968 217 läst · 9 905 svar
968k läst
9,9k svar
GAAAAHHHH!!!
Är du säker på att det inte var en hjulskruv? Bultar har enligt TNC inga gängor.pacman42 skrev:Gaaaaaahhhh! Bytte till vinterdäck på fyra bilar i söndags. På fjärde bilen och fjärde hjulet så går den fjärde bulten (av fyra) av när jag skall lossa hjulet. Ok, det har hänt förr.
Nu gick dock bulten av två millimeter in i godset, så den gick inte komma åt med rörtång eller liknande, inte ens om jag lossade bromsskivan. Här gav jag upp för kvällen.
Kvällen efter ger jag mig på bulten igen Jag borrade då ett hål i bulten och slog in en torx, bulten släppte inte utan torxen vidgade bara hålet. Jag försökte med djupare hål och större torx utan lycka. Efter tre timmar gav jag upp.
På morgonen efter jagar jag en verkstad som kan dra ur bulten, hittar ingen som har tid förrän en vecka senare drygt. Jag orkar inte vänta utan åker till Fiats verkstad för att köpa en bult (ovanlig gängning och ovanligt kort). De har ingen utan hänvisar mig till verkstaden i Mölndal. Åker vidare dit, då säger de att de inte längre har Fiat på den verkstaden, de har flyttat till en annan Hedin som ligger i Krokslätt (också i Mölndal). Hade inte den första verkstaden kunnat berätta att de sedan i våras flyttat Fiatservicen till en annan verkstad i Mölndal?
Hur som helst så säger de i Åbro (Mölndal) att de har gott om tider på fredagen (imorgon) och att de kan ta in den då. Bra! Jag bokar preliminärt och lovar att höra av mig "imorgon" (dvs igår). Jag åker sedan förbi på Biltema och plockar upp bulturdragningslösningen som flera på nätet säger inte misslyckas.
På kvällen borrar jag så hål rakt igenom bulten och slår i den sexkantiga stången med hullingar och vrider på den. Jag tar i utav helvete och får den att snurra. Men bulten har inte rört sig. Borrar då hål för nästa storlek på stång och gör om det, utan lycka.
Hålet har nu flyttat sig (expanderat) från centrum till att på ena sidan nästan vara ute vid gängorna, så jag borrar inte igen. Nästa sak att försöka är att borra ur bulten helt, men då det är ovanlig gänga så har jag ingen passande gängtapp och jag vill inte heller förstöra hålet genom att borra snett. Jag ger upp.
När jag igår kväll läste min privata mail så ser jag att de hört av sig från verkstaden i Åbro och de tar inte emot bilen utan hänvisar till en av deras Fiat-verkstäder (som har flera veckors kö).
Nu har jag en tid på en oberoende verkstad på onsdag. Jag gissar att de lossar bromsarna, värmer godset runt bulten med gas och att de sedan sprutar in kylspray i hålet jag gjort i bulten. Det bör ju få den att lossna i alla fall. Det är vad jag hade försökt med näst om jag hade haft utrustning för detta hemma...
Så, GAAAAAHHHH! HUR JÄVLA SVÅRT SKALL DET VARA?
Fyra st M12 med stigning 1,25 det är klent för en elbil, men bulten skall ju för f-n inte ge upp efter tre år drygt. Jag kör med elektrisk bultdragare, men bara till dess det tar stopp. Sedan drar jag resten för hand, men en verkstad hade dragit dessa bultar...
Gaaaaaahhh!
Jag "flättade" på en jobbresa till Stockholm i torsdags ("flätta" är för den som inte vet att halka där det är noll friktion och därmed ramla som ingen serietidning när man trampar på ett bananskal, dvs inklusive att hänga i luften i en sekund eller två). Jag tyckte där och då att det gick bra, men när jag satte mig på tåget hem började det värka i ryggen på ena sidan. Kände efter och det kändes som ett rejält blåmärke. Jaja, ett par paracetamol och jag klarade mig hem i alla fall.
Igår morse vaknade jag med kraftiga smärtor, så jag klämde på revbenen och mycket riktigt hittade jag en trolig spricka (känner igen det, har haft både sprickor och brutna revben förr, man har ju spelat mycket innebandy när man var yngre). Vet också att sprickorna brukar göra mer och mer ont under några dagar innan smärtan plötsligt över en natt bara försvinner. Vaknade idag och har så pass ont att jag får planera om alla projekt jag tänkte ge mig på i helgen. Det blir inte att stå på en stege och borra in plugg till kabelklammer, det klarar jag inte av. Jag kommer inte heller att kunna åka till återvinningen med all skit jag har på tomten från ombyggnationen av altanen för badtunnan. Det finns inte en chans att jag kommer att kunna skyffla ut jord för att fylla groparna i gräsmattan inför våren. Och sly rensningen jag tänkte ge mig på blir det inte heller något av
GAAAAAAHHH!
Det positiva är att jobbet finns kvar nästa helg och då bör det kännas bättre i revbenet i alla fall, men då jävlas väl något annat istället. Jag får bada badtunna hela denna helgen istället, värmen gör gott för ryggen.
Jag "flättade" på en jobbresa till Stockholm i torsdags ("flätta" är för den som inte vet att halka där det är noll friktion och därmed ramla som ingen serietidning när man trampar på ett bananskal, dvs inklusive att hänga i luften i en sekund eller två). Jag tyckte där och då att det gick bra, men när jag satte mig på tåget hem började det värka i ryggen på ena sidan. Kände efter och det kändes som ett rejält blåmärke. Jaja, ett par paracetamol och jag klarade mig hem i alla fall.
Igår morse vaknade jag med kraftiga smärtor, så jag klämde på revbenen och mycket riktigt hittade jag en trolig spricka (känner igen det, har haft både sprickor och brutna revben förr, man har ju spelat mycket innebandy när man var yngre). Vet också att sprickorna brukar göra mer och mer ont under några dagar innan smärtan plötsligt över en natt bara försvinner. Vaknade idag och har så pass ont att jag får planera om alla projekt jag tänkte ge mig på i helgen. Det blir inte att stå på en stege och borra in plugg till kabelklammer, det klarar jag inte av. Jag kommer inte heller att kunna åka till återvinningen med all skit jag har på tomten från ombyggnationen av altanen för badtunnan. Det finns inte en chans att jag kommer att kunna skyffla ut jord för att fylla groparna i gräsmattan inför våren. Och sly rensningen jag tänkte ge mig på blir det inte heller något av
GAAAAAAHHH!
Det positiva är att jobbet finns kvar nästa helg och då bör det kännas bättre i revbenet i alla fall, men då jävlas väl något annat istället. Jag får bada badtunna hela denna helgen istället, värmen gör gott för ryggen.
Ja, avkopplande är rätt ord.useless skrev:
Lite trafik runt Östersund, annars var nära öde från Slagnäs till Tönnebro.
GPSen tog mig in på en jäkligt kul väg en bit efter Färila och jag kom ut vid skidbacken i Järvsö.
Tyvärr mörkt, måste ta den nån gång i ljus.