i fria luften då.
Prognosen säger att det ska mojna till i morgon......då jag skulle åka hem ☹️
Men det är bara att gilla läget, man åker ju inte hem 107 mil för att komma tillbaka nån annan dag.
Jag har elstrumpor, riktigt smidiga där man styr värmen med telefonen/blåtand.MathiasS skrev:Ja vi har en uppsättning då min fru har vita fingrar vid allt under 20graders utetemp. Används huvudsakligen vid vintersportande men det finns ju egentligen ingen anledning att begränsa sig till det. Det paret vi har har vi haft i runt cirka 10 år, tror Bucken var rätt nya på marknaden då. Till denna vintersäsong skaffar vi nog ett par till då den yngsta dottern också har problem med fingrarna. Nu verkar handskarna ha fått en lite mer greppvänlig yta på insidan/handflatan vilket nog är bra, ungefär som på montagehandskar.
Sedan finns det ju många andra fabrikat, både "ytterhandskar" med värme och andra tunna handskar som denna, som man kan ha en annan handske utanpå.
Gaaaaaahhhh! Bytte till vinterdäck på fyra bilar i söndags. På fjärde bilen och fjärde hjulet så går den fjärde bulten (av fyra) av när jag skall lossa hjulet. Ok, det har hänt förr.
Nu gick dock bulten av två millimeter in i godset, så den gick inte komma åt med rörtång eller liknande, inte ens om jag lossade bromsskivan. Här gav jag upp för kvällen.
Kvällen efter ger jag mig på bulten igen Jag borrade då ett hål i bulten och slog in en torx, bulten släppte inte utan torxen vidgade bara hålet. Jag försökte med djupare hål och större torx utan lycka. Efter tre timmar gav jag upp.
På morgonen efter jagar jag en verkstad som kan dra ur bulten, hittar ingen som har tid förrän en vecka senare drygt. Jag orkar inte vänta utan åker till Fiats verkstad för att köpa en bult (ovanlig gängning och ovanligt kort). De har ingen utan hänvisar mig till verkstaden i Mölndal. Åker vidare dit, då säger de att de inte längre har Fiat på den verkstaden, de har flyttat till en annan Hedin som ligger i Krokslätt (också i Mölndal). Hade inte den första verkstaden kunnat berätta att de sedan i våras flyttat Fiatservicen till en annan verkstad i Mölndal?
Hur som helst så säger de i Åbro (Mölndal) att de har gott om tider på fredagen (imorgon) och att de kan ta in den då. Bra! Jag bokar preliminärt och lovar att höra av mig "imorgon" (dvs igår). Jag åker sedan förbi på Biltema och plockar upp bulturdragningslösningen som flera på nätet säger inte misslyckas.
På kvällen borrar jag så hål rakt igenom bulten och slår i den sexkantiga stången med hullingar och vrider på den. Jag tar i utav helvete och får den att snurra. Men bulten har inte rört sig. Borrar då hål för nästa storlek på stång och gör om det, utan lycka.
Hålet har nu flyttat sig (expanderat) från centrum till att på ena sidan nästan vara ute vid gängorna, så jag borrar inte igen. Nästa sak att försöka är att borra ur bulten helt, men då det är ovanlig gänga så har jag ingen passande gängtapp och jag vill inte heller förstöra hålet genom att borra snett. Jag ger upp.
När jag igår kväll läste min privata mail så ser jag att de hört av sig från verkstaden i Åbro och de tar inte emot bilen utan hänvisar till en av deras Fiat-verkstäder (som har flera veckors kö).
Nu har jag en tid på en oberoende verkstad på onsdag. Jag gissar att de lossar bromsarna, värmer godset runt bulten med gas och att de sedan sprutar in kylspray i hålet jag gjort i bulten. Det bör ju få den att lossna i alla fall. Det är vad jag hade försökt med näst om jag hade haft utrustning för detta hemma...
Så, GAAAAAHHHH! HUR JÄVLA SVÅRT SKALL DET VARA?
Fyra st M12 med stigning 1,25 det är klent för en elbil, men bulten skall ju för f-n inte ge upp efter tre år drygt. Jag kör med elektrisk bultdragare, men bara till dess det tar stopp. Sedan drar jag resten för hand, men en verkstad hade dragit dessa bultar...
Nu gick dock bulten av två millimeter in i godset, så den gick inte komma åt med rörtång eller liknande, inte ens om jag lossade bromsskivan. Här gav jag upp för kvällen.
Kvällen efter ger jag mig på bulten igen Jag borrade då ett hål i bulten och slog in en torx, bulten släppte inte utan torxen vidgade bara hålet. Jag försökte med djupare hål och större torx utan lycka. Efter tre timmar gav jag upp.
På morgonen efter jagar jag en verkstad som kan dra ur bulten, hittar ingen som har tid förrän en vecka senare drygt. Jag orkar inte vänta utan åker till Fiats verkstad för att köpa en bult (ovanlig gängning och ovanligt kort). De har ingen utan hänvisar mig till verkstaden i Mölndal. Åker vidare dit, då säger de att de inte längre har Fiat på den verkstaden, de har flyttat till en annan Hedin som ligger i Krokslätt (också i Mölndal). Hade inte den första verkstaden kunnat berätta att de sedan i våras flyttat Fiatservicen till en annan verkstad i Mölndal?
Hur som helst så säger de i Åbro (Mölndal) att de har gott om tider på fredagen (imorgon) och att de kan ta in den då. Bra! Jag bokar preliminärt och lovar att höra av mig "imorgon" (dvs igår). Jag åker sedan förbi på Biltema och plockar upp bulturdragningslösningen som flera på nätet säger inte misslyckas.
På kvällen borrar jag så hål rakt igenom bulten och slår i den sexkantiga stången med hullingar och vrider på den. Jag tar i utav helvete och får den att snurra. Men bulten har inte rört sig. Borrar då hål för nästa storlek på stång och gör om det, utan lycka.
Hålet har nu flyttat sig (expanderat) från centrum till att på ena sidan nästan vara ute vid gängorna, så jag borrar inte igen. Nästa sak att försöka är att borra ur bulten helt, men då det är ovanlig gänga så har jag ingen passande gängtapp och jag vill inte heller förstöra hålet genom att borra snett. Jag ger upp.
När jag igår kväll läste min privata mail så ser jag att de hört av sig från verkstaden i Åbro och de tar inte emot bilen utan hänvisar till en av deras Fiat-verkstäder (som har flera veckors kö).
Nu har jag en tid på en oberoende verkstad på onsdag. Jag gissar att de lossar bromsarna, värmer godset runt bulten med gas och att de sedan sprutar in kylspray i hålet jag gjort i bulten. Det bör ju få den att lossna i alla fall. Det är vad jag hade försökt med näst om jag hade haft utrustning för detta hemma...
Så, GAAAAAHHHH! HUR JÄVLA SVÅRT SKALL DET VARA?
Fyra st M12 med stigning 1,25 det är klent för en elbil, men bulten skall ju för f-n inte ge upp efter tre år drygt. Jag kör med elektrisk bultdragare, men bara till dess det tar stopp. Sedan drar jag resten för hand, men en verkstad hade dragit dessa bultar...
Jag hade på kopparpasta när jag bytte till sommardäcken, men sedan har bilen varit på service. Jag tror de lossar däcken då för att kolla bromsarna (det enda riktiga de gör på servicen).R Rejäl skrev:
Bultarna är förzinkade, jag misstänker att det kan vara en del av problemet...
I mina bultar sitter kopparpastan kvar i flera säsonger så kanske var tredje skifte brukar jag dutta på lite på varje bult..pacman42 skrev: