tveksamt tveksamt skrev:
Kan du inte använda den för sjökort och på något sätt dela telefonens position med den, så att du ser telefonens position alltså…
Vet inte, är inte kunnig på den punkten, det är en iPad och jag har Androidtelefoner.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
wildeside
Isakare Isakare skrev:
GAAAAHHH.
Laddade upp en WIFI padda, batteriet verkar bra trots att den är 8 år och inte använts på flera år, tänkte ha den i båten till sjökortet/Skippo, det är ju bara dela nät med telefonen.
Då visar det sig att skiten inte har GPS 😡
Det går köpa lös gps till paddan.
Vet inte hur det fungerar, har aldrig provat bara läst om det.
Den här kan vara en väg framåt, finns garanterat billigare.
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...uW0tPlo1rFzxk9u5WQiMH3iBnSqcq7RYaAlqQEALw_wcB
Jag använder gratisversionen av Orca.
https://getorca.com/
Fungerar bättre än Skippo tycker jag och inte lika mycket onödig information.
Men smaken är som baken.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Hej. Jag märker av problem med allergier.
Vad är detta för "nya och gamla" tabletter det talas om, har dessa något namn eller är det på recept?

Vilka skulle du "rekommendera"?
Alfredo Alfredo skrev:
Desloratadin tycker jag hjälper.

[länk]
”Gamla” och ”nya” är väl lite dåligt begrepp egentligen då det i stort bara säljs ”nya” numera. Men man reagerar väldigt olika, så det som är bra för en kanske inte är bra för en annan. Jag har testat allergimediciner i trettiofem år innan jag hittade kombon som passar mig.

Desloratadin är väl en bra utgångsmedicin däremot. Började med den själv för en femton år sedan efter rekommendation från min flygläkare som hade ordinerat den med framgång då den inte skall ge riktigt samma trötthet som andra. Finns numera (sedan länge) receptfritt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Gaaaaaahh, från gårdagen.
Körde tjugo mil för att köpa lite saker i en butik bara för att mötas av en skylt på dörren: ”semesterstängt”.

Stod inget om det på nätet. Så kära butiksinnehavare, var tydliga med era öppettider. Jag själv kunde ju ringt innan visserligen men…

Åkte sedan ytterligare femton mil omväg på väg hem för att köpa grejer på Ikea i ett av få varuhus som har det vi inte fick tag på sist (https://www.byggahus.se/forum/threads/gaaaahhhh.378591/post-5813944).

Så 50-60 mil, halvt i onödan. Barnen jublar (fick muta dom med besök på Ebrix som vi passerade på vägen).
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
”Gamla” och ”nya” är väl lite dåligt begrepp egentligen då det i stort bara säljs ”nya” numera. Men man reagerar väldigt olika, så det som är bra för en kanske inte är bra för en annan. Jag har testat allergimediciner i trettiofem år innan jag hittade kombon som passar mig.

Desloratadin är väl en bra utgångsmedicin däremot. Började med den själv för en femton år sedan efter rekommendation från min flygläkare som hade ordinerat den med framgång då den inte skall ge riktigt samma trötthet som andra. Finns numera (sedan länge) receptfritt.
Jo, de "nya" är ju typ 40 år vid det här laget så det lär vara sådana du testat. Vilken som är bäst är nästan omöjligt att svara på eftersom jämförande studier med avseende effekt och bieffekt och med olika doser inte existerar. Dessutom är vi alla olika, så bara för att en sort skulle visas bäst för de flesta är det inte säkert det gäller för dig.

Så, du får testa dig fram. Men, 1 gång dagligen är egentligen för lite och har valts för att det är enkelt att komma ihåg och färre tabletter är billigare att tillverka. Så en enkel åtgärd är att dela tabletten och ta den morgon och kväll.

Själv använder jag loretadin 1 tablett på kvällen och en halv på morgonen. Tar jag 2 tabletter per dag börjar jag känna mig seg.

Desloratadin är förresten den aktiva nedbrytningsprodukten av loretadin, och utvecklades främst för att ge snabbare effekt. Men många säger den har bättre effekt med, men kanske är helt enkelt dosen högre 😅
 
tensiden tensiden skrev:
Så 50-60 mil, halvt i onödan. Barnen jublar (fick muta dom med besök på Ebrix som vi passerade på vägen).
Blev det dyrt, eller nöjde dom sig med att titta? 😎
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Blev det dyrt, eller nöjde dom sig med att titta? 😎
Dyrt.
 
  • Älska
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
4774
G Gott1 skrev:
Hej. Jag märker av problem med allergier.
Vad är detta för "nya och gamla" tabletter det talas om, har dessa något namn eller är det på recept?

Vilka skulle du "rekommendera"?
Det går att vaccinera sig mot pollen allergi så om du tål vaccin så är det den enklaste vägen att gå. Du slipper prova dig fram i havet av anti histamintabletter. Ring din vc så hjälper de dig.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
GAAAAHHHH!!!

Jag trodde att projekten var i princip avklarade för denna semester. Satt och fikade med en granne när det börjar knaka. Tittar åt sidan och ........ En stor gren har brutits av från ett träd och ligger på marken bredvid en väg, omgiven av en grön gräsmatta och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom så vid närmare inspektion så är det ett kraftigt brott i en annan del av stammen.

Kanske en bra ursäkt att införskaffa en enklare kedjesåg 🤔 Är inte så sugen på att röja med yxa och en gammal rostig bågsåg 😫
 
  • Gilla
Saelen och 2 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
införskaffa en enklare kedjesåg
Stihl eller Husqvarna?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Stihl eller Husqvarna?
Troligen inte! Jag har liksom bara 2000 kvm tomt som dessutom nyss blivit "rensad" från större träd. Typ klassisk villatomt om än något "naturligare". Har egentligen svårt att motivera ett köp av en sån maskin överhuvudtaget så det får i.s.f. bli en enkel och billig rackare.

Eller om jag blinkar med ögonen och kör på "handfallen nollåttakortet" och tigger hjälp av nån karlakarl på byn 🤔
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Är det tillräckligt nära ett eluttag så kan ju en elsåg vara ett alternativ. Eller en tigersåg med grovt blad kan också göra jobbet om det inte är alltför grovt
 
  • Gilla
tensiden och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Är det tillräckligt nära ett eluttag så kan ju en elsåg vara ett alternativ. Eller en tigersåg med grovt blad kan också göra jobbet om det inte är alltför grovt
Japp, det är max 20-25 från eluttag så det lutar nog i.s.f. mot en elsåg. Tigersåg har jag en 18V och näää, den räcker inte till för detta. Har tagit lite kvistar redan med den men mer än så räcker den inte till.
 
Ja, skämt åsido får man väl en vettig sådan för 1.000–1.500 spänn. Bra att kolla några tester så att säkerheten inte är för kass bara.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.