J jonaserik skrev:
Antingen är du en elektriker och då ska det vara en stege i trä eller så blev det morr för att den inte har nägon låsning på mitten som gör att den kan slå ihop eller gå isär med benen.
Över 2 meter arbetshöjd är totalt förbjudet hos oss. Eller sådana som man kan gå upp på från båda sidor. Och de som har otydlig/ingen godkänd märkning (CE/SP). Tydligen kostar det 150.000 om Arbetsmiljöverket får se dem. Har slängt flera stycken och byggt permanenta plattformar istället.

Jag tycker det är bra. Det är för individens säkerhet, och då är jag en notorisk ska-bara:re. Undantag kan vara okej om det är omöjligt att ordna alternativ. Men fall från stege vill man inte ha på jobbet. Blir oftast inte bra.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
Jag gissar på lokal policy om förbud mot arbete från stege.
 
R
Inom bygg är stegar totalförbjudna och har varit det ganska länge..
Arbetsmiljöverkets författningar och lagar gäller hela landet och är ej lokala..
 
R Rejäl skrev:
Inom bygg är stegar totalförbjudna och har varit det ganska länge..
Arbetsmiljöverkets författningar och lagar gäller hela landet och är ej lokala..
Jo, för att det finns folk som inte fattar bättre, blir vi andra lidande, precis som allt annat.
Klättrat på min stege i snart 20 år utan varit i närheten av nått äventyr, man måste ju använda hjärnan. Men man ser ju dagligen folk på byggen som inte skulle gå upp på en stege alls.
Som tur är, är jag kanske 10% på byggen, resten är service och reparation, det skulle inte gå utan min stege.
 
  • Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
R
Isakare Isakare skrev:
Jo, för att det finns folk som inte fattar bättre, blir vi andra lidande, precis som allt annat.
Klättrat på min stege i snart 20 år utan varit i närheten av nått äventyr, man måste ju använda hjärnan. Men man ser ju dagligen folk på byggen som inte skulle gå upp på en stege alls.
Som tur är, är jag kanske 10% på byggen, resten är service och reparation, det skulle inte gå utan min stege.
Vi kan ju inte sätta måttstocken efter dig😉då blir du ensam om alla jobb och det är ju Inge bra 😅
 
S
R Rejäl skrev:
Inom bygg är stegar totalförbjudna och har varit det ganska länge..
Arbetsmiljöverkets författningar och lagar gäller hela landet och är ej lokala..
Jag trodde det handlade om trappstege och de används ju på byggen mest hela tiden. Du tänker väl på enkelstegar.
 
S
R Rejäl skrev:
Vi kan ju inte sätta måttstocken efter dig😉då blir du ensam om alla jobb och det är ju Inge bra 😅
Isakare bryr sig inte så mycket om arbetsmiljölagar och liknande. Han brukar ju skriva om det i forumet. Han verkar trivas med sina regler men på större arbetsplatser blir det väl krock.
 
R
S sinuslinus skrev:
Jag trodde det handlade om trappstege och de används ju på byggen mest hela tiden. Du tänker väl på enkelstegar.
En trappstege är något helt annat stege och utskjutsstege är förbjudna.
 
  • Aluminiumstege visas mot en vit bakgrund, märkt med MJ-Gerüst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utskjutsstege, standard 2,45-8,8 m, visas med vita bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rejäl skrev:
En trappstege är något helt annat stege och utskjutsstege är förbjudna
Det stämmer väl inte att en vanlig anliggande stege är totalförbjuden? Så här skriver arbetsmiljöverket:

Text från arbetsskyddsregler om användning av stegar, betonar kortvarigt arbete och säkerhet som prioriteras framför annan utrustning.

Som jag förstår det kan det vara helt OK att använda en ej förankrad anliggande stege med en maximal längd av fem meter för att exempelvis byta en ljuskälla eller smörja en fläkt. Är det inte så?
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Det stämmer väl inte att en vanlig anliggande stege är totalförbjuden? Så här skriver arbetsmiljöverket:

[bild]

Som jag förstår det kan det vara helt OK att använda en ej förankrad anliggande stege med en maximal längd av fem meter för att exempelvis byta en ljuskälla eller smörja en fläkt. Är det inte så?
Jo på byggarbetsplatser är dom det det är Bas-P och Bas-U som fattar dom besluten då det går att förebygga samt använda andra säkrare anordningar..
Det som AFSen syftar till med att byta ljuskälla mm. Är för vaktmästare, fastighetstekniker mm.. oftast vid fasta arbetsställen där dom själva avgör riskerna..
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jo på byggarbetsplatser är dom det
OK. Missade att diskussionen gällde specifikt byggplatser och tänkte, precis som du, på exempelvis vaktmästare, fastighetstekniker mm vid "tillfälliga" insatser.
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Missade att diskussionen gällde specifikt byggplatser och tänkte, precis som du, på exempelvis vaktmästare, fastighetstekniker mm vid "tillfälliga insatser.
Som vanligt så gäller det att läsa in sig och läsa hela tråden innan man svarar😉
 
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Som vanligt så gäller det att läsa in sig och läsa hela tråden innan man svarar
Tänkte skriva ett svar men måste läsa dryga 9000 inlägg först. Återkommer! GAAAAHHHH!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.